مقالات

چرا چسب به داخل بطری که در آن بسته بندی شده است نمی چسبد؟

نچسبیدن

ما از چسب برای چسباندن چیزها به هم استفاده می کنیم. چسب را اشیاء را تعمیر می کند و چیزهای شکسته را دوباره کنار هم قرار می دهد. با این حال، به طرز عجیبی، چسب، که توانایی چسبیدن به (اکثر) اشیاء را دارد، به لوله / بطری / ظرفی که داخل آن بسته بندی شده است نمی چسبد. از آنجایی که به راحتی به اجسام می چسبد، منطقی است که به پوشش داخلی لوله بچسبد، اما در واقعیت، همه ما می دانیم که این اتفاق نمی افتد.

چرا اینطور است؟

انواع مختلف چسب وجود دارد. ممکن است با تعدادی از آنها آشنا باشید، اما نه لزوماً همه آنها. چسب سفید معمولی که بیشتر ما به خوبی می شناسیم از مجموعه ای از مواد شیمیایی به نام پلیمر ساخته شده است. این رایج ترین نوع چسب است و می تواند برای بسیاری از مواد متخلخل و نیمه متخلخل مانند کاغذ، چوب، مقوا، پارچه و غیره استفاده شود.

چسب زرد که معمولاً با نام تجاری Titebond فروخته می شود، یک چسب رزین آلیفاتیک (AR) است. این چسب خامه‌تر و ضخیم‌تر از چسب سفید است و با مواد متخلخل و نیمه متخلخل، به‌ویژه سطوح چوبی، بسیار خوب کار می‌کند.

سپس چسب های دیگری نیز وجود دارد، مانند چسب پنهان، چسب پلی اورتان (چسب گوریلا)، اپوکسی و سیانواکریلات (چسب 123). برخی از این چسب ها برای گیرش نیاز به هوا دارند، در حالی که برخی دیگر برای دستیابی به چسبندگی محکم خود دچار تغییرات شیمیایی می شوند، اما هیچ کدام از این چسب ها به داخل بطری های خود نمی چسبند.

بیشتر بخوانید:تعمیراسباب بازی شکسته

چرا چسب به بطری که در آن است نمی چسبد؟

واضح است که چسب ها طوری طراحی شده اند که پس از خروج از ظرف خود کار کنند، نه قبل از آن. انواع مختلف چسب به روش های مختلف به این امر دست می یابند: برخی از چسب ها دارای حلال هایی هستند که آنها را به شکل مایع و غیر چسبنده در بطری نگه می دارد.

به عنوان مثال چسب سفید را در نظر بگیرید. آب به عنوان حلال دارد که آن را به صورت مایع و غلیظ نگه می دارد. با این حال، هنگامی که چسب از نوار لوله اعمال شده روی سطحی فشرده می شود، با هوای اطراف تماس پیدا می کند. در نتیجه، آب موجود در چسب سفید تبخیر شده و باعث سفت شدن آن می شود. چیزی که برای شما باقی می ماند پلیمرهای چسبنده ای هستند که اجسام را در کنار هم نگه می دارند. این چسبندگی مکانیکی نامیده می شود.

با این حال، وقتی چسب داخل بطری است، هوای کافی برای تعامل با چسب وجود ندارد.

به سادگی هوای کافی برای تبخیر حلال موجود در داخل چسب وجود ندارد. در نتیجه، چسب به سطح داخلی لوله نمی‌چسبد. با این حال، اگر درب بطری را برای مدتی باز بگذارید، چسب داخل بطری می‌تواند خشک شود و بی‌فایده شود.

چسب کاشت موقت مژه مکسی 2- MAX2

چرا چسب های حاوی سیانوآکریلات در داخل لوله خشک می شوند؟

چسب فوق العاده یا همان چسب های 123کمی متفاوت تر از سایر چسب های معمولی عمل می کند. به جای اینکه از پلیمرها تشکیل شده باشد، از یک ماده شیمیایی به نام سیانواکریلات تشکیل شده است. سیانواکریلات ها خانواده ای از چسب های سریع الاثر قوی هستند که ماندگاری کوتاهی دارند حدود یک ماه پس از باز شدن خشک می شوند.

سوپر چسب وقتی با بخار آب موجود در هوا (به طور خاص، یون های هیدروکسید موجود در آب) در تماس است، چیزها را به هم متصل می کند. لحظه ای که با بخار آب تماس پیدا می کند، مولکول های سیانواکریلات شروع به ردیف شدن و سفت شدن می کنند و در نهایت کاملاً سخت و جامد می شوند به همین دلیل چسب های 123 که حاوی این ماده شیمایی هستند زود خشک می شوند.

به همین جهت توصیه می شود که چسب های 123 را در محیطی خشک و بدون هوا و آب نگهداری کنید تا در خود بطری خشک نشود. از سوی دیگر چسب های سفید داریم که برای نچسب ماندن (داخل لوله) نیاز به آب دارد و از طرف دیگر چسب فوق العاده ای داریم که حتی با کمی قرار گرفتن در معرض رطوبت خشک می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *