مقالات

روش های پاک کردن چسب چوب

چسب چوب یک چسب سفید است که برای چسباندن چوب به یکدیگر استفاده می شود و در کاربردهای مختلفی مانند تعمیر مبلمان، کابینت، نجاری و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. اگرچه چندین دهه است که از چسب چوب استفاده می شود، اما بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه از چسب چوب به درستی استفاده کنند. بنابراین، تکنو پخش در این مقاله قصد دارد دستورالعمل های گام به گام در مورد نحوه استفاده صحیح از چسب چوب را به شما ارائه دهد.

مرحله 1 – مطمئن شوید که نوع مناسب چسب چوب را دارید.

مرحله 2 – دقت کنید که چسب چوب را به درستی با در نظر گرفتن آماده سازی، ضخامت چسب و پخش صحیح چسب بزنید.

مرحله 3 – احتمالاً با استفاده از گیره، از اتصال قطعاتی که قرار است متصل شوند اطمینان حاصل کنید.

مرحله 4 – بگذارید چسب خوب خشک شود.

مرحله 5 – فشار را بردارید.

علاوه بر مراحل اصلی در چسباندن چوب، چند مفهوم اساسی وجود دارد که قبل از پرداختن به جزئیات باید در نظر داشته باشید. تمام این اطلاعات به شما دانش حرفه ای را می دهد که برای اتصال خوب و طولانی مدت بین قطعات چوبی ضروری است.

چسب چوب چیست؟

چسب چوب نوعی چسب مایع است که در ترکیب با محصولات چوبی استفاده می شود. علاوه بر این، از بین مواد مختلفی که برای ساخت چسب های قابل استفاده برای چسباندن محصولات چوبی استفاده می شود، چسب چوب یا PVA (پلی وینیل استات) بهترین چسب برای چسباندن چوب به چوب است و به رنگ سفید است.

همچنین بخوانید: چگونه شیشه را به چوب بچسبانیم؟

چه زمانی از چسب چوب استفاده کنیم؟

برای اتصال بادوام اتصالات چوبی که فقط از قطعات چوبی با سطح چسبندگی متوسط تا بزرگ تشکیل شده اند و در مواردی که به چسبندگی قوی نیاز است، از چسب چوب استفاده کنید. اگر یکی از قطعات چوبی نباشد می توان از انواع دیگر چسب استفاده کرد.

چسب چوب چگونه کار می کند؟

بعد از اینکه چسب چوب زدید، این چسب دو تا شش سلول به عمق چوب سالم نفوذ می کند. پس از چند دقیقه، رطوبت موجود در چسب از طریق الیاف چوب یا از طریق هوایی که در معرض آن قرار دارد تبخیر می شود و چسب خشک می شود. این نفوذ تضمین می کند که یک اتصال فوق العاده قوی بین قطعات چوبی چسبانده شده ایجاد خواهد شد.

چسب چوب چقدر محکم است؟

استحکام چسب چوب هم از چسبندگی آن به ماده و هم از استحکام خود ناشی می شود. اتصال چوبی که باید چسبانده شود از خود چوب با اتصال چسب مناسب قوی تر خواهد بود.

چسب چوب به چه موادی به خوبی می چسبد؟

چسب چوب، نوعی چسب PVA (پلی وینیل استات)، بیشتر برای چسباندن دو تکه چوب استفاده می شود، اما می تواند روی سطوح متخلخل دیگر مانند پارچه و کاغذ نیز استفاده شود. اتصال قوی آن باعث ایجاد یک اتصال محکم بین مواد حتی در شرایط سخت می شود.می توان از آن برای اهداف داخلی و خارجی استفاده کرد. با این حال، نباید روی سطوح غیر متخلخل مانند فلز یا پلاستیک اعمال شود زیرا ممکن است پیوند را ضعیف کند. اگرچه چسب چوب قوی و مقاوم است، اما در آب و هوای شدید نسبت به چسب های دیگر دوام کمتری دارد. برای یک راه حل دائمی تر که در محیط های مرطوب یا سرد بی تاثیر باقی بماند، بهتر است یک چسب جایگزین انتخاب کنید.

انواع مختلف چسب چوب کدامند؟

چسب های اصلی چوب عبارتند از:

پلی وینیل استات (PVA)

چسب های پلی اورتان

چسب پوست حیوانی یا مایع

سیانواکریلات (چسب CA)

اپوکسی

چسب PVA (پلی وینیل استات) برای اکثر کارگران چوب شناخته شده است. این چسب چوب سفید و بدون رنگ است. چسب چوب PVA برای پر کردن ترک ها یا چسباندن سطوح ناهموار مناسب نیست.

همچنین بخوانید: چگونه پلاستیک را به چوب بچسبانیم؟

آنچه برای پاک کردن چسب از چوب نیاز دارید

ماسک محافظ صورت

دستکش

سمباده

سشوار یا تفنگ حرارتی

نحوه حذف چسب چوب:

با 3 روش مختلف چسب چوب را می توان به روش های مختلفی جدا کرد. تمام این راه ها را می توان به 3 گروه تقسیم کرد که چسب چوب را می توان به صورت مکانیکی، با استفاده از حرارت، یا با استفاده از مواد شیمیایی یا محصولات خانگی پاک کرد.

مکانیکی

برای جدا کردن چسب چوب به صورت مکانیکی، رایج ترین راه استفاده از سمباده است. پس از خشک شدن چسب، لکه های چسب چوب را به راحتی با کشیدن سمباده روی سطح پاک کنید.

با این حال، حذف مکانیکی نیز دارای چند اشکال است.

اینکه فقط چسب چوب سطحی پاک می شود و نه چسب چوبی که به الیاف بالایی چوب نفوذ کرده است. یکی از راه‌های بررسی محل باقی‌مانده چسب پنهان، اسپری کردن آب گرم روی سطح است. مکان هایی که هنوز چسب چوب وجود دارد ظاهر می شوند.

برای حذف این بقایای چسب، باید به روش حرارتی حذف چسب یا استفاده از محصولات شیمیایی روی بیاورید.

بیشتر بخوانید: چگونه چسب چوب را رقیق کنیم؟

حرارتی

چسب چوب می تواند در دمای معمولی در خانه یا خارج از منزل حتی در روزهای گرمتر مقاومت کند. با این حال، حرارت دادن چسب چوب در دماهای بالاتر باعث نرم شدن آن می شود و اجازه می دهد تا چسب جدا شود.

چندین روش وجود دارد که می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از سشوار، تفنگ گرمایی یا استفاده از آب گرم استفاده کنید.

علاوه بر این، چند محصول تجاری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

محصولات خانگی که می توانند چسب چوب را شل کنند عبارتند از: استون، لیمو و نمک، سرکه سفید، پاک کننده لاک ناخن و جوش شیرین. چسب پاک کن های تجاری زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای پاک کردن چسب چوب استفاده کنید، مانند Goo Gone و Goof Off. برای استفاده از این چسب پاک کن ها تنها کاری که باید انجام دهید این است که چسب پاک کن را روی قسمتی که دارای چسب است اسپری کنید یا بریزید. سپس اجازه دهید محصول برای مدتی بماند و پس از آن می توانید آن را با یک پارچه تمیز جدا کنید. با این کار چسب شل شده پاک می شود. اگر تمام چسب ها پاک نشده اند، به سادگی تمام مراحل را تکرار کنید.

چگونه چسب چوب را از چوب جدا کنیم؟

بسته به شرایط چوب، تکنیک های مختلفی برای حذف چسب چوب امکان پذیر خواهد بود. چوبی که روی آن روکش شده است را نمی توان مانند چوب لخت رفتار کرد. چگونه چسب چوب را از چوب جدا کنیم بسته به شرایط چوب، تکنیک های مختلفی برای حذف چسب چوب امکان پذیر خواهد بود.

استفاده از سمباده

حرارت

جوش شیرین

پاک کننده لاک ناخن

استون به عنوان حلال

استفاده از گرما

سرکه

آن را گرم کنید

صابون به صورت مایع

سرکه سفید

نحوه پاک کردن چسب چوب از روی پوست

اگر چسب چوب خشک شده روی پوست خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که شستشو با آب و صابون کمکی نمی کند. تنها راه حل واقعی در اینجا زمان است. برای پاک کردن تمام چسب ها باید به روغن های طبیعی آزاد شده توسط پوست خود تکیه کنید. خبر خوب این است که معمولاً فقط چند روز طول می کشد تا چسب چوب از بین برود.

استون

اگر نمی خواهید یا نمی توانید چند روز صبر کنید، می توانید از استون برای پاک کردن چسب چوب از روی پوست خود استفاده کنید. پاک کننده لاک ناخن نیز برای این کار عالی است.از هر نوع حلالی که استفاده می کنید، پس از برداشتن چسب چوب به این روش، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.

 نحوه پاک کردن چسب چوب از روی فرش

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به فرش، باید اقدامات احتیاطی خاصی برای پاک کردن چسب چوب انجام شود.

سرکه

برای پاک کردن چسب چوب روی فرش، یک بطری اسپری را با سرکه پر کنید و آن را آزادانه روی لکه چسب چوب بمالید. قبل از برداشتن آن، اجازه دهید حداقل 30 دقیقه روی آن بماند.اتفاقی که می افتد این است که سرکه چسب را شل می کند، بنابراین می توانید آن را با یک پارچه تمیز جدا کنید.

پس از جدا شدن کامل چسب چوب، می توانید فرش را با یک قالیشویی تمیز کنید.

همچنین بخوانید: روش های تمیز کردن برچسب

چگونه چسب چوب را از کف چوبی جدا کنیم؟

قبل از شروع تلاش برای شل کردن چسب چوب از کف چوبی با محصولات خانگی یا محصولات تجاری، توصیه می شود ابتدا از گرما استفاده کنید.

حرارت

استون

مقداری استون را روی پارچه بریزید و به آرامی روی چسب چوب بمالید. استون چسب چوب را حل می کند و آن را از کف چوب سخت جدا می کند.

با این حال، مطمئن شوید که استون چوب را لکه نکند.

پس از کار با استون، توصیه می شود کف را با آب و صابون تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *