مقالات

آب‌بندی استخر، آموزش قدم به قدم

آببندی استخر

از مهم‌ترین اقداماتی است که در هنگام ساخت و به طور کلی در مورد استخرها باید انجام داد، آب‌بندی کردن و عایق کردن آن است. به همین جهت سایت تکنوپخش که یک مرکز فروش اینترنتی انواع عایق و درزگیر است قصد دارد تا شما را با نحوه آب‎بندی استخر آشنا و برخی از محصولاتش که برای آب‌بندی به کار می‌رود را به شما معرفی کند در ادامه با ما همراه باشید.

نگهداری از استخرهای خصوصی و عمومی یکی از مهم‌ترین کارها بعد از ساختن استخرها می‌باشد. ساخته شدن از سیمان استخرها آنها را بسیار نفوذپذیر می‌کند چرا که سیمان خاصیت نفوذپذیری دارد و امکان عبور آب از آن بسیار بالا است بنابراین برای اینکه آب آن به بیرون نشت نکند عایق بندی و آب‌بندی کردن استخرها بسیار مهم و حیاتی است.

اهمیت آب‌بندی کردن استخر چیست؟

با آب‌بندی کردن استخر، از سازه استخر در برابر یخ‌زدگی و سرما محافظت می‌شود. بدون انجام این کار بعد از مدتی کف استخر تخریب شده یا آسیب می‌بیند. همچنین با به‌درستی عایق و آب‌بندی کردن استخرها، باعث می‌شود که گرما از طریق دیواره‌ها به سمت بیرون خارج نشود و دمای آب استخر نیز کاهش نیابد.

مراحل آب‌بندی استخر

مراحل آب‌بندی در انواع استخر بتنی کشاورزی، آب‌بندی استخر خانگی و استخرهای شنا عمومی و جکوزی نحوه آب بندی و عایق‌کاری آنها به شرایط استخرهای موجود بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

1- تعیین موقعیت استخر موجود (رو زمینی یا استخر داخل زمین، استخر سرباز یا سرپوشیده)

2- مشخص ساختن نوع سازه استخر (استخر بتنی، استخر آجری، استخر با بلوک سیمانی، فایبرگلاس)

3- تعیین عمق استخر و حجم آب آن (طول و عرض و ارتفاع استخر)

4-انتخاب نحوه آب‎بندی با روش‌ها و تکنولوژی جدید و امتناع از روش‌های قدیمی مثل ایزوگام و قیرگونی

در ادامه به معرفی انواع روش‌های جدید جهت آب‌بندی استخر که شامل قبل از کاشیکاری و بعد از کاشیکاری است می پردازیم:

روش های آب‌بندی قبل از کاشیکاری

-آب‌بندی استخر با چسب بتن

حدوداً 50 درصد عملیات آب‌بندی استخرها را با چسب بتن می‌توان آب‌بندی کرد و نمی‌توان بطور قطع با استفاده از چسب بتن سازه استخر را صددرصد آب‌بندی نمود برای عایق‌کاری کامل استخر پس از اینکه مخلوط چسب بتن را که میزان مصرف بر روی سطل نوشته شده با بتن استخر مخلوط کردید و عملیات بتن‌ریزی استخر طور کامل تمام شد با یکی از موارد آب‌بندی استخر مانند رزین یا چسب‌های دوجزئی روی لایه رویی بتن اجرا می‌شود که در صورت اجرای صحیح  آن آب‌بندی کامل تضمین می‌کند.

ممکن است علاقمند باشید : عایق بندی استخر با چسب بتن

-آب‌بندی استخر با رزین

آب‌بندی استخر با رزین دوجزئی یکی از بهترین روش جهت آب‌بندی استخر است که اجرای راحت و روش آب‌بندی بصورت دوغابی با مخلوط سیمان و پودر سنگ ورزین، سطحی صاف و مطمئن از نظر آب‎بندی ایجاد می‌کند رزین با نفوذ با لایه بتن سازه استخر را آب‎بندی کامل می‌کند چسب رزین دارای رنگی سفید و حالت شیری دارد که پس از اجرای آب‌بندی به حالت بیرنگ در خواهد آمد رزین اپوکسی دو جزئی یک نمونه رزین جهت آب‎بندی مطمئن است .که می‌توانید از سایت تکنوپخش آن را سفارش دهید.

-آب‎بندی استخر با فوم و چسب پلی اورتان

چسب‌های پلی اورتان نوعی چسب درزگیر تک جزئی هستند و با مقاومت کششی متوسط شان و چسبندگی به سطوح مختلف مثل آجر، سرامیک، شیشه، چوب و ورق گالوانیزه برای آب‌بندی استخر مناسب هستند. همچنین به دلیل مقاومت بالا، برای آب‌بندی‌های صنعتی و آب‌بندی درزهای بزرگ استخرها کاربرد دارند روش استفاده از آن در ترکهای استخر به این شکل است که محل ترک‌های استخر را کاملاً پاکسازی کرده و هرگونه چربی و موادی را که مانع از چسبندگی پلی اورتان و سازه استخر می‌باشد را پاک کنید و حتماً باید خشک و بدون رطوبت باشد در انتها نیز برای مقاومت بیشتر پس از پر کردن درزها و ترکهای استخر با چسب می‌توان همزمان با اجرای چسب کاری از توری‌های فایبرگلاس بر روی چسب‌ها قرارداده و در آخر با چسب آب‎بندی روی توری‌ها را صاف نموده و پس از خشک شدن رنگ آمیزی شود .

-آب‎بندی استخر با چسب کاشی

یکی دیگر از روش‌هایی قادر به آب‎بندی استخر به تنهایی نیست، اما گزینه مناسبی برای کمک به آب‎بندی کردن استخر محسوب می شود استفاده از چسب کاشی است و مواد تشکیل دهنده چسب کاشی، پلیمرهایی با پایه سیمانی هستند که به شدت باعث مقاومت و دوام این چسب ها می‌شوند. چسب کاشی با چسبندگی بسیار بالایی که دارد باعث افزایش طول عمر استخر می شود. و از مزیت‌های دیگر آن این است که می‌توان آن را بر روی کاشی‌های قدیمی استفاده کرد.

آب‎بندی استخر کاشی کاری شده

در این مرحله هم می توان از درزگیر های گوناگون استفاده کرد که پیشنهاد تکنوپخش استفاده از چسب درزگیر همه کاره نواتکس می باشد.چسب درزگیر همه کاره نواتکس با قدرت چسبندگی زیاد یکی از بهترین درزگیرهای بازار است.قابل استفاده در سازه های بتنی و لوله های ورود و خروج آب می باشد که از این جهت برای آب‎بندی کردن استخر بسیار مناسب است.

آخرین مرحله آب‎بندی استخر با رنگ‌های استخری:

رنگ‌های استخری به تنهایی عمل آب‎بندی کامل استخر را انجام نمی‌دهند و جهت آب‌بندی استخر باید از لایه بتن شروع و سپس لایه رویی بتن با چسب و یا پرایمر آب‌بندی پوشانده شود در انتها پوشاندن استخر با رنگ‌های مخصوص استخری می‌تواند استخر را آب‌بندی نماید.

آب بندی استخر با چسب بتن

عایق‌بندی کامل استخر مانند خود بخش داخلی استخر، ناودان‌ها و راهروهایی که در مجاورت آن قرار دارند را شامل می‌شود. با انجام عایق‌کاری همه‌ی ترک‌های ریزی که در سطح دیواره‌ها وجود دارد را می‌توان پر کرد. عایق‌های استخر باید چسبندگی بالا، حالت کشسانی و مقاومت زیادی از خود در برابر محلول‌های شیمیایی که در آب ریخته می‌شود، نشان دهند. این مواد باید غیرقابل اشتعال، غیر سمی، بی‌بو، ضد قارچ، ضد جلبک و قابل‌استفاده بر روی همه‌ی سطوح باشند.

مواد عایق استخر چیست؟

وقتی صحبت از مواد عایق برای استخر می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، مواد شیمیایی ضد آب است. این مواد در بین بتن و کف استخر در زمانی پیش از اتمام پروژه‌ی ساخت استخر، اعمال می‌شوند.

این مواد عموماً مواد ضد آب بر پایه سیمان هستند. کارکرد آن‌ها به این صورت است که یک‌لایه ضد آب را در زیر کف و سرامیک تشکیل می‌دهند. علاوه‌برآن این توانایی را دارند که از سازه در برابر مواد شیمیایی، کلر و محلول‌های نمکی که در خاک وجود دارد، محافظت کنند. این مواد باید انعطاف‌پذیر باشند.

چسب بتن چیست؟

در صنعت بتن مواد مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود در زمینه‌های مختلفی به کاربران کمک کند. یکی از آن‌ها چسب بتن است که به‌عنوان یک محصول از محصولات صنعت بتن به‌حساب می‌آید. برای آن‌که کارایی این چسب افزایش پیدا کند، سعی می‌کنند تا ترکیبات مختلفی برای آن در نظر بگیرند که هرکدام هم یک قابلیت به آن می‌افزاید. برای مثال می‌تواند ترک‌خوردگی را رفع کنند. چسبندگی بین سطوح را بالا ببرد، از نفوذ آب جلوگیری کند و یا آن را کاهش دهد و مقاومت بتن مانند مقاومت خمشی را افزایش دهد.

مزایای چسب بتن

  • این ماده یک خصوصیت اصلی دارد که افزایش میزان چسبندگی بتن جدید به سطح بتن قدیمی است. درواقع چسب بتن برای اتصال بتن جدید به بتن قدیمی است.
  • چسب بتن بسیار کمتر از ملات ماسه و سیمان، آب مصرف می‌کند.
  • چسب بتن نفوذناپذیری بتن را کاهش می‌دهد و آب‌بند بودن آن را نیز فراهم می‌کند.
  • چسب بتن از شکل‌گیری ترک در بتن جلوگیری می‌کند و عمر سازه‌های بتنی را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از چسب بتن از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و باعث افزایش ساعت کار می‌شود.
  • چسب بتن سبب می‌شود که انعطاف‌پذیری بتن افزایش یابد و دوام آن نیز بیشتر شود.
  • غیر سمی است
  • افزایش خواص شیمایی و مکانیکی
  • قابل‌استفاده روی بتن تازه
  • کارایی بالا
  • پایداری و مقاومت در برابر گرما
  • پایداری در برابر ضربه
  • افزایش عمر مفید بتن

کاربرد چسب بتن چیست

  • پوشش دهی ترک‌های موئین با چسب بتن
  • برای ساخت ملات‌های ترمیمی و قدیمی
  • برای کف‌سازی و پرکردن درز‌های ساختمانی و ساخت و ترمیم سطوح بتنی
  • برای ترمیم و تعمیر آسیب‌دیدگی‌های سطحی و عمقی سازه‌های بتنی که در خشکی بوده ‌یا اینکه تماس با رطوبت دارند
  • در اتصالات میلگرد به بتن کارایی دارد
  • در مواردی که افزایش مقاومت مکانیکی مدنظر است
  • ملات لکه‌گیری توسط چسب بتن امکان‌پذیر است

عایق بندی استخر با چسب بتن به چه صورتی است؟

برای آن‌که عایق‌بندی استخر با چسب بتن انجام شود، سیمان را با ملات‌های ریزدانه مخلوط می‌کنند. در ادامه چسب را به آن می‌افزایند. این ترکیب حاصل‌شده را به‌صورت یک‌لایه پلاستر گونه، مانند دیگر ملات استفاده‌شده در ساخت‌وساز، روی دیواره‌های استخر به کار می‌رود. با این کار تمامی تخلخل‌ها پر می‌شود و درزهای ناشی از انقباض دیوارها با این ترکیب، از ملات حاصله پر می‌شود.

سؤالی که ممکن است در ذهن باشد این است که به چه مقدار از چسب بتن استفاده کنی؟ آیا هر چه بیشتر باشد، بهتر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بدانید که با یک نسبت وزنی خاص باید از این ترکیب استفاده شود. چسب بتن را در حد 5 تا 10 درصد از حجم کل سیمان مصرفی استفاده می‌کنند. بعد از آن‌که ترکیب آماده شد از آن با ضخامتی در حدود 3 سانتی‌متر و یا کمتر بر روی دیواره‌ها استفاده می‌کنند. اگر برای ساخت دیواره‌های استخر از بلوک یا آجر استفاده‌شده باشد، می‌توان در لایه‌های اجرایی از برخی الیاف‌های خاص استفاده کرد تا مانع نشتی آب شوند.

مرحله‌ی بعد از عایق‌بندی استخر با چسب بتن چیست؟

پس از آن‌که با استفاده از مواد عایق‌بندی بر پایه سیمان که در حین ساخت استفاده می‌شود، کار ساخت استخر به اتمام رسید، سطح استخر با سرامیک پوشانده می‌شود. علاوه بر این باید بخش‌ها و کانال‌هایی که در استخر وظیفه‌ی به جریان درآوردن آب را دارند، هم ضد آب شوند. در غیر این صورت ممکن است در طی زمان زنگ‌زدگی قطعات، رسوب کلسیم و مشکلاتی مانند نشتی را به وجود آورند.

راهنمای خرید انواع چسب بتن

چسب‌های بتن انواع مختلفی دارد. چسب‌های بتن را می‌توان به دو تیپ چسب بتن اپوکسی و لاتکس یا پلیمری تقسیم کرد. از چسب‌های بتن برای ترمیم بتن، آب‌بندی بتن، افزایش خصوصیات شیمیایی و مکانیکی بتن، اتصال بتن قدیم به جدید و … استفاده می‌شود.

راهنمای خرید چسب بتن لاتکس یا پلیمری

چسب لاتکس، امولسیونی از کوپلیمر محلول در آب است. چسب لاتکس مایعی شیری‌رنگ است و از ترکیب چسب لاتکس و سیمان پرتلند و ماسه ترکیبی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی و ساییدگی ایجاد می‌کند که برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ‌های تزئینی و … به سطوح بکار می‌رود.

کاربرد چسب لاتکس

  • جهت استفاده برای ملات و بتن آب‌بند جهت اجرای آب‌نما، استخر
  • ‌ آب‌بندی و تقویت ملات بندکشی
  • تهیه ملات برای نصب سرامیک و سنگ
  • ‌نماسازی و جهت صافکاری سطوح بتن اکسپوز
  • تقویت چسب کاشی‌های پودری

مزایا چسب لاتکس

  • چسبندگی بتن یا ملات جدید به بتن یا ملات قدیمی افزایش می‌باید
  • نفوذپذیری و آب‌بند کننده بتن کاهش می‌باید
  • از ترک خوردن و طبله شدن ملات جلوگیری می‌کند
  •  مقاومت در برابر ذوب و انجماد می‌باید
  • افزایش مقاومت کششی، خمشی و مقاومت سایشی

راهنمای خرید چسب بتن اپوکسی

چسب اپوکسی از پلیمریزاسیون دو جزء اولیه رزین و سخت‌کننده ایجاد می‌شود. در هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت آغاز می‌شود. در فرآیند پخت زنجیره‌های مولکولی واکنش داده و حرارت درست می‌شود.

 این چسب بسیار قوی است و بر پایه رزین اپوکسی اصلاح‌شده است که علاوه بر دوام زیاد، از مقاومت مکانیکی و قدرت چسبندگی بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند برای پیوند دادن بتن جدید و قدیم مورداستفاده قرار بگیرد.

مزایای چسب بتن اپوکسی

  • چسبندگی زیاد به سطوح زیر کار
  • مقاومت‌ زیاد کششی و مکانیکی
  • قابلیت اجرا روی مقاطع زیر کار خشک
  • حفظ خواص برابر با طول عمر بتن
  • عدم نیاز به حلال

کاربرد چسب اپوکسی

  • برای مرمت و ترمیم سازه‌های بتنی
  • اتصال بتن به مقاطع فلزی
  • قابل تزریق به ترک‌ها
  • چسباندن بتن جدید به مقاطع بتنی قدیمی
  • چسباندن ورق‌های FRP روی بتن

راهنمای خرید چسب بتن آب‌بندی

چسب بتن آب‌بندی و تقویت ملات SA12 به‌صورت مایع بوده و ظاهر آن شیری‌رنگ است که پس از مصرف به‌صورت خالص یا ترکیب در ملات به شکل کامل بی‌رنگ می‌شود. این چسب در مقابل رطوبت، سرما، گرما، حریق‌، نور، آتش و ضربه کاملاً مقاوم بوده و عمر آن مانند عمر سیمان در ملات است. استفاده این محصول در سازه‌ها ضمن صرفه اقتصادی، باعث ایجاد مقاومت و پایداری بیشتر سازه، بالا رفتن سرعت اجرای عملیات‌، سبک‌سازی سازه‌ها و آنتی باکتریال شدن (ضد خزه، جلبک و باکتری‌) خواهد شد.

کاربرد چسب بتن آب‌بندی

 چسب‌های بتن آب‌بندی قابل‌استفاده در استخر، سرستون، فونداسیون، ضد آب‌کردن چسب‌های کاشی خمیری و پودری و چسب‌های سنگ آنتیک است و جهت استفاده در سرویس‌های بهداشتی‌، ملات‌های سیمانی‌، نمای ساختمان، آب‌نما،‌ نماهای باران‌گیر، ‌‌چاله آسانسور‌، انواع سقف،‌ محوطه‌سازی، ‌‌ساخت و آب‌بندی انواع بلوک‌،‌ جداول‌، موزاییک و تمامی سازه‌هایی که در مجاورت مستقیم با آب، رطوبت‌،‌ آب‌وهوا و UV خورشیدی هستند کاربرد دارد؛ و بهترین جایگزین برای مواد نفتی،‌ قیر و گونی،‌‌ ایزوگام و پوشش‌های قدیمی می‌باشند.

راهنمای خرید چسب بتن پودری

چسب بتن پودری سفیدرنگ است و بر پایه کو پلیمر وینیل‌استات هست که یک‌چهارم آن با آب مخلوط می‌شود. این پودر باقابلیت چسبندگی قوی برای آب‌بند کردن انواع مصالح ساختمانی بر پایه سیمان و مواد معدنی مورداستفاده است.

راهنمای خرید چسب بتن کاشت میلگرد

چسب کاشت آرماتور و کاشت بولت به‌صورت دوجزئی هست که جزء A بر پایه اپوکسی اکریلات و جزء B به‌عنوان هاردنر بر پایه پلی آمین است. از این محصول به‌منظور کاشت آرماتور و بولت و لایه رابط و پراستحکام برای اتصال بافت قدیمی بتن با بافت جدید بتن استفاده می‌شود.

کاربرد چسب کاشت میلگرد

  • نصب صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی (دیوار و سقف)
  • کاشت آرماتور و بولت روی سطوح عمودی و افقی بتن
  • پر کردن شکاف‌های موجود در دیوار، سقف و کف

مزایای چسب کاشت میلگرد

  • چسبندگی بسیار خوب به انواع سطوحی بتنی، فلزی، سنگ و…
  • اجرای سریع و راحت
  • عدم نیاز به حلال
  • بدون شره
  •  تأثیر پذیرفتن از عوامل جوی و محیطی و آب‌وهوایی
  • قابل‌اجرا در محیط‌های مرطوب

مواد تشکیل‌دهنده چسب بتن

  • زین‌های کو پلیمر پلی وینیل استات
  • رزین‌های اکریلیک
  • مواد پلیمری
  • § مواد افزایش‌دهنده غلظت
  • مواد پایدارکننده در برابر تخریب توسط اکسیژن و اشعه UV
  • مواد نرم‌کننده که سبب می‌شود انعطاف‌پذیری افزایش یابد
  • مواد پرکننده معدنی

نحوه استفاده از چسب بتن و مراحل ترمیم بتن ترک خورده

سطحی که می‌خواهید ترمیم کنید را تمیز کنید و هر نوع سنگریزه‌ را بردارید. برای بعضی چسبها نیاز به حلال دارید. برای بعضی دیگر نیازی به جزء دوم نیست.

اگر نیاز به حلال باشد ابتدا ظرف چسب را خوب تکان دهید. وقتی کاملا همگن شد مقداری چسب را به ظرف دیگری منتقل نمایید. در ان ظرف با حلال کاملا مخلوط کنید.

این مواد مخلوط شده را روی سطح ترک خورده جهت ترمیم بمالید.

سپس در مرحله بعد با افزودن لایه‌ای غلیظ از چسب، محیط را جهت اتصال سیمان و بتن تازه به سطح آسیب دیده فراهم خواهیم کرد.
در انتها پس از خشک گردیدن چسب، با استفاده از ملات سیمان محل مورد نظر را بپوشانید.

سخن پایانی

فروشگاه اینترنتی تکنوپخش به جرئت می توان گفت تمام محصولاتی که برای عایق کاری و آب‎بندی استخر نیاز دارید را در فروشگاه دارد شما می توانید هر یک از محصولات مورد نیاز برای عایق کاری را از سایت تکنوپخش سفارش دهید و در صورت نیاز به مشاوره با بخش پشتیبانی و فروش سایت در ارتباط باشید.

بهترین چسب های سیلیکون آب بندی

1 دیدگاه در “آب‌بندی استخر، آموزش قدم به قدم

  1. در صورتی که به دنبال چسب آب بندی استخر هستید، باید به نکاتی توجه کنید. ضمانت کیفیت و استحکام، مقاومت در برابر آب و شرایط جوی، و همچنین قابلیت اجرا در سطوح مختلف از ویژگی‌های چسب آب بندی استخر می‌باشند. لازم به ذکر است پیش از هرگونه عملیات، به مطالعه دقیق مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *