مقالات

معرق کاشی با چه چسبی چسبانده می شود؟

هنر معرق کاشی یا کاشی شکسته و استفاده از چسب کاشی

هنر معرق کاشی که نامهای دیگری نیز برای آن بکار می‌رود امروزه شاید کمی ظاهر مدرن به خود گرفته باشد. اما سنت و اصالت هنوز در آن نمایان است. نامهای دیگر این هنر اصیل عبارتند از:

  • موزاییک شکسته
  • نقاشی موزاییکی
  • سرامیک شکسته
  • کاشی شکسته

درواقع نامش معرق کاشی (Mosaic art) است.

در این مقاله تکنو پخش قصد داریم درباره هنر کاشی معرق صحبت کنیم. انرا بشناسیم و ببینیم در هنر هزارساله ایران چه جایگاهی داشته و دارد.

هنر معرق کاشی یا کاشی شکسته و استفاده از چسب کاشی

معرق کاشی چیست؟

معرق کاشی هنری است که از کنار هم قرار دادن قطعات تراشیده شده و رنگارنگ کاشی بدست می‌آید. این قطعات کوچک کنار هم قرار می‌گیرند و به شکل قطعاتی بزرگ در می‌آیند و روی یک سطح کنار هم چسبانده می‌شوند. بدین ترتیب یک نقش زیبا را خلق می‌کنند.برای چسباندن این قطعات هم معمولا از چسب چوب استفاده می کنند.

این نقوش گاهی از نقش‌ های گره کشی و گاهی از نقش‌ های مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی‌، ختایی و یا خطوط مختلف تشکیل می‌ گردند.

هنر کاشی شکسته چه جایگاهی در زندگی مدرن دارد؟

معرق کاشی یک هنر اصیل و دلنشین است که به انسان امروزی کمک می‌کند روح خسته خود را درمان کند. زیرا بسیاری از انسانها نتوانسته‌اند خود را با تغییرات سریعی که حین حرکت از سنت به سمت مدرنیته اتفاق افتاده وفق دهند. به همین دلیل دچار بیماری روحی شده اند. در نتیجه در جستجوی معنا در زندگی به همان هنرهای اصیل قدیمی روی آورده‌اند. 

 

 کاشی معرق امروز هرچند با کاشی معرق اصیل تفاوت‌ هایی دارد (به همین دلیل هم ترجیح می‌دهیم آن را هنر کاشی شکسته بنامیم)، اما رنگ و بوی اصیلی به زندگی ما بخشیده است. امروز همه ما با این هنر آشنا هستیم و حداقل یک‌ بار سعی کردیم با تکه‌ های به‌ جامانده از ظروف یا کاشی‌ های شکسته‌ مان گلدان، ظرف سفالی، لیوان و یا هر چیز دیگر را تزئین کنیم. علاوه بر این گالری‌ های هنری و هنرمندان بسیاری هستند که با تولید محصولاتشان به ما کمک می‌ کنند تا راحت‌ تر بتوانیم از حس خوب این هنر در منزلمان لذت ببریم.

کاشی معرق یا کاشی شکسته

این هنر زیبا فضا را دلنشین و خاطره انگیز می‌کند

استفاده از این کاشی‌ ها محدود به فضای خاصی نمی‌ شود. شما می‌ توانید بر روی دیوار حمام و آشپزخانه خود طرحی با این کاشی‌ ها بزنید و اگر از فرش استفاده نمی‌ کنید قسمتی از کف نشیمن را با این کاشی‌ ها رنگ و لعاب بدهید و متفاوت باشید! حتما تا به حال استفاده خلاقانه از این هنر را در محیط‌ های عمومی هم مشاهده کرده‌ اید. استفاده از این هنر در کف‌ پوش خیابان می‌ تواند حس حضور را در فضاهای این‌ چنینی پررنگ‌ تر کند و عابرین پیاده را برای بار دوم، سوم و … به عبور از این قسمت تشویق کند. پلکان طولانی با استفاده از این کاشی‌ ها به محلی برای ثبت لحظه‌ها درمی‌آید و خاطره ساز می‌شود و این لذت‌ بخش بودن فضاهای عمومی، روح زندگی را به شهرهای شلوغ ما بازمی‌گرداند.

با معرق کاشی می‌توان تابلوهای لوکس و اصیلی را خلق کرد 

شناخته‌ شده‌ ترین محصول هنر کاشی شکسته، تابلوهایی است که چشم هر بیننده‌ ای را به خود خیره می‌ کند. طرح‌ های این تابلوها به‌ قدری متنوع است که حتما در انتخاب آن ها گیج می‌ شوید. شاید هم روزی کلکسیونر این تابلوها شوید! طرح‌های این تابلوها از نقوش اصیل سنتی گرفته تا پرتره و طرح نقاشان بزرگ در گالری‌ های هنری یافت می‌ شود. شاید طرح منحصربه‌ فرد خودتان را بخواهید، بازهم می‌ توانید آن را به هنرمندان این حرفه سفارش بدهید. امتحان کنید! حتما از آوردن این‌ همه رنگ به منزلتان شگفت‌ زده می‌ شوید!

فضایی بی نظیر با معرق کاشی

لذت نوشیدن چای با این میز و صندلی‌ ها بیش تر می‌ شود! صمیمیتی که آن ها با خود به فضای دنجمان همراه می‌ کنند، باعث می‌ شود بتوانیم بعد از یک روز کاری دورهم بنشینیم و به دور از دل‌ مشغولی‌ هایمان گپ بزنیم، بازی کنیم و از باهم بودن لذت ببریم. حتی اگر تنها هستیم و از آن روزهای دلگیر پاییزی است شنلمان را بر دوش بیندازیم، به حیاط بریم و کمی کتاب بخوانیم.

ساخت زیورآلات با معرق کاشی 

خوب اینکه با تکه های کاشی یک اثر زیبا بعنوان زیورآلات خلق کنید فوق العاده است.

دوست دارید مدام تماشایشان کنید! از نزیک! هنر دست و خلاقیت ذهن اگر در کنار هم قرار گیرند چه زیبایی هایی که خلق نمی‌شود!

سخن پایانی

بی شک برای کار با کاشی های شکسته و هنر معرق نیازمند چسب های قدرتمند خواهید بود تکنو پخش یک فروشگاه اینترنتی چسب است که انواع چسب چوب ، چسب کاشی، چسب 123 در این فروشگاه با قیمت مناسب به فروش می رسد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *