مقالات

عایق سرما چیست ، معرفی انواع عایق سرما

عایق سرما چیست ، معرفی انواع عایق سرما

فصول سرد سال زمانی است که عایق‌کاری در برابر سرما را نیاز دارد. عایق‌کاری نه‌تنها می‌تواند از خروجی هوای گرم داخل خانه جلوگیری کند، می‌تواند در کاهش مصرف هزینه‌های گاز و موارد حرارتی جلوگیری کند. انواع مختلفی از عایق سرما وجود دارد که به‌وسیله آن‌ها شما می‌توانید از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری کنید. در این مقاله عایق سرما را مطرح کرده‌ایم.

 عایق کردن سرما چیست ؟

به‌طورکلی هر چیزی که مانع از ورد و یا خروج انرژی از محیط شود، عمل عایق‌کاری را انجام می‌دهد. هدف از عایق‌کاری جلوگیری از اتلاف انرژی است. این انرژی می‌تواند سرما، گرما، صوت و … و عمل عایق‌کاری جلوگیری از نفوذ یا خروج هر یک از آن‌ها باشد. عایق‌کاری پیشینه بسیار طولانی داشته و در ایران هم یکی از مهم‌ترین مناطقی که سعی در عایق‌کاری آن داشته‌اند، آب‌انبارها بود که همیشه خنک می‌ماندند. علاوه‌برآن از خشت برای ساخت دیوارها استفاده می‌کردند که با ضخامتی که داشتند به‌عنوان یک عایق سرما و گرما عمل می‌کردند.

ویژگی‌های بهترین عایق سرما

برای انتخاب یک عایق مناسب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. برای مثال باید در برابر آتش‌سوزی، حرارت، فشار و چروک شدن مقاومت کند. ضخامت مناسب داشته باشد و با انقباض و انبساط مشکلی نداشته باشد. باگذشت زمان دچار قارچ یا میکروب نشود. در برابر تابش نور خورشید و اشعه‌های مضر آن مقاومت داشته باشد. اگر با مواد شیمیایی در ارتباط است، بتواند به‌خوبی در مقابل آن مقاومت کند.

همه‌ی این موارد جزو ویژگی‌های یک عایق سرما است که باید در هنگام تهیه به آن‌ها توجه کنید.

عایق سرما چیست و انواع آن کدام اند؟

عایق سرما چیست و انواع آن کدام اند؟
عایق سرما چیست و انواع آن کدام اند؟

برای عایق‌کاری از انواع مختلفی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال در انواع رولی، تخته‌ای و حتی به شکل اجر هم وجود دارند. برای آن‌که بتوانید بهترین عایق سرما را انتخاب کنید باید به چند نکته توجه کنید. اول این‌که نوع ساختمان شما چیست و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، چقدر است؟ دوم این‌که دمای محیط و میزان تغییراتی که می‌خواهید بر روی آن اعمال کنید به چه صورت است؛ بنابراین دو نکته شما انتخاب‌های زیاد دارید. از عایق‌های پشم و شیشه، پشم سنگ و تخته‌های فیبری و عایق‌های پلاستیک گرفته تا عایق‌های شیشه حرارتی. هرکدام از این عایق‌ها اثرات و مزایای خود را دارند که در ادامه چند تا از مهم‌ترین‌ها را مطرح کرده‌ایم.

پشم‌شیشه

نام‌آشناترین انواع عایق‌های سرما، پشم‌شیشه است که قدمت 100 ساله دارد. برای تهیه آن از مخلوط مذاب شیشه بازیافت شده، سنگ‌آهک و رزین استفاده می‌شود. سعی کنید از تماس مستقیم با آن خودداری کنید. ازجمله دلایلی که سبب مناسب بودن آن به‌عنوان یک عایق سرما است، می‌توان به عدم دارا بودن بو، ابعاد غیر قابل‌تغییر، عدم جذب نو و رطوبت، داشتن وزن پایین، اشاره کرد. یکی از معایبی که این نوع عایق دارد این است که در مقابل حرارت و آتش مقاومت پایینی دارد و همین امر نیاز شما به یک نوع دیگر از عایق سرما را افزایش می‌دهد.

عایق پشم سنگ

در ساخت پشم سنگ از سنگ‌های آذرین استفاده‌شده است. این نوع عایق بر خلاق پشم‌شیشه در مقابل حرارت و آتش به‌خوبی مقاومت می‌کند. مانند پشم‌شیشه دارای وزن پایینی است و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. طول عمر این دسته از عایق‌ها بسیار بالا است. آن را به‌عنوان یک عایق سلول باز، می‌شناسند. علت این نام‌گذاری این است که به‌راحتی بخار و آب را به خود جذب می‌کند. اگر می‌خواهید از این نوع عایق استفاده کنید، باید به همراه آن یک‌لایه پوششی که ضد بخار است، استفاده کنید.

عایق پلاستیکی

این دسته از عایق سرماها مقاومت فشاری بالایی از خود نشان می‌دهند. شما برای استفاده از آن‌ها نگرانی بابت رطوبت و ساییدگی نخواهید داشت. در برابر آتش‌سوزی مقاومت متوسطی دارند. اگر دچار کشش شوند، مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند.

در حال حاضر سهم بالایی از بازار در اختیار این دسته از عایق‌ها قرار دارد. یکی از دلایل آن می‌تواند قیمت پایین این دسته از عایق‌ها باشند. پایداری این دسته از عایق‌ها بالا بوده و در برابر رشد میکروب‌ها می‌توانند بسیار مقاوم عمل کنند.

عایق های چسبی

یک نمونه چسب و فوم هایی برای این منظور تولید شده اند که به آنها فوم و چسب پلی اورتان می گویند به این شکل که از طریق پاشش بر روی سطح مورد نظر اسپری می شوند و چون حالت روندگی و توسعه دارند باعث ایجاد یک عایق مقاوم بین درزهایی می شود که بین دیوارها و پنجره ها قرار دارند وممکن است با مصالح دیگر نتوان به خوبی آنها را پر کرد.در واقع عایق های چسبی یکی از بهترین عایق های سرمایی برای دیوارها و حتی کف هستند.

ممکن است علاقمند باشید بخوانید: عایق صوتی چیست و معرفی انواع عایق صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *