مقالات

نحوه تشخیص درجه بندی کاشی و سرامیک

نحوه تشخص درجه بندی کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک ازنظر کیفیت ، عیب‌ها و نقص‌ها و ازنظر ابعاد، ضخامت و مقاومت ، به چهار دسته به نام‌های کاشی و سرامیک درجه‌یک، درجه‌دو، درجه سه و درجه چهار تقسیم می‌شوند. این درجه نشان‌دهنده کیفیت و مرغوبیت انواع کاشی و سرامیک می‌باشد که می‌تواند مشخص کند که هرکدام برای چه نوع پروژه‌ای قابل‌استفاده هستند. این آزمایشگاه‌ها هستند که می‌تواند انواع کاشی و سرامیک را ازنظر مقاومت، سختی و کیفیت بررسی کنند. این آزمایشگاه ها هم در خود کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک وجود دارند و هم در بعضی وقت‌ها می‌توانند بیرون از کارخانه وجود داشته باشند. در این مقاله ما درجه‌بندی‌های انواع کاشی و سرامیک را توضیح می‌دهیم و 2 تکنیک فوق‌العاده برای نحوه تشخص درجه بندی کاشی و سرامیک را بیان می‌کنیم.

نحوه تشخص درجه بندی کاشی و سرامیک و انواع آن‌ها

نحوه تشخص درجه بندی کاشی و سرامیک و انواع آن‌ها
نحوه تشخص درجه بندی کاشی و سرامیک و انواع آن‌ها

انواع کاشی و سرامیکی در کف و دیوار استفاده می‌شوند را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • کاشی و سرامیک درجه‌یک
  • کاشی و سرامیک درجه‌دو
  • کاشی و سرامیک درجه سه
  • کاشی و سرامیک درجه چهار

کاشی و سرامیک درجه‌ یک

معمولاً این مدل کاشی‌ها و سرامیک‌ها ازنظر شکل و ظاهر دارای هیچ‌گونه مشکل و عیب و ایرادی نیستند و به‌نوعی کاشی‌های سالم و مرغوبی به‌حساب می‌آیند. شما از این کاشی‌ها می‌توانید در هرجایی استفاده کنید و البته این مدل کاشی و سرامیک دارای مقاومت بالا و سختی زیادی هستند.

کاشی و سرامیک درجه‌ دو

کاشی و سرامیک‌های درجه‌دو معمولاً از دو نظر می‌توانند ایراد یا مشکل داشته باشند. ایراد اول این است که در کناره‌های سطح لعاب‌دار آن‌ها در فاصله دو سانتی‌متری به قطر نیم میلی‌متر یک یا دو خال وجود دارد که تا حدودی کیفیت آن‌ها را پایین می‌آورد و به کاشی و سرامیک درجه‌دو تبدیل می‌کند.

کاشی و سرامیک درجه سه

این کاشی‌ها و سرامیک‌ها در کناره‌هایشان یک خال به‌اندازه 3 میلی‌متری وجود دارد و به‌عنوان کاشی‌های درجه سه قلمداد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معایب چسباندن سرامیک روی سرامیک

کاشی و سرامیک درجه چهار

از ویژگی‌های کاشی‌ها و سرامیک‌های درجه چهار می‌توان به مواردی مختلفی اشاره کرد. مثلاً کاشی‌هایی که در لعابشان 2 یا 3 خال به قطر نیم میلی‌متر وجود داشته باشد، کاشی‌هایی یک لعاب نگرفتگی در یکی از چهار لبه آن‌ها به‌اندازه 3 در 10 میلی‌متر وجود دارد، کاشی‌هایی که در یک لعاب نگرفتگی در با ابعاد 2 در 5 میلی‌متر در کناره آن‌ها قرار دارد، سرامیک‌هایی که یک لب‌پریدگی به‌اندازه 3 در 5 میلی‌متر روی یکی از چهار طرف آن‌ها می‌باشد و کاشی‌هایی با یک لب‌پریدگی 2 در 2 میلی‌متری در یکی از گوشه و اطراف آن‌ها.

نحوه تشخیص درجه بندی کاشی و سرامیک

شما می‌توانید به‌صورت چشمی و دستی از مرغوبیت و کیفیت کاشی و سرامیک مطلع شوید، برای این کار می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده ک قطعاً برای شما کاربرد زیادی دارند و هیچ هزینه‌ای هم برای شما ندارند

  • روش اول این است که دو کاشی را روی یکدیگر قرار دهید آن‌ها ازنظر مساوی بودن اندازه‌شان بررسی کنید. در این روشی اگر هر دو کاشی باهم مساوی بودند، نشانده دهنده این است که کاشی‌ها مشکلی ندارند اما اگر یکی از کاشی‌ها مساوی نباشد، یعنی آن کاشی دارای پریدگی و مشکلی است
  • روش دوم این است که صافی کاشی‌ها و درز بین آن را بررسی کنید، برای این منظور می‌توانید دو کاشی را کنار همدیگر قرار دهید و از صاف بودن و یک اندازه بودن کاشی‌ها و نبود درز بین آن‌ها مطلع شوید
  • روش سوم با استفاده از سرد و گرم کردن کاشی است. برای این کار می‌توانید کاشی را در یخچال با دمای زیر صفر بگذارید و بعد از چند ساعت آن را در آب جوش بیندازید، این‌گونه اگر کاشی نشکند به این معنی است دوام خوبی دارد و می‌توانید از جنس و مرغوبیت و کیفیت آن مطلع شوید.

تشخیص درجه کاشی از روی کارتن

در این روش می‌توانید از مشخصاتی که روی بسته‌بندی و یا کارتن کاشی که خریداری کرده‌اید درجه شده است را مشاهده کنید. از چنین مشخصاتی می‌توان به درجه بندی کاشی، تاریخ تولید آن، اندازه نفوذپذیری و غیره اشاره کرد.البته در بیشتر مواقع درجه کاشی را بر روی کارتن درج نمی کنند شما فقط می توانید از تفاوت قیمتی که بین کاشی ها وجود دارد به کیفیت آنها پی ببرید. گاهی دیده می شود در دو نوع کاشی به عنوان مثال طرح آجری که کاملا از لحاظ کیفیت و ظاهر یکسان هستند فقط در اندازه تولید شده متفاوت می باشند کاشی که متراژ بیشتری دارد قیمت کمتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *