مقالات

تفاوت بین چسب ها و درزگیرها چیست؟

در حالی که روش‌های کار این دو ماده در سطح بنیادی با یکدیگر قابل مقایسه هستند، تفاوت‌های زیادی نیز دارند.اولین نشانه از این تفاوت ها را می توان از تعاریف آنها یافت در ادامه این نوشتار با تکنو پخش همراه باشید تا با تعاریف و تفاوت های بین چسب و درزگیر آشنا شوید.

چسب‌ها «ماده‌ای هستند که می‌توانند حداقل دو سطح را به شکلی قوی و دائمی در کنار هم نگه دارند».

درزگیرها «ماده‌ای هستند که می‌توانند حداقل به دو سطح بچسبند و در نتیجه فضای بین آن‌ها را برای ایجاد یک مانع یا پوشش محافظ پر کنند. «از این تعاریف می توان استنباط کرد که، در حالی که از نظر عملکرد مشابه هستند، هر کدام یک هدف کاربردی مجزا دارند.»

تفاوت بین چسب و درزگیر چیست؟

چسب ها مواد را به یکدیگر متصل می کنند اما همیشه الاستیک نیستند. درزگیرها همچنین مواد را به هم متصل می کنند، اتصال را در بین بسترها آب بندی می کنند و همچنین می توانند حرکات داخل اتصال را جذب کنند. درزگیرها تمایل دارند اتصال ضعیف تری بین دو بستر ایجاد کنند.

چسب ها در مقابل درزگیرها

درزگیرها برای بستن شکاف بین سطوح و جلوگیری از ورود موادی مانند گرد و غبار، آب یا کثیفی طراحی شده اند. چسب ها معمولاً برای چسباندن دو سطح به هم ساخته می شوند تا سطوح نتوانند از هم جدا شوند.

درزگیرها استحکام کمتری دارند و ازدیاد طول/انعطاف پذیری بالایی دارند و برای چسباندن مواد به یکدیگر استفاده نمی شوند در حالی که چسب ها برای چسباندن دو چیز به یکدیگر از طریق چسبندگی استفاده می شوند.

درزگیرها همیشه قدرت چسبندگی لازم برای چسبندگی طولانی مدت را ندارند و چسب ها هنگام استفاده بر روی سطح بیرونی به خوبی خشک نمی شوند.

درزگیرها قوام خمیری دارند که باعث پر شدن شکاف های بین لایه ها می شود و پس از اجرا انقباض کمی دارند. چسب ها به صورت مایع هستند که پس از استفاده جامد می شوند و سپس برای چسباندن مواد به یکدیگر استفاده می شوند.

چسب در مقایسه با درزگیرهایی که استحکام کمتری دارند و انعطاف پذیری بیشتری دارند، ظاهری سفت و بادوام تر را ارائه می دهد.

آیا می توان از درزگیرها به عنوان چسب استفاده کرد؟

سیلیکون یک درزگیر بسیار محبوب در صنایع مختلف است. اما یک سوال رایج که مطرح می شود این است؛ “آیا می توانید از سیلیکون به عنوان چسب برای چسباندن مواد در محل استفاده کنید؟” پاسخ ساده این است که بله، می توانید از سیلیکون به عنوان چسب استفاده کنید. یک درزگیر به طور کلی در مقایسه با یک چسب از استحکام کمتری برخوردار است و همچنین برای اهداف متفاوتی استفاده می شود. درزگیرها اغلب برای پر کردن شکاف ها و مقاومت در برابر حرکت نسبی سطوحی که روی آنها اعمال می شود استفاده می شود. اگرچه چسب‌ها عموماً قوی‌تر هستند، درزگیرها انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری به مونتاژ و اتصالات می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چسب ماستیک چیست؟

چسب سیلیکون برای چه مواردی استفاده می شود؟

درزگیرهای سیلیکونی معمولاً برای چسباندن سطوحی مانند پلاستیک، فلز و شیشه به یکدیگر استفاده می شود. به عنوان مثال، آکواریوم ها اغلب با سیلیکون مهر و موم شده اند. پنجره ها اغلب با چسب سیلیکونی به قاب ها بسته می شوند زیرا در برابر آب و هوا مقاوم هستند.

درزگیرهای سیلیکونی

سیلیکون بسیار انعطاف پذیر است و به عنوان یک دفع کننده آب و رطوبت عمل می کند و آن را در میان بهترین درزگیرها برای پنجره ها و حمام ها قرار می دهد. گرانتر از درزبندی لاتکس است، اما بسیار بادوام است.

سیلیکون یا درزگیر کدام بهتر است؟

یک درزگیر دارای خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر آب است زیرا در درجه اول حاوی سیلیکون است. مواد سیلیکونی به یک درزگیر اجازه می دهد که به راحتی منبسط شود و در طول تغییر دما بدون از دست دادن مهر و موم ضد هوا/آب خود منقبض شود.

اگر به دنبال چسب درزگیر با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه هستید پیشنهاد ما به شما چسب ماستیک سوپر اکریلیک غفاری است.

ساده ترین درزگیر برای استفاده چیست؟

درزگیر سیلیکونی ساده ترین و سریع ترین راه برای انجام انواع تعمیرات در اطراف خانه است. از رفع نشتی دوش گرفته تا تعمیر سینک و آب بندی درها، درزگیر سیلیکونی می تواند همه این کارها را انجام دهد.

درزگیر برای چه مواردی استفاده می شود؟

درزگیرها معمولاً به عنوان یک مانع یا وسیله ای برای محافظت استفاده می شوند. به این ترتیب از درزگیرها برای حذف گرد و غبار، کثیفی، رطوبت و مواد شیمیایی یا برای محتوی مایع یا گاز استفاده می شود. آنها همچنین اغلب به عنوان یک پوشش برای محافظت از یک سطح استفاده می شوند.

درزگیرها برای بستن شکاف بین سطوح و جلوگیری از ورود موادی مانند گرد و غبار، آب یا کثیفی طراحی شده اند. چسب ها معمولاً برای چسباندن دو سطح به هم ساخته می شوند تا سطوح نتوانند از هم جدا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *