مقالات

آموزش نصب کفپوش و معرفی انواع آن

آموزش نصب کفپوش

برای آن‌که یک‌خانه بتواند راحتی و آسایش اعضای خانواده را داشته باشد، یک سری کارهای اضافی علاوه بر ساخت چهارچوب خانه لازم است. کف‌پوش‌ها جزو این اصلاحات اضافی هستند که باید به آن توجه شود. در این مقاله آموزش نصب کفپوش را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله باهم پیش می‌بریم.ضمن اینکه برای نصب انواع کفپوش می توان از چسب کفپوش استفاده نمود پس تا انتهای مقاله با تکنو پخش همراه باشید

کفپوش چیست؟

معمولاً کف خانه، محل کار، ساختمان‌ها و … با کف‌پوش‌ها پوشانده می‌شود. کفپوش درواقع یک‌لایه‌ی پوششی است که با استفاده از آن یک سطح ثانویه برای ایمنی و راحتی بیشتر کف ساختمان‌ها، به وجود می‌آید.

از کف‌پوش‌ها می‌توان حتی برای اماکن ورزشی و تفریحی هم استفاده کرد. ممکن است شما آن‌ها را در زمین‌های ورزشی دیده باشید و یا اینکه در زمین‌های فوتبال آن را مانند چمن درآورده باشند. حتی کف خودروهای شما هم کفپوش قرار می‌گیرد. با استفاده از کفپوش شما خیلی راحت می‌توانید تمیزی خودروی خود را در چند دقیقه بازگردانید.

چند نوع کف‌پوش داریم؟

باتوجه‌به این‌که برای هر مکانی یک نوع کفپوش خاص جوابگو است، انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد. برای مثال در منازل کف‌پوش‌ها معمولاً علاوه بر پوشاندن سطح، زیبایی را هم به آن می‌بخشند. مرمرها، پارکت و لمینت‌ها، موکت و فرش، همگی جزو کف‌پوش‌های مناسب منازل به‌حساب می‌آیند.

اما اگر کفپوش برای مکان‌های به‌اصطلاح صنعتی استفاده شود، معمولاً سیمان، بتن، کف‌پوش‌های اپوکسی و … استفاده می‌شود.

اگر یک دسته‌بندی جامع‌تر داشته باشیم، کف‌پوش‌ها را می‌توان براین‌اساس که چه کاربردی دارند، به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. کفپوش های پرزدار مانند فرش و موکت‌ها، کفپوش هایی که قابلیت تحرک دارند مانند آن‌هایی که در کف خودروها قرار دارد. کف‌پوش‌های گرمایش و حفاظتی مانند سالن‌های ورزشی و منازل و انواع اپوکسی که بیشتر در صنعت به کار می‌روند.

آموزش نصب کفپوش
آموزش نصب کفپوش

آموزش نصب کفپوش

با مقدمه‌ای که بیان شد، زمان آن است که خودتان دست‌به‌کار شوید و کفپوش مدنظرتان را انتخاب کنید. مرحله‌ی بعد از خرید کفپوش، نصب آن است. نصب کف‌پوش‌ها راحت‌تر از نصب کاشی و سرامیک است و به‌نوعی آن را نصب خشک می‌نامند. شما نیاز به دوغاب، ملات و میخ و … دارید.

بیشتر بخوانید:بهترین چسب برای کفپوش لمینت چیست؟

ابتدا سطح را برای نصب کفپوش آماده کنید

کف زیرین کفپوش را بهتر است از قبل صاف کنید. علاوه بر صاف بودن بهتر است آن را هم تمیز کنید تا هم در ادامه کفپوش به‌خوبی نصب شود و هم مشکلی برای آن ایجاد نشود.

اگر چاله‌هایی در سطح است، آن را با ملات پرکنید و اگر برآمدگی وجود دارد آن را بخراشانید. زمان کافی را به سطح بدهید تا خشک شود و سپس بقیه مراحل را شروع کنید. هر شی‌ء اضافی که بر روی سطح است را بردارید تا یک محیط صاف و یک‌دست در اختیار شما قرار گیرد.

ابتدا سطح را برای نصب کفپوش آماده کنید
ابتدا سطح را برای نصب کفپوش آماده کنید

از یک چسب مناسب برای نصب کفپوش استفاده کنید

بسته به این‌که چه نوع کفپوشی را برای محل سکونت یا دفتر کار خود انتخاب کرده‌اید، چسب‌های مختلفی هم باید استفاده کنید. اگر محیط گرمایش از کف دارد، باید به این دقت کنید که این چسب هرلحظه در تعامل با آن است. از طرفی هم زمانی که صرف خشک شدن چسب می‌شود را در نظر بگیرید. برای شروع به دلیل این‌که هنوز به مهارت کافی در چسباندن نرسیده‌اید، بهتر است انواعی را انتخاب کنید که دیرتر خشک می‌شوند.

از چسب‌ کفپوش مخصوص خود این کار استفاده کنید. اگر چسب دیگری را به کار ببرید ممکن است به کفپوش آسیب برساند.

شروع نصب کفپوش

بعد از آن‌که سطح را خشک و تمیز کردید و چسب موردنیاز خود را هم انتخاب کردید، وقت نصب رسیده است.

چسب را به‌صورت یک‌لایه صاف و یک‌دست بر روی سطح ریخته و منتظر بمانید تا کمی خشک شود. لایه چسب نباید آن‌قدر زیاد باشد که با فشار دادن کفپوش از طرفین خارج شود و نباید آن‌قدر هم کم باشد که کف‌پوش به‌خوبی نچسبد.

زمانی که احساس کردید سطح لایه چسب کمی خشک‌شده است. کفپوش را از یکی از گوشه‌های اتاق شروع به پهن کردن روی چسب کنید. زمانی که یک‌طرف را پوشاندید، سعی کنید با یک چسب برای مثال چسب نواری، آن را محک کنید تا تکان نخورد و بقیه بخش‌ها را هم به همین ترتیب ادامه دهید تا کل سطح پوشانده شود.

از یک چسب مناسب برای نصب کفپوش استفاده کنید
از یک چسب مناسب برای نصب کفپوش استفاده کنید

پارکت چیست؟

نوعی فرش چوبی یا کف‌پوش چوبی که جنس آن از چوب است و معمولاً برای طراحی داخلی ساختمان از آن‌ها استفاده می‌کنند. قطعات پارکت معمولاً در طرح و اندازه‌های متفاوت در کنار هم چیده می‌شوند و در دو نوع ام دی اف و اچ دی اف از آن‌ها استفاده می‌شود. پارکت ها معمولاً در چهار دسته چوبی، لمنیت، دیواری و ضد آب یافت می‌شوند. که در این مقاله به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها یعنی لمینت و چوبی اشاره‌شده است.

به خاطر تنوع در اندازه و ابعاد پارکت ها، معمولاً هنگام نصب آن‌ها از چسب‌ها و پوشش‌های متنوعی استفاده می‌شود تا فضای کافی برای رفت‌وآمد حشرات وجود نداشته باشد و مانع هرگونه فعالیت آن‌ها می‌شود. جنس این پارکت ها از چوب می‌باشد و نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند. اما برای حل این مشکل از پوشش‌هایی که آب دوست نیستند، مثل روغن، رنگ و غیره ….. استفاده می‌شود.

نکات قابل‌توجه قبل از نصب پارکت

  • قبل از انجام نصب پارکت باید سطح کاملاً تمیز و دارای فرورفتگی و برآمدگی نباشد.
  • قبل از نصب، پارکت باید در محیطی که نصب انجام می‌شود قرار گیرد تا با دمای محیط هماهنگ شود.
  • اگر کف‌پوشی که قرار است پارکت روی آن نصب شود لیز باشند مثل سرامیک یا کاشی، باید از لق نبودن آن‌ها اطمینان حاصل نمود.

آموزش اندازه گیری کف برای کفپوش

پس‌ازآن‌که تصمیم خود را برای خرید یک نوع خاص از کفپوش برای خانه خود گرفتید، تنها یک کار دیگر باید انجام دهید و آن این است که برآورد کنید که چقدر کفپوش لازم دارید. برای این کار باید قدم‌های زیر را به ترتیب انجام دهید.

در مرحله‌ی اول مشخص کنید اتاق به چه شکلی است

اگر اتاق‌های خانه شما مربع یا مستطیل باشند، کار بسیار راحتی در پیش دارید؛ اما اگر به هر دلیلی اتاق شما به‌اصطلاح بدگونیا است و از شکل خاصی تبعیت نمی‌کند و یا اینکه به شکل دایره یا مثلث است، باید اقدامات متفاوتی نسبت به حالت قبل انجام دهید.

برای آن‌که بتوانید این طرح از فضاها را اندازه گیری کنید، باید سعی کنید یکی از اشکال مستطیل یا مربع را در داخل آن‌ها پیدا کنید و سپس آن را به بخش‌های کوچکی که به شکل مستطیل یا مربع هستند، تفکیک کنید.

پهنای بخش‌هایی مانند دیوارهای جداکننده بین آشپزخانه و اتاق‌های دیگر را هم‌اندازه بگیرید تا بعد از اتمام نصب کفپوش با خالی بودن بخش‌هایی از فضا مواجه نشوید.

بعد از مشخص شدن شکل اتاق، وقت اندازه گیری است

 هنگامی‌که در مورد فضای در دسترس به یک نتیجه‌ی کلی رسیدید، از یک ابزار اندازه گیری مانند متر برای تعیین ابعاد استفاده کنید.

مانند کاری که در مدرسه برای تعیین مساحت‌ها انجام می‌دادیم، برای اشکالی مانند مثلث، مربع، دایره و مستطیل به‌راحتی می‌توانید ابعاد را محاسبه کنید. اگر چیزی از فرمول‌های محاسبه‌ی مساحت یادتان نمانده است، تنها کافی است که یک جستجو در اینترنت انجام دهید.

در مورد اندازه گیری کف برای کفپوش بهتر است بدانید که …

به یاد داشته باشید که همیشه به دلیل نامناسب بودن برخی زاویه‌های اتاق یا فضاها، ممکن است کمی برآوردی که انجام داده‌اید، کمتر از مقدار موردنیاز باشد.

ممکن است در حین جابه‌جایی کفپوش‌ها تکه‌هایی از آن بشکند و یا آن‌که برای یک بخش خاص از خانه لازم باشد بازهم کفپوش بیشتری استفاده کنید.

برای آن‌که در حین استفاده از آن‌ها به مشکل برنخوری، سعی کنید یک مقدار اضافی از مقدار برآورد خود تهیه کنید.

زمانی که شما یک مقدار بیشتر از حد لازم خریداری کرده باشید، دیگر نگران مشکلاتی مانند آسیب‌دیدگی یکی از ورق‌های کف‌پوش و … نیستید.

بهتر است قبل از آن‌که کف‌پوش‌ها را از بسته‌بندی خارج کنید، بررسی کنید که ضرب‌دیدگی یا مشکلی در آن‌ها وجود ندارد که باعث هدر رفت سرمایه شما شود. اگر هرگونه مشکلی در بسته‌بندی وجود داشت، قبل از باز کردن آن را مرجوع کنید و یک نمونه‌ی جدید را امتحان کنید.

نکته‌ی پایانی در مورد اندازه گیری کف برای کفپوش

اگر همه‌ی کارهای لازم را انجام داده‌اید و تنها مشکلی که در حال حاضر برای شما به وجود آمده است این است که باید متراژ لازم از کفپوش را به دست آورید، باید به این صورت عمل کنید که ابتدا متراژ خانه را کامل انجام دهید. سپس در هنگام خرید، مدلی از کفپوش را انتخاب کنید و دقت کنید که متراژ آن بر روی بسته نوشته‌شده است. با تقسیم کردن متراژ خانه به متراژ هر بسته به‌راحتی می‌توانید تعداد بسته‌های لازم از کفپوش را محاسبه کنید.

اگر عدد به دست آمد رند نباشد، سعی کنید در هنگام گرد کردن عدد، عدد را به سمت مقادیر بزرگ‌تر گرد کنید تا کوچک‌تر اندازه بگیرید. به این صورت در میزان کفپوش موردنیاز مشکلی پیش نمی‌آید.

اگر همه‌ی کارهای بالا را انجام دادید و یا این‌که فک می‌کنید اندازه گیری ابعاد خانه‌تان مشکل‌تر از آن است که از پسش برآیید به شرکت‌های نصاب کفپوش سرزده و از آن‌ها در این زمینه کمک بگیرید.

انواع پارکت چیست؟

 برای آشنایی بیشتر با پارکت‌ها ابتدا انواع آن را معرفی می‌کنیم.

نوع اول: پارکت چوبی

 اگر به دنبال یک کف‌پوش هستید که در کنار زیبایی که برای منازل دارد، بتواند عایق‌بندی حرارتی برای سطح باشد، ای دسته از پارکت‌ها برای شما مفید است. پارکت‌های چوبی همان‌طور که از اسم آن مشخص است، از نوع چوب بوده و می‌توانید برای کف خانه خود و ساختمان‌ها می‌تواند از آن استفاده کرد. به دلیل جنس چوبی که دارد، آن را سازگار به محیط‌زیست مطرح می‌کنند.

پارکت چوبی

جز معروف‌ترین پارکت ها محسوب می‌شود که جنس آن از چوب است که به دلیل استفاده از چوب در تولید آن، در طرح و رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود.

آموزش نصب پارکت چوبی

قبل از هرگونه عملیات نصب، ابتدا باید سطحی موردنظر کاملاً صاف و مسطح باشد. در زیر پارکت معمولاً یک فوم قرار می‌دهند. بعد از عملات فوم گذاری، چسب را بر روی سطح می‌ریزند بعد تکه‌های پارکت را در کنار هم چیده و لبه‌های آن در هم قفل می‌کنند. برای آن‌که هنگام راه رفتن بر روی پارکت صدا ایجاد نشود عملیات درزگیری انجام می‌شود.

مهم‌ترین گام‌ها و مراحل مربوط به نصب پارکت چوبی

  • پارکت ها به دلیل خاصیت انبساطی که دارند باید به‌اندازه چند میلی‌متر از دیوار فاصله داشته باشند.
  • در مرحله زیرسازی از یک فوم مخصوص استفاده می‌شود.
  • بعد از گذاشتن فوم کمی چسب روی زمین ریخته تا سطح آماده چسباندن پارکت شود.
  • قطعات پارکت را کنار هم قرار داده و فاصله بین تایل و قطعات را به‌وسیله چسب پر می‌کنند.
  • کناره‌های دیوار را به‌وسیله برش دادن پارکت و قرار دادن پارکت در آن‌ها پر می‌کنند.

پارکت لمینت

این نوع پارکت از پوشش چندلایه که برای کف مورداستفاده قرار می‌گیرد ساخته‌شده است. این پارکت­ها دارای یک‌لایه که ضد خش است. لایه بعدی آن‌یک طرح از سنگ یا چوب است. داخل لمینت از جنس اچ دی اف است و دارای چگالی بسیار بالا است. لایه زیرین آن جهت جلوگیری از خمیدگی است.

 تفاوت بین لمینت‌ و پارکت‌

تفاوتی که بین لمینت‌ها با پارکت‌های چوبی وجود دارد این است که برای ساخت پارکت‌ها مستقیماً از چوب درختان استفاده می‌شوند. درحالی‌که برای لمینت‌ها ابتدا چندین لایه از چوب را به‌صورت فشرده‌شده بر روی‌هم قرار می‌دهند و درنهایت از آن‌ها به‌عنوان کف‌پوش استفاده می‌کنند.

اگر مقایسه‌ای بین لمینت و پارکت بخواهد انجام گیرد، به دلایلی مانند قیمت پایین لمینت، راحتی در نصب و زیبایی بیشتر، در اولویت و جایگاه بهتری نسبت به پارکت‌ها قرار دارند. بااین‌حال خیلی از افراد تفاوت‌های بین این دو را نمی‌دانند و از آن تحت عنوان پارکت لمینت، یاد می‌کنند.

پارکت یک‌تکه

دسته‌ای دیگر از پارکت‌ها که نصب آن نسبت به بقیه دسته‌ها سخت‌تر است، پارکت‌های یک‌تکه است. این پارکت‌ها طرح و نقش خاصی ندارند و یک نمای ساده و تک‌رنگ به منازل شما می‌دهند. بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند خانه در کلاسیک‌ترین حالت خود باشد.

برای ساخت آن همانند پارکت لمینت عمل می‌کنند و از چندلایه چوب به هم فشرده ساخته می‌شود. نکته‌ای که در مورد این دسته از پارکت‌ها بهتر است بدانید این است که مراقبت از آن‌ها سخت‌تر از بقیه موارد است و ممکن است در صورت مراقبت نادرست، لکه‌هایی روی آن ایجاد شود که برای همیشه ظاهر یک‌دست آن را ناقص کند.

پارکت‌های ضد آب یکی از بهترین انواع پارکت

همان‌طور که مطرح کردیم، برای ساخت پارکت‌ها از چوب درختان استفاده می‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم که چوب چقدر در برابر آب آسیب‌پذیر است. زمانی که چوب در معرض آب قرار می‌گیرد، متورم می‌شود و بعد از مدتی ساختار آن به دلیل تورم زیاد از هم می‌پاشد. به‌این‌ترتیب اگر پارکتی که ساخته می‌شود ضدآب باشد می‌تواند این نقص را پوشش دهد. پارکت‌های ضد آب برای مناطقی از خانه که بیشتر در معرض آب هستند می‌تواند مناسب باشد. برای مثال حمام و سرویس بهداشتی و حتی آشپزخانه‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده از این نوع پارکت باشند.

دسته‌ای که به پارکت‌های تمام چوب مشهور هستند

همه‌ی پارکت‌ها می‌توانند به‌عنوان عایق حرارت و صدا عمل کنند اما اگر به دنبال یک مورد خاص‌تر هستید که این میزان عایق‌بندی را به حداکثر مقدار خود برسانند، بهتر است از این پارکت‌ها استفاده کنید. آن‌ها از چندین نوع چوب درخت به‌صورت فشرده بر روی‌هم ساخته‌شده‌اند. اگر در سطح آن‌ها لک و مشکلی پیش آمد به‌راحتی می‌توانید از سمباده کشیدن آن استفاده کنید و خواهید دید که هیچ اثری از آن‌ها باقی نخواند ماند.

آموزش نصب پارکت لمینت

نصب و اجرای این نوع پارکت هم مشابه پارکت چوبی است. برای نصب این نوع پارکت، نصاب باید اقداماتی را قبل از شروع کار انجام دهد.

  • معمولاً نصاب باید دو روز قبل از نصب، بسته‌های پارکت را در محل گذاشته تا لمینت ها با محیط موردنظر هم‌دما شوند.
  • سطحی که نصب بر روی آن انجام می‌شود باید کاملاً صاف و تمیز باشد. اما معمولاً بر روی سطوحی که سرامیک یا کاشی و …. باشند مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و اطمینان از کیفیت کار، بهتر است زیرسازی کف خیلی خوب انجام گیرد و بعد از انجام این مرحله فوم را قرار می‌دهند.
  • بعد از انجام مراحل بالا تایل های لمینت را باز و شروع به نصب کردن آن خواهیم کرد. تایل های لمینت دارای کلیک‌هایی هستند که از آن‌ها برای در هم قرار گرفتن لبه‌های آن استفاده می‌شود. زاویه قرارگیری آن مهم است و نسبت به هم 45 درجه، و محکم به هم می‌چسبند.
  • باید اطمینان حاصل کرد که تایل ها به‌دقت در کنار هم چیده باشند. نکته مهم این است که کمی فاصله بین این تایل ها باید وجود داشته باشد تا در­ صورت هرگونه انبساطی فضا کافی داشته باشند.

دسته دوم: پارکت‌های دیواری

اگر بخواهید از پارکت‌ها نه‌تنها برای کف منزل خود استفاده کنید، مانعی نیست. برخی از آن‌ها تحت عنوان پارکت‌های دیواری که از جنس چوب نیز هستند، می‌توانند برای پوشاندن دیوارها هم استفاده شوند. زمانی که از آن‌ها در کف استفاده شود، نام کف‌پوش و زمانی که برای دیوار استفاده شوند، دیوار پوش به آن‌ها گفته می‌شود. این دیوار پوش‌ها می‌توانند فضا را خیلی زیباتر کنند.

 از انواع پارکت‌ها می‌توان پارکت پلاستیکی را نام برد

 کف‌پوش پلاستیکی نام دیگر این دسته از پارکت‌ها است. موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که این دسته از پارکت‌ها در اصل پارکت نیستند و تنها در افکار عمومی به این صورت شکل‌گرفته است. این دسته از پارکت‌ها، می‌توانند در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت، مواد آتش‌زایی که در ساختارشان وجود دارد را آزاد کنند و در شعله‌ور شدن بیشتر، شرکت کنند. علاوه‌برآن آن‌ها دوستدار محیط‌زیست به‌حساب نمی‌آیند.

مرحله‌ی آخر آموزش نصب کفپوش و نکات پایانی

سعی کنید از یک ابزار برش زدن خیلی تیز برای برش کف‌پوش در نواحی مانند ستون‌ها و کناره‌ی پله‌ها استفاده کنید تا کار به تمیزترین و بی‌نقص‌ترین حالت ممکن به اتمام برسد.

زمانی که کار نصب کفپوش به اتمام رسید، سعی کنید تا حد ممکن یک الی دو روز کامل به آن زمان دهید تا اتصال بین چسب و کفپوش به استحکام کافی برسد.

بعد از به اتمام رسیدن این مدت‌زمان، سعی کنید برای جابه‌جا کردن وسایل، آن‌ها را بر روی سطح کف‌پوش نکشید بلکه بلندشان کنید و در جای موردنظر قرار دهید تا باعث آسیب به کفپوش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *