مقالات

چسب ماستیک چیست؟

ماستیک چیست؟

اگر شما هم در حال ساخت و ساز و و یا بازسازی محل کار یا زندگی خود هستید اما با انواع چسب ها و کاربردهای آنها آشنایی ندارید ما در اینجا یکی از انواع چسب های ساختمانی که بسیار پر کاربرد هستند را به شما معرفی می کنیم چنانچه علاقمند باشید با انواع برندهای چسب ماستیک آشنا شوید می توانید به صفحه محصولات چسب درزگیر-ماستیک سایت تکنوپخش مراجعه نمایید.سایت تکنوپخش با خرید مستقیم چسب از کارخانه قیمت انواع چسب را با قیمت بسیار مناسب عرضه می کند. همچنین تکنو پخش نمایندگی چسب انواع برندها را نیز بر عهده دارد. 

چسب ماستیک چیست؟

ماستیک (Mastic) یک نوع ماده با الاستیسیته یا الاستیک بالا و یکی از محصولات آب‌بندی است که در بسیاری از محیط‌های تجاری و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای نصب کاشی‌ها، آب‌بندی پنجره‌ها و دیوارها و سقف‌ها در ساخت‌وساز ساختمان‌ها مناسب باشد. ماستیک. این ماده به‌صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود و بسته به کاربرد آن معمولاً به شکل مایع نازک، چسب ضخیم، یا خمیر موجود است. ماستیک می‌تواند چند ماده را به‌صورت دائم به هم متصل کند، اگرچه در بیشتر موارد روی سطوح سخت و غیر منفذ دار بهترین کاربرد را دارد، زیرا با گذشت زمان به این شیارها و منفذها ممکن نفوذ کند و باعث تغییر رنگ شود.

 یک چسب و یکی از محصولات آب‌بندی است که همراه با ملات نازک برای استفاده از کاشی به سطح دیوار یا کف قبل از نصب استفاده می شود. انواع مختلفی از ماستیک‌ها وجود دارند که می‏‎توان به ماستیک‌های قیر گرم اجرا ، ماستیک قیری سرد اجرا ، ماستیک پلی یورتان ، ماستیک سیلیکون، ماستیک اکرولیکی ، ماستیک پلی سولفاید و… اشاره کرد که هرکدام دارای ویژگی متفاوت از یک‌دیگر هستند. 

ماستیک را می ‎توان فقط در مناطق خشک یا مرطوب استفاده کرد. در مناطقی که در آب‌ غوطه‌ور می شوند مانند استخرها نمی‎توان از آن استفاده کرد. روکش چوبی دیوار و دیوارها، کاشی های پشت کابینت آشپزخانه، نواحی خوبی برای استفاده از ماستیک هستند.

در چسب های ماستیک به دلیل وجود ملات در ترکیبات آن اصلا حالت ژله ای ندارد بنابراین قابلیت رنگ پذیری را دارند از چسب ماستیک برای آب بندی،و عایق و صداگیری پنجره های پی وی سی به طور گسترده توسط نصابان در و پنجره استفاده می شود. اغلب از چسب های ماستیک استفاده می شود. ماستیک قیر (سرد و گرم)، ماستیک پلی اورتان، ماستیک سیلیکونی، ماستیک اکریلیک، ماستیک پلی سولفید و غیره انواع مختلفی از ماستیک هستند. ماستیک برای آب بندی کانال های آب و فاضلاب، مخازن آب و فاضلاب یا کف سازی استفاده می شود. و همچنین برای آب بندی کانال های آبیاری. برخی از ماستیک ها دارای خواصی مانند مقاومت در برابر فرآورده های نفتی هستند و برخی دیگر برای ترمیم ترک های آسفالت استفاده می شوند. نوع دیگری از ماستیک برای آب بندی پنجره ها یا کاربردهای سبک استفاده می شود.

ویژگی های چسب درزگیر- ماستیک

چسبندگی فوق العاده زیاد به انواع مصالح ساختمانی نظیر بتن ، سنگ ، انواع فلزات و…

درصد ازدیاد طول زیاد

حفظ قابلیت انعطاف‌پذیری در گرمای بسیار زیاد و یخبندان

مقاوم در برابرعوامل محیطی مقاوم در برابر تابش نور خورشید

قابلیت رنگ‌پذیری با انواع رنگهای حلال دار یا محلول در آب

بدون انقباض و شره

غیر سمی و قابل کاربرد در مجاورت با آب آشامیدنی

 

بیشتر بخوانید:

بهترین و انواع چسب ماستیک چیست؟

نحوه تولید ماستیک

 ماستیک درواقع به‌صورت سنتی از رزین یا اشک درخت بنه ساخته می‌شود و نام خود را از آن گرفته است. این درخت که با نام علمی Pistacia lentiscus شناخته می‌شود بیشترین رشد را در منطقه مدیترانه جنوبی، به‌ویژه یونان و ترکیه دارد. در اکثر مواقع رزین از درخت خارج می‌شود مانند شیره‌ای که از درخت کاج خارج می‌شود. اگر کل درخت قطع شود برداشت آن آسان‌تر می‌شود، اما کشته شدن گیاه باعث می‌شود عرضه کمتر شود. تولیدکنندگان مدرن ماستیک را در آزمایشگاه‌های خود تولید می‌کنند و در بیشتر موارد دارای همان خاصیت چسبندگی قوی است و ازنظر شیمیایی نیز تقریباً یکسان است اما هزینه‌ی ساخت آن بسیار کمتر است. ماستیک مصنوعی را اغلب برای پروژه‌های بزرگ‌تری انتخاب می‌کنند که بیشتر در دسترس باشد.

چسب ماستیک هنگامی‌که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود، معمولاً به شکل مایع است و با تفنگ درزبندی استفاده می‌شود. با دست در یک خط نازک در امتداد اتصالات دیوار یا سقف فشرده می‌شود و استحکام چسب به نگه‌داشتن دیوارهای باربر در جای خود کمک می‌کند.

راهنمای خرید انواع چسب درزگیر ماستیک

ماستیک ها در پایه‌های مختلف شیمیایی پلی اورتان ، پلی سولفاید، قیری و سیلیکونی هستند. انتخاب هر یک از انواع ماستیک ها بنابر کاربرد آن مشخص می‌گردد. قوی‌ترین کاربرد ماستیک ها، پلی اورتان است. این نوع ماستیک ها مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند و بسیار بادوام هستند. همچنین سریع خشک می‌شود و خاصیت ضد جلبک و ضدخزه آن سبب می‌شود که برای پر کردن درزهای استنباطی مناسب باشد.

نوع دیگر ماستیک ها، پایه قیری و پرکننده درز هست که در نوع سرد اجرا و گرم اجرا هستند و تفاوت آن‌ها در نحوه‌ی عملکرد و اجرای آن‌ها است. درجه حرارت، عمودی یا افقی بودن درز ازجمله مواردی است که هنگام انتخاب و استفاده از این نوع ماستیک ها مهم است و باید به آن توجه کرد. در ماستیک های قیری گرم اجرا اگر درجه حرارت از حدی بالاتر برود دچار سوخته شدن می‌گردد و هنگام استفاده از ماستیک ها حتماً باید سطح زیر کار اجرای ماستیک ها، هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشد؛ یعنی تمیز و عاری از گردوغبار و خیس یا مرطوب نباشد.

خواص و اثرات چسب ماستیک

چسبندگی بسیار قوی به طیف وسیعی از مصالح ساختمانی از جمله بتن، سنگ، فلزات و… انعطاف پذیری شدید در برابر حرارت و یخبندان، مقاوم در برابر اثرات محیطی مقاوم در برابر نور خورشید، مقاوم در برابر عوامل محیطی، مقاوم در برابر نور خورشید، قابلیت رنگ آمیزی با انواع رنگ های حلال یا محلول در آب، غیر سمی، غیر قابل جمع شدن و قابل استفاده در تماس با آب آشامیدنی است.

1. چسبندگی فوق‌العاده زیاد و بالا به انواع مصالح ساختمانی نظیر بتن، سنگ و فلزات و…

2. حفظ قابلیت‌های انعطاف‌پذیری در گرمای بسیار زیاد و سرما و یخبندان

3. مقاوم در برابر عوامل محیطی و در برابر نور خورشید

5. قابلیت رنگ‌پذیری با انواع رنگ‌های حلال دار یا محلول در آب

ممکن است علاقمند باشید:کاربردهای چسب درزگیر ماستیک

موارد استفاده چسب ماستیک

1. درزگیری و عایق کردن و آب‌بندی انواع درزها

2. برای پر کردن درزهای استنباطی در سازه‌های بتنی و آسفالتی

3. ترمیم ترک‌های آسفالت

4. درزبندی قطعات پیش‌ساخته و لوله

5. درزبندی نمای کامپوزیت

6. آب‌بندی کردن سدها و نیروگاه‌ها، مخازن آب آشامیدنی، کانال‌های آب و فاضلاب، کانال‌های آب یاری آب و فاضلاب، دور پنجره‌ها و …

7. قابل‌استفاده در محل سیمان با چارچوب پنجره‌های آهنی، چوبی، پی‌وی‌سی (PVC) و آلومینیومی برای جلوگیری از نفوذ آب

8. درزگیری بدنه خودرو

9. تعمیر گرمایش کانال‌های هوا در ساختمان‌ها

10. درزگیری سینک ظرف‌شویی و دستشویی

11. توانایی دائمی اتصال فلز

هنگام خرید چسب ماستیک باید به این نکات دقت کنید

خرید چسب در ابتدای امر ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد اما در هنگام خرید آن باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد چسب‌های خوب زیادی در بازار وجود دارد، اما برای برخی از مواد به چیزی نیاز دارید که به‌طور خاص طراحی‌شده باشد. ما به شما کمک می‌کنیم که  تصمیم بگیرید چه چیزی برای  کار شما بهترین است و سعی می‌کنیم این نکات را به شما آموزش و ارائه دهیم.

اولین نکته این است که باید بدانیم از چسب برای درزگیری می‌خواهیم استفاده کنیم یا اتصال. این مورد به‌جرئت مهم‌ترین مورد در زمان انتخاب و خرید چسب ماستیک است. این دسته‌بندی به شما کمک می‌کند که در هنگام خرید کار شما آسان‌تر و راحت‌تر شود.

قدم بعدی در انتخاب و خرید چسب ماستیک و درزگیر بر اساس استفاده در محیط بیرونی یا درونی است. انتخاب چسب برای محیط بیرونی نیازمند دقت به پارامترهایی ازجمله، در تماس بودن با عوامل خارجی و اثرگذار مانند نور خورشید، سرما و گرما، در تماس بودن با باران یا برف، ایجاد لایه قارچ یا کپک و… از عواملی هستند که در هنگام خرید چسب لاستیک بسیار مهم هستند. چسب‌هایی که برای خارج از محیط ساختمان یا کارگاه‌ها استفاده می‌شوند، باید در برابر عوامل خورنده، عوامل شیمیایی و محیطی مقاوم باشد؛ اما چسب‌هایی که در محیط داخلی استفاده می‌شوند، نیاز به چنین مقاومتی ندارند و بیشتر بهداشتی بودن و نمای ظاهر آن‌هاست که اهمیت دارد.

توجه به محل اتصال و مواد چسب ماستیک

قدم دیگر در انتخاب چسب ماستیک بر اساس محل اتصال و مواد است که به میزان چسبندگی چسب‌ها باید توجه کرد. مثلاً چسب‌های پلی اورتان برای چسباندن اتصالات و چسباندن فلزات بسیار کاربرد دارد، ولی چسب‌های سیلیکون برای درزبندی و درزگیری شیشه و آب‌بندی‌های معمول مناسب هستند.

مرحله آخر دستورالعمل استفاده از چسب و درزگیر بر اساس اطلاعات شرکت‌ها و مکانی است که چسب را تهیه می‌کنید که مشخصات چسب و نحوه استفاده از آن مشخص‌شده است و باید طبق آن عمل کنید. هنگامی‌که از هر چسب یا درزگیر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که همیشه دستورالعمل‌های سازنده را خوانده‌اید. در محلی با تهویه مناسب کارکنید، زیرا برخی از چسب‌ها حاوی حلال‌هایی هستند که بخار تولید می‌کنند، با چسب‌های فوق‌العاده که می‌توانند پوست انسان را بچسبانند، مراقب باشید. همچنین لازم به یادآوری است که بسیاری از چسب‌ها قابل اشتعال هستند.

روش نگهداری در راهنمای خرید چسب درزگیر ماستیک

اگر نیاز بود که چسب ماستیک را در انبار نگهداری کنید باید آن را در شرایط استاندارد روی پالتهای پلاستیکی و چوبی قرار دهید. درصورتی که همه شرایط را برای نگه داشتن ماستیک داشتید، می‌توانید تا 6 ماه نگهداری کنید. تاریخ انقضای پودر ماستیک 6 ماه بعد از تولید است.

اگر پالتها در محیط بسته نگه‌داری شود باید حداقل یک متر از دیوارها فاصله داشته باشد تا هوا در میان آن‌ها جریان داشته باشد و اگر در محیط مرطوب و شرجی نگهداری شود، بهتراست که کالا در زمان کوتاه‌تری استفاده گردد و بیشتر از 2ماه در انبار نگهداری نشود.

 یک نکته مهم این است که شما می‌توانید چسب‌های ماستیک را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. همچنین می‌توانید از ماستیک اکریلیک انعطاف‌پذیر برای پر کردن درزهایی که ممکن است ترک بخورند، مانند مواردی که در کنار تخته‌های دامن هستند، استفاده کنید.

معرفی چند نمونه از برندهای چسب درزگیر- ماستیک

اکریلیک ماستیک لازیو

چسب ماستیک آنتیا ANTIA

چسب ماستیک سفید سولجر

چسب ماستیک اکریلیک مشکی آلفا

چسب ماستیک ALAN FIX400 مشکی

چسب ماستیک ALAN FIX500 سفید

چسب ماستیک زهیر

چسب ماستیک جی ام پلاس GEM PLUS

چسب ماستیک پرایم فیکس جی مکس

انتخاب درزگیر بر اساس محل درزگیری

نوع درزگیر با توجه به محل درزگیری که چوب، شیشه، فلز، بتن، سرامیک، ورق پی‌وی‌سی، پنجره پی‌وی‌سی، پنجره آلومینیومی و… بسیار اهمیت دارد. هر یک از درزگیرها قدرت چسبندگی متفاوتی نسبت به بقیه‌ی درزگیرها دارند و ازنظر چسبندگی به آن سطح و ماندگاری نیز متفاوت هستند.

درزگیر سیلیکونی اطراف کاشی حمام یا آشپزخانه اغلب ممکن است باگذشت زمان تغییر رنگ دهد و می‌تواند کپک بزند به‌خصوص اگر درزگیر آسیب‌دیده یا فرسوده شود و آب وارد آن شود. بااین‌حال، این مشکل با برداشتن و جایگزینی درزگیر برای بازگرداندن ظاهر کاشی آسان است.

انواع چسب ماستیک چیست؟

انواع چسب‌های ماستیک عبارت است از:

چسب ماستیک قیری سرد

ماستیک قیری سرد اجرا ، نوعی ماستیک قیری تک جزئی است که از ترکیب قیر و حلال‌های خاص و افزودنی‌های شیمیایی ویژه و رزین‌های امولسیونی تولید شـده و قدرت چسبندگی بسیار زیادی به انواع سطوح زیرآیند نظیر: بتـن ، آجر ، آسفالت و . . . دارد . این محصول پس از تبخیر شدن حلال، پس از اجرا درون درز ، به حالت ماده‌ای جامد و انعطاف پذیر در می‌آید . درزگیر قیری سرد اجرا ماده بسیار مناسبی برای پر نمودن درزهای انبساطی و درزهای عمودی است.

چسب ماستیک قیری گرم

ماستیک قیری گرم اجرا نوعی ماده بر پایه قیر اصلاح شده است که جهت پرکردن درز‌ه‌های بتن و آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی‌های این نوع ماستیک می‌توان به مقاومت بالا در برابر تغیر دما، الستیسیته بالا، چسبندگی عالی به آسفالت و مقاومت در برابر جاری شدن را نام برد. طریقه مصرف این نوع ماستیک به این صورت است که ابتدا سطح درزه را از هرگونه آلودگی تمیز نموده سپس ماستیک قیری گرم اجرا را که ذوب شده است به داخل درزه ریخته می‌شود.

چسب ماستیک اپوکسی

ماستیک اپوکسی رزین اپوکسی است که با افزودن مواد دیگری به آن ساخته می شود. از ماستیک اپوکسی جهت پرکردن و انسداد درزها، شکاف‌ها و حفره‌ها و برای صاف نمودن سطوح ناهموار، درز و شکاف‌های انبساطی و غیره استفاده می شود. نکته ای که در رابطه با استفاده از ماستیک اپوکسی وجود دارد این است که در استفاده از آن حتما بایستی سطح مورد نظر پیش از شروع به کار تحت زیرسازی مخصوصی قرار گیرد.

چسب ماستیک سیلیکونی

ماستیک سیلیکونی در کنار سایر ماستیک ها نظیر ماستیک پلی سولفاید مناسب برای آب بندی اتصالات، درزها و ترک ها و همچنین اتصال قاب پنجره در دیوار و حتی میان شیشه و قاب پنجره، عناصر پیش ساخته، پله، تخته، دیوارها، سقف و همچنین برای آب بندی دیوارهای داخلی مناسب است. ماستیک نوعی درزگیر شیشه‌های دو جداره محسوب می شود.

درزگیرهای سیلیکونی یک درزگیر ضد آب و همه کاره و انعطاف‌پذیر با کاربردهای فراوان است همچنین در میان آجر، بتن، سنگ تراشی، کچ کاری، انواع سطوح چوبی، شیشه، کاشی و سرامیک، فلز و… نیز کاربرد دارد. استفاده از ماستیک سیلیکونی برای آب بندی شیشه انواع پنجره‌های معمولی، دوجداره و چند جداره و ممانعت از نفوذ رطوبت و گرد و غبار توصیه می‌شود.

ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان از جمله مهم ترین و با کیفیت ترین مصالحی است که از آن برای درزبندی سازه های بتنی با خواص آب بندی قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در سه رنگ مختلف طوسی، مشکی و سفید تولید می‌شوند که از انعطاف پذیری بال، چسبندگی عالی ماستیک پلی یورتان و مقاومت در برابر UV از مزیت‌های استفاده از ماستیک پلی یورتان است.

ماستیک پلی سولفاید

این ماستیک در حقیقت می توان گفت قدرتمندترین نوع ماستیک است که برای چسباندن مصالح سختی چون فلز به کار می‌رود.چسب پلی سولفاید برای اتصالاتی طراحی شده‌اند که نیاز به تحمل طولانی مدت در مایعات دارند. کاربردهای معمولی شامل استخرها، فواره ها، برج های خنک کننده، مخازن ذخیره سوخت و مواد شیمیایی، تصفیه فاضلاب و کارخانه های پتروشیمی است.

کاربردهای چسب ماستیک

برخی از پر مصرف‌ترین و کاربردی‌ترین استفاده‌های از درزگیرهای ماستیکی در این قسمت معرفی و توضیح داده شده‌اند.

کاربرد چسب درزگیر ماستیک برای در و پنجره

چسب‌های درزگیری در واقع برای درزگیری در و پنجره استفاده نمی‌شوند اما به عنوان مثال درزگیر سیلیکونی هم درز‌ها را آب‌بندی می‌کند و هم عایق سرما و گرما است و گزینه بسیار مطلوبی برای درزگیری در و پنچره است. از ویژگی‌های قابل ذکر این محصول این است که، این چسب به مصالحی مانند: آهن، سرامیک، مس، pvc و…. به خوبی می‌چسبد. استفاده از این چسب‌ها بسیار راحت است و پس از خشک شدن‌ ترک نمی‌خورند.

نکته مهم درباره این نوع درزگیری این است که جای چسب‌ها حتماً باید تمیز باشد و هرگونه گرد و غبار و کثیفی را باید قبل از درزگیری از بین برد. همچنین می‌توانید با استفاده از پشت قاشق سطح روی چسب را صاف کنید تا از ظاهر بهتری برخوردار باشد.

چسب درزگیر ماستیک برای آب‌بندی در سرویس بهداشتی

آب‌بندی درز کاشی و سرامیک کف حمام و دستشویی با استفاده از چسب درزگیری ماستیک است که در انواع مختلف انواع پلی‌یورتان، پلی‌سولفاید، قیری، و سیلیکونی عرضه می‌شود. ماستیک، یک چسب ساختمانی با کیفیت بالا است که معمولا برای اتصال کاشی و سرامیک کف، درز انبساطی بتن، آسفالت، چرم و پارچه استفاده می‌گردد.

از ویژگی‌های ماستیک می‌توان به چسبندگی بالا و ضد آب بودن، مقاوم در برابر تغییر شکل و دوام آن اشاره کرد. ماستیک با داشتن حالت خمیری در ساختمان به عنوان یک پرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد چسب درزگیر ماستیک در شیروانی

یکی از روش‌های تعمیر شیروانی که خراب شده است استفاده از چسب قیری ماستیک است.‌ تعمیر شیروانی به کمک چسب ماستیک یک راه ساده است که بدون نیاز به ایزوگام کردن نیز می‌توان آن را انجام داد. چسب‌های ماستیک امروزه در‌ تعمیرات خرابی شیروانی کاربرد فراوانی دارند. خرابی شیروانی‌ها موجب نفوذ آب به داخل دیواره‌ها و سقف می‌شود. استفاده از چسب ماستیک به ‌خوبی درزها را پر کرده و سبب جلوگیری از نفوذ آب می‌شود که بسته به‌ موقعیت و مقدار درز می‌توان از درزگیر قیری مدل سرد اجرا و گرم اجرا استفاده کرد.

استفاده چسب درزگیر ماستیک در پشت‌ بام

تعمیر آسفالت پشت بام با ماستیک قیری سرد اجرا کمک می‌کند تا تعمیر سقف و پشت بام‌های آسفالت، قیرگونی و بتنی بسیار آسان‌تر شود. این محصول به صورت مایع است که پس از اجرا و گذشت مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به ماستیک قیری گرم اجرا سخت می‌شود.

درزگیری منافذ خانه‌ها در فصل سرما و بارش باران امری ضروری است ولی انجام آن طی کل سال توصیه می‌شود.

تفاوت چسب ماستیک و آکواریوم چیست؟

ساختار و ترکیبات

اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری به تفاوت چسب ماستیک و آکواریوم بپردازیم باید گفت: ماستیک های سیلیکونی به بتن و سنگ و اکثر فلزات می چسبند. این چسب های به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند در برابر اشعه فرابنفش هم مقاوم هستند این چسب ها کارکرد بسیار بالایی دارند و نه تنها برای نصب پنجره های دو جداره به کار می روند بلکه برای عایق بندی انواع سطوح نیز کاربرد دارند.

چسب های آکواریوم یا همان چسب های سیلیکون ساختار ژله ای در نتیجه انعطاف پذیر بیشتری دارند سرعت خشک شدنشان به نسبت چسب ماستیک دیرتر است. چب ماستیک به دلیل ترکیباتش هم که کمی با ملات است بنابراین ساختار شکننده ای دارد و برای محیط های مرطوب چندان کارآمد نخواهد بود.

غیر سمی بودن

از هر کدام از این چسب های آکواریوم و چسب ماستیک از صنعت گرفته تا ساختمان سازی به طور گسترده استفاده می شود

از تفاوت های مهم چسب ماستیک و چسب آکواریوم غیر سمی بودن چسب ماستیک نسبت به چسب آکواریوم است بنابراین برای عایق بندی سطوحی که با آب آشامیدنی سروکار داردند استفاده از چسب ماستیک توصیه می شود چرا که در مجاورت آب آشامیدنی بودن چسب ماستیک مشکلی را به وجود نمی آورد و آب را آلوده نمی کند.

تنوع رنگی و قابلیت رنگ پذیری

چسب های آکواریوم رنگ پذیر نیستند بنابراین شرکت های تولیدکننده برای جلب نظر مشتریان چسب های آکواریوم خود را در رنگ های متنوع به بازار عرضه می کند. اما بلعکس چسب های ماستیک علاوه بر اینکه در رنگ های متنوع تولید می شوند بلکه رنگ پذیری بالایی دارند و برای درزگیری و عایق بندی پنجره ها و قاب های پنجره بسیار تمیزتر از چسب آکواریوم کاربرد دارد در .واقع یک نوع پر کننده قابهای اطراف آینه ها و پنحره ها نیز به شمار می روند.

مقاومت و استحکام

می توان میزان مقاومت و استحکام چسب ماستیک و آکواریوم گفت که مقاومت و استحکام چسب آکواریوم از چسب ماستیک بالاتر است بنابراین استفاده از چسب ماستیک برای سطوحی که انتظار چسبندگی و مقاومت را داریم چندان مناسب نیست.

مقایسه چسب سیلیکون و ماستیک در نصب پنجره های دو جداره و نصب کاشی و سرامیک

در نصب پنجره های دو جداره آب بندی و درزگیری پنجره ها بسیار مهم است به این منظور از دو نوع چسب سیلیکون و ماستیک استفاده می شود. چسب سیلیکون به دلیل اینکه خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری شان با تغییر دما تغیر نمی کند بنابراین گزینه مناسبتری نسبت به چسب های ماستیک هستند چرا که چسب های ماستیک با به کار رفتن مقداری ملات در ترکیباتشان نسبت به چسب های سیلیکونی انعطاف پذیری کمتری دارند و به مرور زمان دچار ترک خوردگی و فرسودگی می شوند بنابراین استفاده از چسب های سیلیکون برای آب بندی پنجره ها مناسب تر هستند. اما در سطوحی مانند کاشی و سرامیک که با ملات کار می شوند استفاده از چسب ماستیک در درزگیری کاشی و سرامیک با توجه به ملاتی که در ترکیبات آن وجود دارد استفاده از چسب ماستیک توصیه می شود چراکه همخوانی بیشتری با هم دارند.در دسته بندی نوع محصولات هم اغلب چسب های ماستیک به دلیل ترکیباتی که دارند جزو چسب های ساختمانی طبقه بندی می شوند و چسب های سیلیکون جزو چسب های عمومی قرار می گیرند.

 

 

کلام آخر

اسعی ما در این نوشته بر این بوده است که به سوال چسب ماستیک چیست پاسخ کاملی داده باشیم اما اگر نتوانستید پاسخ سوال های خود را در مورد چسب ماستیک بیابید لطفا مقالات ذیل را نیز مطالعه فرمایید.
 

 

 

 

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *