مقالات

مناسب ترین چسب برای چسباندن چرم

بهترین چسب برای چسباندن چرم

چرم یکی از کالاهایی است که از گذشته‌های بسیار دور انسان‌ها از آن به منظورهای مختلفی استفاده می‌کردند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در حال حاضر برای کیف، کفش و لباس است. برای آماده کردن چرم پیش از دوخت‌ودوز و یا ترمیم آسیب‌های وارده به آن در حین استفاده، می‌توان از چسب استفاده کرد. در این مقاله بهترین چسب برای چسباندن چرم را به شما معرفی می‌کنیم.

چسب های مناسب چسباندن چرم

ازآنجایی‌که چرم در مقایسه با سایر مواد منعطف، سخت، نیمه متخلخل و سنگین است، شما به چسبی نیاز دارید که به‌طور خاص برای استفاده روی چرم طراحی‌شده باشد.

بهترین چسب چرم

چرم یک ماده نجیب و از نظر بصری جذاب است، چه واقعی و چه مصنوعی. با این حال، از آنجایی که این ماده انعطاف‌پذیر است، تعمیر یا چسباندن این ماده می‌تواند بسیار سوال برانگیز باشد. هر نوع چسب چرمی مناسب چسباندن چرم نیست. این نوشتار به شما کمک می کند تا بتوانید چسب مناسب را برای چرم یا چرم مصنوعی انتخاب کنید و اینکه چگونه می توانید چرم را به طور بهینه بچسبانید.

جدای از دوخت، چسباندن چرم کاربردهای گسترده ای دارد. با این حال، چند نکته را باید در نظر گرفت. هر چسب چرمی به درستی عمل نمی کند. برخی از انواع چسب ها با لکه دار کردن چرم باعث تغییر شکل آن می شوند و چسباندن چرم به چرم نیاز به نوع چسب کاملاً متفاوتی نسبت به چسباندن چرم به مواد سخت دارد. بنابراین از اینکه کدام چسب چرمی را استفاده می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کاربرد چسب چرم

چرم را می توان به روش های مختلف وصل کرد. با این حال، یکی از محبوب ترین تکنیک ها، چسباندن چرم است. این عمدتا در صنعت کفش و در صنعت مبلمان استفاده می شود. چسباندن چرم امکانات زیادی را برای تعمیر مبلمان یا طراحی و تزیین اشیا و لباس ها به شما ارائه می دهد. می توانید کیف، کفش یا کلاه را تزئین کنید.

حتی می توان چرم را به پلاستیک چسباند، مثلاً اگر می خواهید کنسول وسط ماشین خود را با چرم بپوشانید. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که چسب چرم در برابر حرارت مقاوم است، زیرا در تابستان، قسمت های مختلف داخلی خودرو به راحتی می تواند در معرض دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) یا بیشتر باشد.

ویژگی های یک چسب چرم خوب

چرم را می توان با بسیاری از چسب های مختلف چسباند. با این حال، هنگام چسباندن چرم باید به زیرلایه دوم، یعنی شریک اتصال و سطحی که قرار است چسب را بچسبانید توجه کنید. اگر این ماده انعطاف پذیر است، باید چسب چرم الاستیک را هدف بگیرید. به عنوان مثال، اگر می خواهید چرم را به پارچه بچسبانید یا روی مبل را با چرم بپوشانید، هرگز نباید از چسب 123استفاده کنید، زیرا خاصیت ارتجاعی ندارد. با این حال، اگر می خواهید چرم را به چوب بچسبانید، می توانید از چسب 123 استفاده کنید، زیرا دومی یک ماده سخت است.

توجه به عوامل دباغی مورد استفاده برای دوام چرم بسیار مهم است، زیرا این مواد می توانند به روش های مختلف با چسب واکنش داده و بر خواص چسبندگی اثر بگذارند. به این دلایل، همیشه باید ابتدا چسب چرم را تست کنید. ما پیشنهاد می کنیم یک نمونه کوچک از چرم را به لایه دوم بچسبانید و قبل از شروع چسبندگی منتظر بمانید تا چسب کاملاً خشک شود. جدا از این موارد، یک چسب جامد برای چرم به طور کلی باید شرایط زیر را برآورده کند:

حتی اگر چرم را به یک ماده سخت بچسبانید، چسب همچنان باید انعطاف پذیری قابل قبولی داشته باشد تا با خاصیت ارتجاعی چرم سازگار شود.

ظاهر چرم نباید آسیب ببیند، یعنی چسب چرم نباید به سطح نفوذ کند. در این مرحله احتیاط لازم است! زیرا برخی از چسب ها پس از گذشت بیش از یک سال به سطوح واکنش نشان می دهند و بر روی سطوح بعد از مدتی لکه هایی ایجاد می شود.

سرعت خشک شدن چسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. اگر چسب نتواند سریع خشک شود، ممکن است قبل از آن‌که استحکام کافی را پیدا کند، توسط شخص از آن استفاده شود و مجدد به خانه‌ی اول بازگردید.

ویژگی دیپر این است که بتواند در برابر آب مقاوم باشد و در شرایط آب‌وهوایی سرد و یا گرم، از خود مقاومت نشان دهد و با مشکل مواجه نشود.

علاوه‌برآن یک چسب بهتر است ملاحظات زیست‌محیطی را هم در خود رعایت کرده باشد تا بتواند به یک چسب مناسب برای چسباندن چرم تبدیل شود.

انواع چسب چرم

به طور کلی می توان از بین چسب های مخصوص چرم، مانند چسب سراجی و چسب 123 و چسب آهن یکی را انتخاب کرد.

یکی دیگر از چسب های انتخابی برای چسباندن چرم، یک چسب پراکندگی بدون حلال با خواص مشابه چسب های مبتنی بر حلال است. چنین چسب های چرمی، به عنوان مثال، بر اساس پلی کلروپرن یا پلی اورتان در دسترس هستند. امروزه نوار چسب دو طرفه برای چسباندن چرم نیز در بازار وجود دارد. با این حال، برای هر برنامه ای مناسب نیست. آنها عمدتاً برای لمینیت قطعات چرمی بزرگ بر روی سطوح سخت استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: ترمیم چرم با چسب

بهترین چسب های چرم

چسب های زیادی برای چرم در بازار تبلیغ می شود که انتخاب مناسب ترین محصول برای چرم خاص شما دشوار است. ما کار را برای شما انجام داده ایم و سه نمونه از بهترین چسب های چرم را برای انتخاب شما پیدا کرده ایم.

چسب مخصوص چرم

چسب های مخصوص چرم مخصوصاً برای چسباندن چرم ساخته شده اند و نه تنها خواص چسبندگی مطلوبی را ایجاد می کنند، بلکه به سطح نیز نفوذ نمی کنند. یکی از بهترین چسب ها یک نوع چسب خارجی با نام چسب فیبینگ است. استفاده از این محصول بر روی چرم و سایر مواد آسان است و چسبندگی سریع و در عین حال با استحکام بالایی را برای اقلام چرمی شما ارائه می دهد. این چسب ایمن و غیر سمی است و همچنین غیر قابل اشتعال است. هنگامی که از این چسب استفاده می کنید، از چسبندگی بادوام و طولانی مدت با روکش شفاف لذت ببرید.

چسب چرم برای سطوح بزرگ: چسب سراجی

چسب سراجی انتخاب خوبی برای زمانی است که قسمت های بزرگی به هم متصل شوند. یک چسب سراجی خوب را می توان به ویژه برای زیره کفش استفاده کرد، زیرا یک چسب بسیار بادوام و انعطاف پذیر ایجاد می کند.

چسب چرم روی سطوح سخت: چسب 123

چسب های 123 چسب هایی هستند که بر پایه سیانواکریلات هستند. آنها برای چسباندن چرم به چوب یا برای چسباندن چرم به سایر مواد سخت ایده آل هستند. بنابراین، این چسب ها را می توان حتی با انواع مختلف پلاستیک استفاده کرد. یکی از این ابرچسب ها برای چرم، 123 جی مکس است.

نکات و ترفندهای چسباندن چرم

صابون چرمی مخصوصی وجود دارد که تمام چربی و کثیفی را از این مواد کاملا پاک می کند. می توانید از این برای تمیز کردن بسترها قبل از فرآیند چسباندن استفاده کنید.

قبل از چسباندن، چند کفگیر نازک در دسترس قرار دهید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود هر گونه چسب فراری را قبل از خشک شدن جذب کنید و از باقی ماندن چسب های خشک شده که قابل رویت در لبه های بیرونی سطوح چسبانده شده جلوگیری کنید.

برای پوشاندن نواحی چسبانده شده پس از آن، می توانید آنها را با اسپری رنگ چرم بپوشانید. این ها در همه رنگ های قابل تصور موجود هستند، به طوری که می توانید به سادگی روی مناطق ناخوشایند اسپری کنید.

مراحل استفاده از چسب مناسب برای چسب زدن چرم به یکدیگر

ابتدا محصول چرمی که می‌خواهید آن را با چسب تعمیر کنید، آماده کنید. سطح چرم را تمیز کنید و سعی کنید آن را خشک نگه دارید.

سپس چسب موردنیاز را باتوجه‌به مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، انتخاب کنید و آن را آماده کنید.

سعی کنید از دستکش در حین استفاده از چسب، استفاده کنید و در صورت نیاز ماسک‌های تنفسی را هم به‌کارگیرید.

چسب را بر روی بخش آسیب‌دیده‌ی چرم بمالید.

دو طرف را به هم محکم کنید.

اجازه دهید تا چسب کمی بین دو طرف اتصال برقرار کند و آن را در همین حالت نگه دارید.

 اضافات چسب را برداشته و سطح را پاک‌سازی کنید.

آیا از چسب 123 می توان برای چسباندن چرم استفاده کرد؟

Superglue  با چسب های 123 روی چرم عمدتاً برای رفع سریع نواحی کوچک و برای اتصال سریع کاربرد دارد و ممکن است هنگام اتصال ظاهر دلپذیری را روی الیاف طبیعی نداشته باشد، در حالی که به سختی نیز خشک می شود و انعطاف پذیر هم نمی باشد به طور کلی چسب چرم باید محکم و انعطاف پذیر باشد. بنابراین اگر شما نیاز به تعمیر جزئی دارید، چسب 123 می‌تواند کارساز باشد، اما اگر می‌خواهید چیزی را برای طولانی‌مدت تعمیر کنید، چسب مخصوص چرم راه حل مناسبتری است.گروه چسب هایی که برای چسباندن چرم مورد استفاده قرار می کیرند چسب های صنعتی هستند که در ادامه به معرفی چند نمونه چسب صنعتی که برای چسباندن چرم نیز مناسب هستند می پردازیم:

چسب سراجی کد 401 مشهد

چسب پی یو کد 701 مشهد

چسب صنعتی مشهد کد 515

چسب 501 کفاشی مشهد

آیا از چسب 123 می توان بر روی جیر استفاده کرد؟

بله، چسب فوق العاده از نظر فنی روی جیر کار می کند، اگرچه توصیه نمی شود. ممکن است حالت اسیدی بسیار قوی چسب منجر به سوراخ شدن جیر و از بین رفتن آن شود..بنابراین چسب موثرتر، چسبی است که برای جیر طراحی شده باشد.قابل ذکر هر چند از جیر و چرم در صنعت کیف و کفش به طور گسترده استفاده می شود اما مقاومت این دو با هم یکسان نیست.

آیا چسب مخصوصی برای چرم وجود دارد؟

بله، چسب ها و چسب هایی وجود دارد که به طور خاص برای استفاده روی چرم ساخته شده اند. از آنجایی که چرم یک ماده طبیعی است و دارای منافذی در سطح آن است، داشتن چسب مناسب با چسبندگی مناسب و انعطاف پذیری برای یک نتیجه با کیفیت و ماندگار مهم است. چند چسب عالی در بازار وجود دارد که مخصوص استفاده از چرم ساخته شده اند.به عنوان مثال کفاش ها برای دوختن کفش بسته به قسمتی از کفشی که تعمیر می‌کنند، یا می دوزند از چسب‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به طور کلی انواع چسب های انعطاف پذیر فوق العاده که به طور خاص برای کفش ساخته می شوند مورد استفاده کفاشان قرار می گیرند. چسب آهن نیز بسیار از طرف کسانی که با چرم آشنایی دارند برای چسباندن و تعمیر چرم توصیه می شود و شیوه استفاده از چسب آهن برای چسباندن چرم هم به این صورت است که ابتدا چسب را به هر دو طرف می زینم و بعد یک ربع به آن فرصت می دهیم خشک شود سپس دو طرف را به هم می چسبانیم.

یک چسب مناسب برای چسباندن چرم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

علاوه بر اینکه باید استحکام بالایی داشته باشد باید از غلظت و ویسکوزیته خوبی هم برخوردار باشد تا ضمن کار شره نکند و اینکه آماده مصرف باشد و نیاز به آماده سازی نداشته باشد و حجم و اندازه آن هم به گونه ای باشد که مقرون به صرفه باشد و از قیمت مناسب هم برخوردار باشد چسب های پی یو مشهد از این گونه چسب ها به شمار می آیند.از این چسب هایی که گفته شده برای انواع چرم طبیعی و چرم مصنوعی استفاده ممی شود البته برای چرم مصنوعی کمی با احتیاط تر باید استفاده کرد چون قدرت بعضی از چسب ها مانند چسب 123 ممکن است چرم مصنوعی را از بین ببرد.

بله، چسب ها و چسب هایی وجود دارد که به طور خاص برای استفاده روی چرم ساخته شده اند. از آنجایی که چرم یک ماده طبیعی است و دارای منافذی در سطح آن است، داشتن چسب مناسب با چسبندگی و انعطاف پذیری مناسب برای یک نتیجه با کیفیت و ماندگار مهم است. چند چسب عالی در بازار وجود دارد که مخصوص استفاده از چرم ساخته شده اند.به عنوان مثال کفاش ها برای دوختن کفش بسته به قسمتی از کفشی که تعمیر می‌کنند، یا می دوزند از چسب‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به طور کلی انواع چسب های انعطاف پذیر فوق العاده که به طور خاص برای کفش ساخته می شوند مورد استفاده کفاشان قرار می گیرند.

14 دیدگاه در “مناسب ترین چسب برای چسباندن چرم

  1. مهدی گفت:

    سلام روز بخیر
    سوالی دارم و اون اینکه بهترین چسب برای چسباندن طلای یفید به چرم چی هست
    ممنونم

  2. مهیار گفت:

    برای چسباندن روکش صندلی از جنس چرم مصنوعی به رنگ صورمه ای ، باید از چه چسبی استفاده کرد ؟

    1. ادمین سایت گفت:

      چسب سراجی کد 401 مشهد

  3. نازی گفت:

    سلام قسمتی از پالتوی چرم من خراب شده.با چسب میشه درستش کرد؟چه نوع چسبی؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. ادمین سایت گفت:

      از چسب آهن می توانید استفاده کنیدو دستورالعمل آن به این ترتیب است که ابتدا باید چسب آهن را بر روی هر دو سطح بزنید اجازه بدهید چسب خشک شود سپس دو تکه را به هم بچسبانید.

      1. نازی گفت:

        خیلی ممنون

  4. محمدحسین گفت:

    سلام وقت بخیر
    کفی یکپارچه خودرو از جنس چرم مصنوعی رو میخوام به ماشین متصل کنم، چه چسبی استفاده کنم؟

    1. m.abbasi گفت:

      سلام و وقت بخیر میتوانید از چسب کفاشی استفاده نمایید.

  5. محمد گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    جهت چسباندن خیلی فوری و قوی چرم به فلز آلومینیوم چه چسبی رو پیشنهاد میدین.
    این کار برای اضافه کردن حجم به برخی قالب ها استفاده میشه.

    1. m.abbasi گفت:

      سلام وقتتون بخیر؛ باید از چسب دوقلوی مگاپوکسی استفاده کنید.

  6. راحیل گفت:

    سلام.وقت بخیر. برای ترمیم بخش کوچیکی از چرم مبل که به مرور دچار ترک خوردگی و پارگی شده میشه از چسب استفاده کرد؟ اگه بله، چه نوع چسبی مناسبه و با چه روشی؟
    لطف میکنید اگه پاسخ بدید، ممنونم

    1. m.abbasi گفت:

      باسلام برای این کار باید از چسب سراجی استفاده کنید.

  7. محمد علی گفت:

    سلام برای چسباندن پارچه چرم مصنوعی به قاب طلق شیشه ای موبایل از چه چسبی استفاده کنم ؟ چسب ۱۲۳ زیر کار زدم انگار خوردگی ایجاد کرد بر روی پارچه چرم.

    1. m.abbasi گفت:

      سلام وقت بخیر؛ باید از چسب pu مشهد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *