مقالات

ساخت آکواریوم با چسب آکواریوم

ساخت آکواریوم با چسب سیلیکون

برای ساخت یک آکواریوم نیاز به مصالحی داریم که در ادامه بیان می‌کنیم. آکواریومها باعث زیبایی و افزایش حس زندگی در محیط می‌شوند. اما باید ابعادی داشته باشند که ماهی ها نیز در آرامش باشند و به اندازه کافی فضا برای بازی و شنا کردن داشته باشند. پس بهتر است ابعاد مناسبی را برای آکواریوم در نظر بگیرید.

ساختن آکواریوم در خانه می‌تواند سرگرم‌کننده و همچنین چالش‌برانگیز باشد. وجود نشتی در آکواریوم نه‌تنها باعث می‌شود منزل شما خیس شود، بلکه در مواردی که نشتی زیاد باشد ممکن است با مرگ آبزیان شما همراه باشد. چسب زدن آکواریوم یکی از راه‌هایی است که می‌توان جلوی نشتی‌ها را گرفت. در این مقاله آموزش چسب زدن آکواریوم را به‌صورت قدم‌به‌قدم پیش می‌بریم

ابزار و مصالح مورد نیاز برای ساخت و اجرای یک آکواریوم عبارتند از:

  • فیلتر هوا
  • دماسنج
  • شیشه
  • چسب آکواریوم یا چسب سیلیکون
  • سنگ اکسیزن
  • شلنگ
  • ماسه و سنگریزه
  • وسایل تزئینی
  • نوار زینتی
  • توری فلزی
  • پایه زیر آکواریوم
  • سرپوش آکواریوم
  • بخاری
  • گیاه آبزی

خوب در ادمه می‌خواهیم ببینیم چگونه این ابزارها را کنار هم قرار دهیم تا تبدیل به یک آکواریوم شوند.

چرا چسب زدن آکواریوم مهم است؟

 چسب زدن آکواریوم تنها در صورت نشتی به کار نمی‌رود. گاهی اوقات شما گیاهان، سنگ‌ها، خزه‌ها، وسایل تزئینی و صدف‌ها را برای زیباتر شدن آکواریوم خود، به کار می‌برید. زمانی که آن‌ها پایه‌ی محکمی برای ثابت ماندن نداشته باشند، ممکن از روز بعد همه‌ی آن‌ها را بر سطح آب شناور ببینید. در این صورت استفاده از مواردی که آن‌ها را سنگین کند، همیشه کارساز نیست و نخ‌ها هم نمی‌توانند برای همه‌ی وسایل به کار بروند. یک راه‌حل، چسب زدن آکواریوم است. شما هر چیزی را که بخواهید می‌توانید به کف آکواریوم خود با چسب بچسبانید.

علاوه‌برآن چسب زدن آکواریوم نه‌تنها برای درست کار کردن آن مهم است بلکه برای سلامت آبزیان هم مهم است.

آموزش چسب زدن آکواریوم

اگر آکواریوم شما آماده و سرهم شده است و تنها کافی است که آن را عایق‌بندی کنید، کارتان خیلی راحت‌تر از زمانی است که خودتان بخواهید آن را بسازید. برای نشت گیری آکواریوم باید از چسب‌هایی استفاده کنید که برای آبزیان مضر نباشند و سمی به‌حساب نیایند.

پیش از آنکه از هر نوع چسبی استفاده کنید، آکواریوم را تخلیه کنید و سطوح و لبه‌ها را به‌خوبی خشک کنید.

رایج‌ترین چسب برای آکواریوم‌ها سیلیکون است. برای استفاده از آن یک‌لایه نازک از آن را روی هر لبه داخلی قسمت‌هایی که به هم متصل شده‌اند، اعمال کنید. سپس دو لبه را روی‌هم فشار دهید و کمی منتظر بمانید تا در جای خود محکم شوند.

اگر مقدارهای اضافی از آن استفاده کرده‌اید، آن‌ها را با یک‌پارچه مناسب تمیز کنید. زمانی که سیلیکون خشک شد می‌توانید آن را برش دهید و یا تمیزش کنید.

 اجازه دهید تا 24 ساعت از زمان چسب زدن بگذرد تا چسب به استحکام کافی برسد.

یک نکته مهم در چسباندن شیشه های آکواریوم

سعی کنید تمیزکار کنید. چسب‌هایی که در آکواریوم استفاده می‌شوند، در معرض آب سفید می‌شوند. اگر آن را برای زیر گیاهان استفاده کرده‌اید، مشکلی نیست. بعد از رشد دیگر در معرض دید نخواهند ماند؛ اما اگر دیوارهای شیشه آکواریوم را با چسب به هم متصل می‌کنید، سعی کنید این کار را با دقت زیادی انجام دهید تا بعداً منظره‌ی آکواریوم را به هم نریزند.

برای چسب زدن آکواریوم از چسب‌هایی استفاده کنید که بعد از خشک شدن هم انعطاف‌پذیر باشند و اگر بخش از آن‌ها دچار کشش یا جابه‌جایی شد، چسب از هم جدا نشود و مجدد نشتی به وجود نیاید.

چرا سیلیکون یک چسب ایده آل برای چسباندن شیشه های آکواریوم است؟

همان‌طور که مطرح کردیم این چسب کاملاً بی‌ضرر بوده و باعث مسموم شدن ماهی‌های شما نمی‌شود. علاوه‌برآن ضد آب است و درصورتی‌که به مدت طولانی در تماس با آب قرار گیرد، مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

شما می‌توانید آن را برای چسباندن بقیه‌ی موارد تزئینی به آکواریوم خود، استفاده کنید و مطمئن باشید تا هر زمان که لازم باشد، در سرجای خود باقی می‌مانند.

چسب‌های سیلیکونی سریع خشک می‌شوند و اگر حس کنید مقدار زیادی از آن را در یک بخش از آکواریوم ریخته‌اید، به‌راحتی می‌توانید در همان زمان چسب زدن و یا بعد از خشک شدن آن را برش بزنید و اضافات را حذف کنید.

بسیاری از سیلیکون‌های موجود می‌توانند حاوی مواد افزودنی برای کمک به محافظت از خانه شما در برابر حشرات و جانوران موذی باشند، اما این افزودنی‌ها می‌توانند به آب شما نفوذ کرده و آبزیان و ماهی‌های شما را مسموم کنند.

  • برخی از مواد افزودنی که باید از آن‌ها دوری کنید و در حین خرید سیلیکون باید به آن توجه کنید، عبارت‌اند از:
  • افزودنی که در برابر کپک، از خود مقاومت نشان می‌دهد.
  • آن‌هایی که توانایی مهارکنندگی کپک را دارند.
  • برخی سیلیکون‌ها می‌توانند در مقابل باکتری‌ها از محیط محافظت کنند.
  • گاها خاصیت ضدمیکروبی دارند.

برخی از سیلیکون‌ها ممکن است نشان دهند که برای آبزیان سمی هستند. این معمولاً به سیلیکون در حالت غیر خالص اشاره دارد؛ بنابراین به برچسب ویژگی‌های سیلیکون و افزودنی‌های آن توجه کنید و با دقت خصوصیات آن را در نظر بگیرید. اگر هر یک از خاصیت‌های بالا را داشت، از خرید آن صرف‌نظر کنید.

یک روش دیگر برای ساخت آکواریوم 

ساخت آکواریوم کار حساسی است. پس آنرا به متخصص اینکار بسپارید.چرا که در محاسبه اینکه از چه ضخامت شیشه استفاده شود ممکن است اشتباه کنید. نتیجه چه خواهد بود؟ همه چیز ممکن است خوب پیش برود. اما یک روز به خانه بیایید و ببینید که آب تمام خانه را برداشته و ماهی های روی زمین جان به جان افرین تسلیم کرده‌اند.

حتما صحنه وحشتناکی خواهد بود. چون احتمالا به ماهی‌هایتان عادت کرده و با آنها انس گرفته بودید.

دیدن چنین صحنه ای تاثیر بدی در روحیه شما می‌گذارد. علاوه بر آن احتمالا از نظر مالی نیز ضرر کرده اید. ممکن است بعضی از ماهی‌های شما بسیار گران قیمت و نادر باشند. همچنین برای تمیز کردن زمین نیز دچار دردسر شده اید.

پس برای جلوگیری از چنین حوادثی ساخت اکواریوم را به شخصی کاربلد بسپارید. 


1- اندازه گیری شیشه ها

اندازه آکواریوم و حجم آن مستقیما روی اندازه و ضخامت شیشه هایی که بکار می‌روند تاثیر دارد.

به ترتیب زیر می‌توان اندازه ضخامت مورد نیاز شیشه را بر حسب میلی متر بدست آورد:

  • حجم آکواریوم زیر 60 لیتر نیاز به ضخامت شیشه 4 میل دارد.
  • حجم آکواریوم بین 60 تا 90 لیتر نیاز به شیشه با ضخامت 6 میل دارد.
  • حجم آکواریوم بین 90 تا 200 لیتر نیاز به شیشه با ضخامت 8 میل دارد.
  • حجم آکواریوم بالای 200 لیتر نیاز به ضخامت شیشه بالای 10 میل دارد.

نکته ای که باید توجه کنید در رابطه با حجم آکواریوم است. شاید بگویید از کجا حجم آکواریوم را بدانم.

خوب مطمئنا برای فضایی که می‌خواهید آکواریوم قرار دهید ابعاد خاصی از آکواریوم را در نظر گرفته‌اید.

حجم آکواریوم بر حسب لیتر از حاصل ضرب طول و عرض و ارتفاع و تقسیم نتیجه بر عدد 1000 بدست می‌آید. واحد آن بر حسب لیتر است. 

بیشتر بخوانید:درباره انواع چسبها و اجزای تشکیل دهنده آنها چه می‌دانید؟

2- تهیه تعداد مناسب شیشه با اندازه‌های مناسب

شیشه‌هایی با اندازه‌های مناسب باید در این مرحله تهیه شود. مثلا اجازه دهید طول و ارتفاع  و عرض یک آکواریوم را 120 در 70 در 50 در نظر بگیریم. حجم این آکواریوم بالای 400 خواهد بود. پس به ضخامتی بالای 10 میل نیاز است.

به این شیشه ها نیاز خواهیم داشت:

دو شیشه 120 در 70 برای دو طرف طولی روبروی هم.

یک شیشه 50 در 120 برای کف

 اما برای دو طرف عرض آن نیاز به دو شیشه با ابعاد 70 در 48 خواهیم داشت. چرا که از هر طرف به اندازه ضخامت یک شیشه کم خواهد شد. یعنی یک سانتی متر از هر طرف.

همیشه اندازه شیشه های طولی را صحیح در نظر می‌گیریم. اما با توجه به نحوه قرارگیری شیشه ها، از اندازه شیشه کف و یا از اندازه شیشه های عرضی باید کاسته شود.

بشتر بخوانید: معرفی چسبهای صنعت ساخت و ساز

 

3- چسب آکواریوم

در این مرحله باید یک چسب آکواریم مرغوب تهیه نمایید. چسب آکواریوم یا چسب سیلیکون جنسی ضدآب دارد و در برابر تغییرات دما مقاوم است. پس بهترین گزینه برای چسباندن شیشه های آکواریوم است.

چسب سیلیکون جی مکس GMAX یک گزینه بسیار عالی برای ساخت آکواریوم می‌باشد. 

برای اینکه بهترین قیمت این چسب را تهیه نمایید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تکنو پخش مراجعه نمایید.

 

4- اتصال شیشه ها

ابتدا شیشه کف را روی میزی بگذارید و به اندازه ضخامت شیشه هایی که قرار است روی آن سوار شوند چسب سیلیکون روی آن بزنید.

سپس شیشه ها را روی آن بچسبانید. اگر کسی باشد که شیشه ها را برای شما نگه دارد تا خشک شوند عالی است. البته بجز این حتما حتما از چسب نواری برای ثابت نگه داشتن شیشه های کناری استفاده کنید.

 

وقتی شیشه های طولی اضافه شدند و خواستید شیشه های عرضی را بچسبانید به محل اتصال باز هم چسب سیلیکون بزنید.

بعد از 24 ساعت بطور کامل خشک خواهند شد.

بیشتر بخوانید:درباره انواع چسبها و اجزای تشکیل دهنده آنها چه می‌دانید؟

 

5- پل ها در آکواریوم

پل برای مقاومت بیشتر و افزایش استحکام در سازه هایی مانند آکواریوم بکار می‌رود.

پل روی آکواریوم شیشه ای است که حداقل 20 سانتی متر عرض دارد و در بالای آکواریوم، دو سر آن به قسمت بالایی جداره های طولی متصل می‌شود. 

پل در آکواریوم

چرا؟ تا از جدا شدن اجزای آکواریوم جلوگیری کند و شیشه ها را در کنار هم نگه دارد و به آنها مقاومت بیشتر بدهد. همچنین در کف آکواریوم نیز می‌توان از پل استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *