مقالات

سیلیکون امولشن چیست؟

سیلیکون امولشن چیست

سیلیکون ها (silicone) موادی پلیمری و مصنوعی هستند. که با عناصر مختلفی چون هیدروژن، کربن و … ترکیب می‌شوند. این ماده زنجیره‌ای از اتمهای اکسیژن و آب است. کاشف این ماده شیمیایی فردی به نام فردریک کیپینگ بوده. که به صورت کاملا اتفاقی این ماده پلیمری را کشف کرد. اما ماجرا چه بود؟ فردریک قصد داشت پلاستیک تولید کند. اما اشتباها به جای کربن از سیلیسیم استفاده کرد. نتیجه این اشتباه کشف ماده سیلیکون بود.

سیلیکونها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. از چسب سیلیکون گرفته صنایع الکترونیکی و حرارتی، پخت و پز، ساخت انواع مختلف خودروسازی، ساخت و ساز، پارچه، وسایل آرایشی و بسیاری از صنایع دیگر. بطور کلی آنها مواد با دوامی هستند. در برابر مواد شیمیایی و درجه حرارت بالا بسیار مقاوم هستند.

نوعی از سیلیکونها سیلیکون امولشن نام دارد که کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله از تکنو پخش درباره این مواد صحبت می‌کنیم.

برای سفارش انواع چسب سیلیکون می‌توانید به فروشگاه تکنو پخش سر بزنید و سفارش عمده  یا خرده را ثبت نمایید.

 

سیلیکون امولشن چیست؟

این ماده همان روغن سیلیکون است. کاربرد آن در مواد غذایی و وسایل آرایشی و … است. انواع مختلفی از آن وجود دارد و باید گفت تمام انواع روغن های سیلیکونی را سیلیکون امولشن می گویند.
دو نوع اصلی از سیلیکون امولشن‌ها وجود دارند که از دیگر انواع این نوع سیلیکون، پرکاربردتر هستند. و به آنها (o/w و w/o) گفته می‌شود.
w/o: اگر در این محلول روغنی، درصد آب بیشتر باشد به آن امولسیون آب در روغن گویند. یعنی همان w/o.
o/w: اگر درصد روغن در این محلول بیشتر باشد به آن امولسیون روغن در آب می‌گویند. یعنی همان o/w. 

w نشانگر آب و o نشانگر روغن است.

در سیلیکون امولشن ها آنچه که مهم است میزان آب یا مقدار روغن محلول شده نیست، بلکه فاکتور مهم تر مقدار ماده امولشن کننده است.

امولشن در چیست؟

تفاوت این دو امولشن در این است که امولشن w/o نسبت به امولشن o/w حالت روغنی بیشتری داشته و در نتیجه چرب تر و سنگین تر است. و با آب خالی نیز پاک نمی شود.

با این حال امولشن های w/o برای مصرف در موارد مختلف، احساس خوشایندتری دارند. و از این رو کاربرد بیشتری در مصارف آرایشی داشته اند. برای مثال در تولید انواع کرم های محافظ، کرم روز و شب،کرم دور چشم و … استفاده می شوند.

مشخصات سیلیکون امولشن

سیلیکون امولشن ها موادی قابل حل در آب هستند. رنگ این مواد سفید و مایع شکل هستند. این مواد عاسق حرارتی با تحمل  300 درجه سانتی گراد هستند.

 میتوان گفت اکثر پلیمرهای سیلیکونی دارای ساختار کلی R2SION هستند. که سیلیکون امولشن نیز مستثنی نیست. چگالی سیلیکون امولشن ها در دمای 25 درجه سانتی گراد با ضریب شکست فرمول در برابر فرمول است و نقطه جوشی بالاتر از فرمول دارد.
.

کاربرد سیلیکون امولشن‌ها چیست؟

گفتیم که سیلیکون امولشن چیست. این پلیمرهای شیمیایی کاربرد فراوانی دارند. از مواد غذایی مختلف گرفته تا تولید مواد آرایشی، می‌توان رد پای آن ها را مشاهده کرد.
اصولا سیلیکون امولشن ها به عنوان ماده ضد آب، ضد کف، براق کننده، نرم کننده، جلادهنده و … استفاده می شوند.

در ادامه به اختصار درباره کاربرد مختلف این پلیمرهای سیلیکونی خواهیم گفت.
-صنایع ساختمان سازی: در صنعت ساختمان سازی از سیلیکون امولشن ها برای عایق نمودن سطوح مختلف استفاده می شود.
-صنایع چرم سازی و لاستیک سازی: از قابلیت براق کنندگی انواع سیلیکون امولشن ها برای تولید انواع واکس کفش و پولیش خودرو استفاده می شود.
-صنایع آرایشی بهداشتی: قابلیت ضد آب بودن سیلیکون امولشن ها برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی ضد آب کاربرد فراوان دارد،همچنین همانطور که پیش از این گفتیم در تولید انواع کرم شب و روز،کرم دور چشم،انواع شیر پاک کن و … نیز کاربرد فراوان دارند.
-ضد کف: از آنجایی که سیلیکون امولشن ها خاصیت ضد کف بودن هم دارند با ترکیب مواد دیگری مثل کنسانتره تبدیل به یک ماده ی ضد کف قوی می شوند و در صنایع مختلف، که در اثر عمل مخلوط کردن و همزدن مواد مختلف کف زیادی ایجاد می شود به کار می روند.
-صنعت نساجی: سیلیکون امولشن ها در صنعت نساجی به عنوان نرم کننده و از بین برنده ی الکتریسیته ساکن،به کار می روند و باعث نرم تر شدن بافت الیاف و انتشار بوی مطبوع آن در انواع محصولات در این صنعت می شوند.
-سیلیکون امولشن ها در پزشکی نیز برای روغن کاری ابزار آلات پزشکی کاربرد دارند.
-بسیاری از داروهای ضد نفخ دارای سیلیکون امولشن هستند.
-سیلیکون امولشن ها برای تخمیر در کارخانه های دلستر سازی استفاده می شوند.
-سیلیکون امولشن ها به عنوان روغن هیدرولیک در صنعت هوایی استفاده می شوند.
-سیلکون امولشن ها به عنوان مایع زجاجی چشم در جراحی های چشم استفاده می شود.

خطرات سیلیکون امولشن ها

طرفداران این ماده  پلیمری آن را غیر سمی و کاملا کاربردی می دانند. و چون در صنایع مختلفی کاربرد فراوان دارد، اعتقاد آن ها بر این است که این ماده شیمیایی کاملا مفید و بدون هیچ آسیب جدی برای بدن است.
با این حال عده ای از افراد معتقدند این ماده برای استفاده در جراحی های زیبایی مختلف می‌تواند بسیار خطرناک باشد. و منجر به بروز مشکلات عدیده شود، در هر صورت پیشنهاد ما به شما این است که با اطلاع از خطرات و پیشگیری از خطرات سیلیکون امولشن ها در مصارف مختلف، آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری از مواد مختلفی که این ماده در آن به کار رفته است استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *