مقالات

آیا چسب مژه سمی است؟

آیا چسب مژه سمی است؟

مژه های مصنوعی و اکستنشن مژه به چشمان شما زیبایی مضاعف می بخشد. در کاشت موقت مژه، مژه های موقت بالای مژه های طبیعی با چسب موقت چسبانده می شوند، در حالی که اکستنشن های نیمه دائمی با سیانواکریلات، به مژه های طبیعی متصل می شوند. اگر هر یک از انواع چسب به اشتباه استفاده شود، می تواند باعث سمیت و آسیب جدی شود.

مژه مصنوعی برای برخی از یک ظاهر خاص به یک نیاز روزمره تبدیل شده است. دو راه رایج برای به دست آوردن مژه های بلند و زیبا، استفاده از مژه های موقت یا استفاده از اکستنشن مژه نیمه دائمی است که توسط متخصص زیبایی دارای مجوز انجام می شود.

ترکیبات چسب مژه

برای زدن مژه های مصنوعی موقت، از چسب مژه در امتداد نوار مژه مصنوعی استفاده می شود تا درست بالای مژه های طبیعی شما بچسبد. این نوع چسب مژه معمولاً از یک جزء چسبنده، حلال‌ها، سورفکتانت‌ها و هیدروکسید آمونیوم ساخته می‌شود. برخی از چسب ها حاوی گلیکول اترها هستند که در صورت بلعیدن به طور بالقوه سمی هستند. گلیکول اترها گروهی از حلال ها هستند که معمولا در لوازم آرایشی، دارویی، پاک کننده ها و بسیاری دیگر از محصولات صنعتی و خانگی یافت می شوند.

دوز سمی بیشتر گلیکول اترها ناشناخته است. علاوه بر این، چسب‌های مژه می‌توانند حاوی مواد شیمیایی مانند الکل و مواد شوینده باشند که معمولاً تحریک‌کننده هستند.

 ماندگاری اکستنشن نیمه دائمی مژه نسبت به مژه های موقت، معمولاً بین 6 تا 8 هفته است. اکستنشن مژه نیمه دائمی روی هر رشته از مژه های طبیعی با چسب نیمه دائمی، معمولاً یک چسب حاوی سیانواکریلات اعمال می شود. با وجود اینکه ترکیبات چسب های مژه دائم با چسب 123 مشترک است اما بسیار مهم است که هرگز چسب 123 را جایگزین چسب مژه نکنید!

همچنین بخوانید: آیا برای چسباندن ناخن مصنوعی می توان از چسب 123 استفاده کرد؟

در شکل مایع، سیانواکریلات به صورت مونومر وجود دارد. وقتی مونومرها با آب یا رطوبت هوا برهم کنش می‌کنند، پلیمریزه می‌شوند و برای اتصال سطوح به یکدیگر می‌پیوندند. این یک چسب سریع الاثر است که در عرض چند ثانیه خشک و سفت می شود. سیانواکریلات می تواند برای پوست و چشم به صورت مایع و هنگامی که بخار آن استنشاق می شود، تحریک کننده باشد. هنگامی که سیانواکریلات خشک شد، بی اثر است.

 با این حال، سیانوآکریلات خشک شده یک توده کوچک و جامد را تشکیل می دهد که می تواند از نظر فیزیکی چشم، پوست و غشاهای مخاطی را تحریک کند. برای از بین بردن مژه های موقت، روی مژه ها را با آب گرم، پاک کننده مژه یا پاک کننده آرایش چشم آغشته کنید تا چسب شل شود. در صورت لزوم، اکستنشن های نیمه دائمی را می توان با پاک کننده آرایش چشم مبتنی بر روغن یا یک ماده روغنی مانند روغن نارگیل شل کرد. با این حال، برداشتن مژه های نیمه دائمی در خانه می تواند منجر به کندن مژه های طبیعی شما شود. در صورت امکان، مژه های نیمه دائمی باید توسط یک متخصص مجاز برداشته شود.

در صورت بلعیدن هر نوع چسب مژه باید با شستشوی دهان و نوشیدن چند جرعه آب مشکل را رفع کرد. اگر مقدار زیادی چسب سیانواکریلات بلعیده شود یا استنشاق شود، انسداد راه هوایی تهدید کننده حیات می تواند رخ دهد.

این مطلب را هم بخوانید: انتخاب بهترین چسب مژه

پاک کردن چسب مژه

برای پاک کردن چسب های موقت یا نیمه دائمی مژه از روی پوست، پوست را به خوبی با آب و صابون بشویید. گزینه های دیگر عبارتند از خیساندن چشم با آب گرم و صابون برای شل شدن آهسته چسب. ژل نفتی، روغن معدنی یا یک پماد آنتی بیوتیک موضعی نیز ممکن است موثر باشد.

 برخی از محصولات سیانواکریلات مانند چسب های 123 که برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده اند را می توان با استون برای پاک کردن چسب از روی استفاده کرد، اما باید از مصرف استون، به خصوص در اطراف صورت، چشم ها یا نزدیک هر غشا مخاطی خودداری شود. برای از بین بردن سیانواکریلات از پارچه، مانند پنبه یا سواب استفاده نکنید. سیانواکریلات می تواند با پنبه یا پشم واکنش دهد تا گرمای کافی برای ایجاد سوختگی آزاد کند. چسب سیانواکریلات را از روی پوست پاره نکنید، زیرا این کار باعث از بین رفتن پوست نیز می شود. اگر هنوز نمی توانید چسب سیانواکریلات را بردارید، نگران نباشید. حدود 3 روز دیگر خود به خود می ریزد.

با قرار گرفتن چشم، در معرض چسب مژه بیماران باید بلافاصله چشم ها را به مدت 15 دقیقه شستشو دهند. اگر پلک ها بسته شده اند، آنها را به زور باز نکنید. چسب در نهایت آزاد می شود. درد یا علائم مداوم چشم ممکن است نیاز به معاینه و درمان پزشکی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *