مقالات

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته

ویسکوزیته مواد اغلب به عنوان ضخامت سیال شناخته می شود. می توان گفت آب (ویسکوزیته کم) و عسل (ویسکوزیته بالا) را دارد. با این حال، وقتی به سیالاتی با چگالی متفاوت نگاه می کنیم، این تعریف می تواند گیج کننده باشد.ویسکوزیته معیاری از مقاومت مایع در برابر جریان است که اصطکاک داخلی سیال متحرک را توصیف می کند. در مشاهده، چسب‌های با ویسکوزیته پایین راحت‌تر از چسب‌های با ویسکوزیته بالا جریان پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، ویسکوزیته آب بسیار کمتر از عسل و چسب است، بنابراین آب به راحتی و سریع جریان می یابد زیرا اصطکاک مولکولی در هنگام حرکت بسیار کم است.

در سطح مولکولی، ویسکوزیته نتیجه برهم کنش بین مولکول های مختلف در یک سیال است. این را می توان به عنوان اصطکاک بین مولکول های سیال نیز درک کرد. درست مانند اصطکاک بین جامدات متحرک، ویسکوزیته انرژی مورد نیاز برای ایجاد جریان سیال را تعیین می کند.در واقع می توان گفت ویسکوزیته میزان ساکن یا روان بودن محصول شما است.در سایت تکنو پخش چسب هایی با ویسکوزیته بالا عرضه می شود که برای اطلاع بیشتر می توانید به بخش فروشگاه مراجعه نمایید.

تاثیر داده های ویسکوزیته برای تولید یک ماده

جمع‌آوری داده‌های ویسکوزیته روی یک ماده به تولیدکنندگان این توانایی را می‌دهد تا پیش‌بینی کنند که ماده در دنیای واقعی چگونه رفتار می‌کند. به عنوان مثال: اگر خمیردندان ویسکوزیته مناسبی نداشته باشد، پمپاژ آن از لوله بسیار دشوار است یا بیش از حد خارج می شود.

دانستن ویسکوزیته یک ماده همچنین بر نحوه طراحی فرآیندهای تولید و حمل و نقل تأثیر می گذارد.

ویسکوزیته اندازه گیری مقاومت یک ماده در برابر حرکت تحت نیروی اعمالی است.

فرمول اندازه گیری ویسکوزیته نسبتاً ساده است:

ویسکوزیته = تنش برشی / نرخ برشی

نتیجه معمولاً بر حسب سانتی‌پویز (cP) بیان می‌شود که معادل 1 mPas (میلی پاسکال ثانیه) است.

تنش برشی نیرویی است که در واحد سطح برای حرکت یک لایه سیال نسبت به لایه دیگر لازم است.

نرخ برشی اندازه گیری تغییر در سرعتی است که در آن لایه های میانی نسبت به یکدیگر حرکت می کنند.

ممکن است علاقمند باشید: مقاله معرفی و بررسی چسب 123 میتراپل را مطالعه نمایید.

سیالات نیوتنی در مقابل سیالات غیر نیوتنی

اسحاق نیوتن، مردی که این فرمول را کشف کرد، فکر کرد که در یک دما و تنش برشی معین، ویسکوزیته سیال بدون توجه به تغییرات نرخ برش ثابت می ماند.

مقدار کمی مایعات مانند آب و عسل این گونه رفتار می کنند. ما به این سیالات سیالات نیوتنی می گوییم. با این حال، بیشتر سیالات دارای ویسکوزیته هستند که بسته به نرخ برش در نوسان است. به این سیالات غیر نیوتنی می گویند.

پنج نوع سیال غیر نیوتنی وجود دارد: تیکسوتروپیک، رئوپکتیک، شبه پلاستیک، دیلاتانت و پلاستیک. هنگام اندازه گیری هر یک از این انواع سیال، ملاحظات مختلفی مورد نیاز است.

چگونه ویسکوزیته چسب را اندازه گیری کنیم؟

روش های مختلفی برای اندازه گیری ویسکوزیته چسب وجود دارد، امروز می خواهیم نحوه اندازه گیری آن را با ویسکومتر چرخشی توضیح دهیم.
ویسکومترهای چرخشی که به ویسکومترهای نوع بروکفیلد نیز معروف هستند، از فنر پیچشی برای اندازه گیری گشتاور مورد نیاز برای چرخش یک دوک در ماده استفاده می کنند. تغییر سرعت و اندازه روتور امکان اندازه گیری دامنه های مختلف ویسکوزیته را فراهم می کند.
همچنین ویسکوزیته به شدت به دما وابسته است و با افزایش دما کاهش می یابد. به طور معمول، ما ویسکوزیته را در 25 درجه سانتیگراد بر حسب cps اندازه گیری می کنیم، که در طیف وسیعی از ویسکوزیته از 200 cps تا بیش از 500000 cps است.
در زیر ویسکوزیته مایعات مختلف آورده شده است.

ممکن است علاقمند باشید بخوانید: تفاوت بین چسب ها و درزگیرها چیست؟

کاربرد ویسکوزیته

در زیر نمونه هایی از نحوه استفاده و اندازه گیری ویسکوزیته آورده شده است:

غذا

اندازه گیری ویسکوزیته در صنایع غذایی برای به حداکثر رساندن راندمان تولید و اثربخشی هزینه استفاده می شود. این روی سرعت حرکت یک محصول از طریق لوله، مدت زمان گیرش یا خشک شدن و زمان لازم برای پخش مایع در بسته بندی تأثیر می گذارد. فرآیند تولید باید با در نظر گرفتن ویسکوزیته محصول طراحی شود، و اطمینان حاصل شود که لوله‌ها برای بهینه‌سازی جریان، زاویه دارند، یا دستگاه‌های توزیع کننده نیروی مناسبی را برای القای جریان ارائه می‌دهند، اما نه آنقدر که بسته‌بندی محصول بیش از حد پر شود.

ویسکوزیته نیز از ویژگی های بافت غذا است. ویسکوزیته محصول باید در طول تولید اندازه گیری و نظارت شود تا اطمینان حاصل شود که با هر دسته سازگار باشد و فرآیند تولید را به طور موثر طی کند.

ویسکوزیته چسب ها

انتخاب ویسکوزیته مناسب برای چسب بسیار مهم است، این واقعا به شما کمک می کند تا یک چسب خوب پیدا کنید. همچنین، متخصص ما جریان سیال چسب را برای رفع نیاز دستگاه در نظر می گیرد. اکثر تولیدکنندگان چسب، ویسکوزیته و محتوای جامد را در TDS فهرست می‌کنند تا به مهندسان کمک کنند تا مشخص کنند کدام محصول برای یک کاربرد خاص مناسب‌تر است. علاوه بر این، اطلاعات بسیار مفیدی برای اندازه گیری خواص مواد از جمله وزن مولکولی و چگالی است، هر دوی آنها ممکن است بر رفتار جریان تأثیر بگذارند

برای انتخاب ویسکوزیته مناسب برای چسب، نحوه جریان یا عدم جریان چسب روی قسمتی پس از اعمال چسب را در نظر بگیرید. چسب‌های با ویسکوزیته پایین راحت‌تر از چسب‌های با ویسکوزیته بالا جریان پیدا می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید چسب دقیقاً همان جایی که قرار داده‌اید باقی بماند نه اینکه پخش شود، انتخاب یک چسب با ویسکوزیته بالا ایده‌آل است.

معرفی چند نمونه از چسب هایی که ویسکوزیته بالایی دارند:

چسب کاشت میلگرد از جمله چسب هایی است که ویسکوزیته بالایی دارد. در ادامه نام چند برند شناخته شده چسب کاشت میلگرد که در سایت تکنوپخش نیز محصولاتشان به فروش می رسد را می آوریم:

چسب کاشت میلگرد دوجزئی لازیو

چسب کاشت میلگرد ممو چم MEMO CHEM

چسب کاشت میلگرد مموهات

سایر صنایع

نفت: اندازه گیری های ویسکوزیته اثربخشی روغن روان کننده را نشان می دهد و برای عناصر طراحی خطوط لوله لازم است.

بتن: با تعیین ویسکوزیته رفتار خود تراز شدن و پمپاژ یک مخلوط را مشخص می کند.

لوازم آرایشی: هنگام طراحی محصولات آرایشی باید ویسکوزیته را در نظر گرفت.

سخن پایانی

حال که با مفهوم ویسکوزیته آشنا شدید جالب است بدانید تکنوپخش یک بازار چسب ایران است که در آن از چسب هایی که ویسکوزیته بالایی دارند عرضه شده و به فروش می رسد. شما می توانید با مراجعه به این بخش با محصولات و انواع چسب های که این ویژگی را دارند، آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *