مقالات

چسب یو وی چیست؟

مزیت چسب یووی

برخی از مواد حساس و گرانقیمتی مانند طلا برای دستیابی به چسبندگی پایدار و بادوام به چسب منحصر به فردی نیاز دارند. یکی از این چسب های مخصوص که اتفاقا در صنعت طلاسازی کاربرد فراوانی دارد چسب UV است. ویژگی این چسب و اینکه برای چه موادی مناسب است را ما به شما خواهیم گفت. سایت تکنو پخش یک فروشگاه اینترنتی چسب است که در فروشگاه محصولات خود، سه نمونه محصول از چسب های یووی را عرضه کرده است که برای اطلاع بیشتر می توانید به صفحه چسب یو وی-UV مراجعه نمایید.این چسب با چسب هایی که داخل قلم هستند و به نام چسب یو وی فرانبفش شناخته می شوند متفاوت است.

چسب UV چیست؟

چسب UV نوعی چسب است که روی سطوح مختلف از جمله رزین اپوکسی و مواد مبتنی بر اکریلیک بسیار خوب کار می کند. مانند بسیاری از محصولات UV، آن را می توان به سرعت با نور UV خشک کرد تا یک چسب سخت و بادوام ایجاد شود. خواص و عملکرد چسب UV را می توان به راحتی با رزین UV مقایسه کرد که در زیر نور UV نیز به سرعت عمل می کند. در زیر نور، پلیمریزاسیون در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد و این زمان پخت سریع یک مزیت قابل توجه به ویژه در تولیدات صنعتی است.

نحوه خشک شدن چسب یو وی

وقتی صحبت از پخت به میان می‎آید، می توانید از چراغ های LED UV، لامپ های گاز UV یا حتی نور خالص خورشید استفاده کنید. با این حال، طول موج های نوری که استفاده می‎کنید باید کاملاً با دقت در نظر گرفته شوند، زیرا باید با مشخصات هر محصول منطبق باشند.

با این حال، یک قانون ساده است که می توانید از آن پیروی کنید این است که هر چه منبع نور قوی‎تر باشد، چسب شما سریع تر خشک می‎‏شود.در سایت تکنو پخش لامپ یو وی اصل و با کیفیت نیز موجود است که برای اطلاع از قیمت و مشخصات آن به صفحه محصول مورد نظر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

زمینه های کاربرد چسب  یو وی چیست؟

تطبیق پذیری چسب هایی که با اشعه ماوراء بنفش خشک می شوند یکی از بزرگترین نکات مثبت فروش آنهاست. نه تنها می توانید مواد مختلف را به یکدیگر متصل کنید، بلکه می توانید از چسب UV برای بازسازی مواد، پر کردن شکاف ها و محافظت از سطوح ظریف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید دو سطح ناهموار را به هم بچسبانید، یک لایه نازک از چسب، شکاف ها را پر کرده و یک اتصال صاف ایجاد می کند. اگر می خواهید شکاف ها را پر کنید، می توانید چسب UV را در چند لایه بمالید.

چسب UV همچنین می تواند برای بازسازی مواد مختلف استفاده شود. به ویژه برای پوشش کابل های جریان کم یا به عنوان جایگزینی برای قطعات کوچک اشیاء مناسب است. چسب UV یکی از همه کاره ترین چسب های موجود است و می توان از آن برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد. از مونتاژ خودرو گرفته تا اتصالات معماری، چسب فعال شده با اشعه ماوراء بنفش یک گزینه فوق العاده است. با این حال، ما پیشنهاد می کنیم که از چسب UV برای اتصالات در مقیاس بزرگ استفاده نکنید، زیرا برای پروژه های کوچکتر مناسب است. به عنوان یک چسب، به طور ایده آل برای آن مناسب است

کاربردهای مختلف چسب یو وی

چسب UV را می‌توان از مواد اتصالی بسیار عالی و مقرون‌به‌صرفه معرفی کرد که استفاده از آن با زحمت خیلی کم، اتصال در سطوح حساس و ظریف صورت می‌گیرد.

اگر در حوزه صنایع دکوری و ساختن لوازم تزئینی فعالیت دارید به‌راحتی می‌توانید برای ساخت اشیاء مختلف به‌خصوص اجسام شیشه‌ای،جواهرات، مجسمه، میز و ظروف، از این چسب استفاده کنید.

قدرت اتصال زیادی  که چسب UV دارد باعث شده کاربردهای الکترونیکی و صنایع وابسته به آب، سختی اتصالی را مخصوصاً برای آب‌بندی کردن متریال‌ های متنوع  در مدارها از این طریق کاهش دهند. همچنین این چسب امروزه در ساخت لامپ‌های هالوژن و پوشش ‌‌دهی وردهای الکتریکی چسب UV کاربرد وسیعی دارد.

استفاده از چسب یو وی در صنعت پزشکی باعث شده است که تکنولوژی در ابزار پزشکی به نمایش گذاشته شود.. مثلاً سوزن‌های استیل هنگامی‌که به انتهای سرنگ وصل می‌شوند از این چسب کمک می‌گیرند.

در کارهای روزمره نیز مثل اتصال قطعات مختلف به‌ویژه شیشه به شیشه، فلزات می‌توانید از ساختار این چسب بهره ببرید و افزون بر کیفیت اتصالی با کاهش هزینه‌ها نیز مواجه شوید.

چوب

 چرم

 فلزاتی مانند طلا

 پلاستیک، به خصوص آنهایی که شفاف هستند

 کریستال و شیشه با چسب یو وی

چسب های زیادی وجود ندارد که برای چسباندن شیشه به یکدیگر مناسب باشد، اما چسب UV یکی از بهترین گزینه ها است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا چسب UV برای شیشه عالی است، از جمله اینکه شفاف است و در طول زمان تغییر رنگ نمی دهد. چسب UV همچنین برای پنجره های شیشه ای رنگی و چسباندن اریب فوق العاده است.

چسباندن دستگیره ها و درها با چسب یو وی

چسب UV نه تنها برای چسباندن دو قطعه از یک ماده عالی است، بلکه برای اتصال مواد مختلف به یکدیگر نیز عالی است. این خاصیت باعث می شود چسب UV برای محکم کردن دستگیره ها و دستگیره های درب روی درب ها و کابینت ها مناسب باشد. در واقع، چسب UV در برابر آب نیز مقاوم است، بنابراین می توانید از آن بر روی درب های دوش استفاده کنید.

مونتاژ قطعات خودرو با چسب یو وی

توانایی چسب UV برای چسباندن مواد مختلف، آن را برای کارهای مونتاژ خودرو عالی می کند. می توانید از چسب UV برای بستن سوئیچ های نظارت بر کمربند ایمنی و چراغ های جلو استفاده کنید.

 چسب UV به سرعت خشک می شود، که آن را برای مونتاژ با حجم زیاد عالی می کند.

تعمیرات معماری با چسب یو وی

چسب UV نه تنها برای چسباندن مواد مختلف مناسب است، بلکه می توان از آن به عنوان پوشش و درزگیر نیز استفاده کرد. این چسب بادوام در برابر شوک حرارتی و لرزش نیز مقاوم است. می توانید از چسب UV برای تعمیرات سریع در اطراف خانه از جمله راه پله ها، پنجره ها و لوله ها استفاده کنید.

چسب UV نه تنها اتصالات چسب فوق العاده پایدار را امکان پذیر می کند، بلکه به عنوان یک ماده پرکننده و برای تعمیر نیز مناسب است. همچنین می توان از آن برای مواد حساس استفاده کرد، زیرا به اندازه بسیاری از انواع دیگر چسب تهاجمی نیست. علاوه بر این، هیچ حلالی ندارد.

آسیب های کوچک به سطوح را می توان به راحتی با چسب UV از بین برد. به سادگی ترک را با چسب پر کنید. از آنجایی که شفاف است و تقریباً حسی مشابه پلاستیک سخت پس از پخت دارد، ناحیه تعمیر تقریباً پس از آن نامرئی است. این به ویژه برای مناطق تعمیری که باید سطوح بالایی از ارتعاش را تحمل کنند، کاربردی است.

تعمیر کفپوش با چسب یو وی

به خصوص در خانه های دارای حیوانات یا کودکان، پوشش کف به سرعت آسیب می بیند. رد پنجه ها یا شیشه های عجیب و غریب شکسته در دست کودک به سرعت باعث می شود که زمین جذابیت کمتری داشته باشد. این آسیب ها به ویژه زمانی که روی یک کفپوش گران قیمت رخ می دهند آزاردهنده هستند.

قبل از اینکه کل کف را بشکنید و یا آن را تعویض کنید، می توانید آن را با استفاده از چسب UV تعمیر کنید. به سادگی ترک یا خراش را با یک چسب UV پر کنید و بگذارید با لامپ UV خشک شود. برای تراز کردن کف، می‌توانید چسب خشک شده را بعدا سمباده‌ بکشید.

تعمیر موبایل با چسب یو وی

از چسب یو وی برای چسباندن سیم کشی و پایه های کنده شده گوشی موبایل در حین تعمیرات استفاده می شود.

معرفی سه نمونه از انواع چسب یو وی-UV

چسب یو وی لاکسیل Loxeal 30-23 جهت چسباندن شیشه به شیشه کاربرد دارد مانند شیشه های موبایل شیشه های ماشین ها

چسب یو وی لاکسیل Loxeal 30-24 جهت چسباندن فلز به فلز کاربرد دارد مانند چسباندن قطعاتی از طلا و مس

چسب یو وی کانما kunma

بررسی ویژگی های بی نظیر این چسب

اصلی‌ترین ویژگی چسب ماورا بنفش عدم وابستگی آن به هاردنر یا کاتالیزور است و در سریع‌ترین زمان ممکن با مقاومت سریع خشک می‌شود.اگر نتوانید سر زمان  قطعات چسب خورده را در معرض تابش اشعه UV بگذارید، ممکن است نتیجه موردنظر شما حاصل نشود.

لامپ‌های UV ویژه که می‌توانند در طول‌موج ۳۶۵ نانومتر فرآیند خشک شدن را انجام دهند به‌عنوان کلید این استحکام معرفی می‌شوند. چسب UV در ظاهری شفاف و بدون رنگ تولید می‌شود که به‌راحتی می‌تواند کمک کند کیفیت منحصربه‌فردی از اتصال را شاهد باشید.

چسب UV با ماندگاری و دوام بسیار بالا علاوه‌ بر سریع خشک شدن، باعث می‌شود روزبه‌روز مصارف آن گسترده‌تر شود. تولیدکنندگان این چسب را به‌گونه‌ای تولید می‌کنند که دارای ۲ سری بوده که یکسر آن دارای لامپ فرابنفش یا UV است و در قسمت مقابل قلم باریکی نصب‌شده است.  بی‌دلیل نیست که برای کارهای ظریف و خاص نیز از این ماده اعجاب‌انگیز استفاده می‌شود.

مزیت های استفاده از چسب یو وی

کارایی انعطاف پذیر

چسب UV تنها زمانی که در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد شروع به پخت می کند. این بدان معنی است که در حالی که شما با آن در زیر نور مرئی کار می کنید به شکل مایع باقی می ماند. با این ویژگی، استفاده از چسب UV را می توان برای مدت زمان نامحدودی اصلاح یا تنظیم کرد تا زمانی که تحت لامپ UV قرار نگرفته باشد.

تاخیر در پخت چسب یو وی UV باعث می شود که آن را از سایر چسب های مبتنی بر حلال متمایز کند که با قرار گرفتن در معرض جو شروع به سفت شدن می کنند.

چسب UV را می توان در عرض سه ثانیه خشک کرد. این قابلیت پخت تقریباً فوری برای کاربردهای صنعتی با حجم زیاد مفید است و آن را به فناوری تبدیل می کند که می تواند تقریباً با هر فرآیند موجود سازگار شود. زمان پخت کوتاه همچنین عیوب مربوط به کیفیت را کاهش می دهد زیرا قطعات زمان کمتری را با چسب مرطوب یا خشک نشده صرف می کنند.

قانون سه ثانیه ممکن است همیشه صدق نکند، زیرا زمان پخت بستگی به مقدار چسبی دارد که باید پخته شود. با این حال، مرحله پخت نیز بی نهایت قابل تنظیم است. اگر سازنده ای بخواهد سرعت عمل آوری را افزایش دهد، می تواند به سادگی لامپ های UV بیشتری اضافه کند یا از لامپ هایی با شدت یو وی بالاتر استفاده کند.

هنگامی که تولید کنندگان به دنبال کوتاه ترین زمان عمل آوری هستند، چسب های UV اغلب موارد مورد استفاده هستند. در مقایسه با چسب هایی که به خشک کردن، حرارت دادن یا عملیات شیمیایی متکی هستند، فرآیند پخت برای چسب UV به دلیل سادگی آن بسیار سریعتر است.

بدون حلال

چسب های مبتنی بر حلال به حضور حلال تکیه می کنند تا قبل از اینکه حلال در عملیات خشک کردن بعدی حل شود، خواص سیال مانندی به آن بدهد. این فرآیند بیشتر طول می کشد و برای سرعت بخشیدن به فرآیند خشک کردن، نیاز به قرار گرفتن قطعه در دمای بالا دارد. علاوه بر این، همچنین مستلزم این است که فرآیند در منطقه ای با تهویه خوب انجام شود، زیرا حلال ها قابل اشتعال و معمولاً سمی هستند.

چسب های UV هیچ گونه خطر یا پیچیدگی ندارند. در طول فرآیند پخت، چسب UV چنین محصولات جانبی گازی تولید نمی کند. این بدان معنی است که درمان اشعه ماوراء بنفش خطر کمتری برای کارگران دارد و گزینه مناسبی برای کار در مناطق با تهویه ضعیف است.

اگرچه چسب UV در محیط‌های صنعتی محبوب است، اما در امور خانگی و دست ساز نیز از چسب UV استفاده می‌کنند. از جمله مزایای بسیاری که چسب UV دارد، بدون حلال بودن و همچنین دارای تنها یک جزء می باشد. چسب های دیگری که استحکام چسب های UV را دارند، مانند اپوکسی ها، عموماً دارای دو قسمت هستند که نیاز به مخلوط کردن دارند، اما برای نورهای UV، فقط باید چسب را بمالید و از نور UV برای خشک کردن آن استفاده کنید. در اینجا به برخی از مزایا و معایب چسب های  UV اشاره می کنیم.

  • خشک شدن سریع
  • قدرت چسبندگی بسیار بالا
  • بدون برجای گذاشتن اثر چسب
  • سرعت بسیار بالا در استفاده
  • سهولت در استفاده
  • مناسب برای چسباندن شیشه به شیشه و شیشه مثل ترک خوردگی شیشه خودروها، انواع فلزات و جواهرات
  • ویسکوزیته متوسط

معایب چسب یو وی:

زرد شدن بعد از مدتی

بازخوردهای زیادی از مصرف کنندگان وجود دارد مبنی بر اینکه چسب های یو وی تمایل دارند پس از یک یا دو سال زرد شوند، حال اگر از چسب UV برای ساخت جواهرات استفاده می کنید یا اگر چسب UV را روی قسمت هایی از یک محصول تجاری که فوراً قابل مشاهده هستند، قصد دارید استفاده کنید، باید در مورد تصمیم خود فکر کنید.

گران بودن

چسب UV معمولاً گرانتر از یک حجم معادل چسب سفید یا اپوکسی دو جزئی است. همچنین اغلب در بسته بندی بسیار کوچک فروخته می شود تا به نوعی از هزینه بالای آن جلوگیری شود.باید قبل از استفاده از چسب UV  این موضوع خرید لامپ UV را نیز در نظر بگیرید. لامپ‌های UV قبلاً بسیار گران‌تر بودند، زیرا بر تحریک مخلوطی از جیوه و گازها متکی بودند اما امروزه نور فرابنفش با استفاده از ال‌ای‌دی‌های ال‌ای‌دی نیترید گالیوم آلومینیوم بسیار ارزان‌تر از قبل شده است. این LED ها انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند، گرمای کمتری تولید می کنند و به گاز جیوه خطرناک متکی نیستند.

معرفی دو برند شناخته چسب های یو وی

چسب یو وی لاکسیل Loxeal 30-24

چسب یو وی کانما kunma

چسب یو وی لاکسیل Loxeal 30-23

جهت مشاهده و خرید این چسب‌ها می‎توانید به مرکز تخصصی فروش چسب، سایت تکنوپخش مراجعه نمایید.

راهنمای خرید و قیمت چسب یو وی UV 

قابلیت چسب‌های UV در چسباندن سریع، بدون اثرگذاری روی هر چیزی و دوام بالای آن، باعث صرفه‌جویی در انرژی و افزایش کارآمدی آن شده است. صرفه‌جویی در انرژی به این دلیل رخ می‌دهد که هزینه سرمایه و فضای تولیدی موردنیاز برای کوره‌های گران‌قیمت موردنیاز برای چسب‌های حرارتی حذف می‌شود. چسب‌های حرارت ‌یافته در مقایسه با چسب‌های UV که می‌توانند در عرض چند ثانیه یا دقیقه سخت شوند، ساعت‌ها خشک شدنشان زمان می‌برد.

چسب یو وی برای چسباندن سرامیک، کامپوزیت، بتن، پارچه، شیشه، فلز، کاغذ، پلاستیک و چوب کاربرد دارند و به همین دلیل قیمت چسب uv ممکن است نسبت به سایر چسب‌ها کمی گران‌تر باشد.

راهنمای نگهداری چسب یو وی 

بهتر است چسب‌هایی را که برای سلامتی مضر هستند از دسترس کودکان دور نگه دارید. شرایط محیط انباری را ازنظر دما و نبود رطوبت نیز بررسی کنید. دمای ۵ تا ۲۵ درجه مناسب  و کمک می‌کند کارایی آن در مدت طولانی نیز تحت تأثیر قرار نگیرد.

1 دیدگاه در “چسب یو وی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *