مقالات

چگونه چسب صنعتی مناسب را انتخاب کنیم؟

برای اینکه چسب مناسب خود را انتخاب کنید، ابتدا باید بررسی کنید که آیا با مواد مورد نیاز برای مونتاژ سازگاری دارد یا خیر.

همچنین باید شرایط محیطی مانند دمای محیط (حداقل و حداکثر)، رطوبت، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند مواد شوینده یا اسیدها و همچنین گرد و غبار را در نظر بگیرید که می تواند بر کیفیت پیوند تأثیر بگذارد.

همچنین باید بررسی کنید که چسب انتخابی با تنش هایی که به آن وارد می شود (بار دائمی، ارتعاش، ضربه، برش، خمش و غیره) و به ویژه مقاومت پوسته شدن آن (استحکام کششی) سازگاری دارد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا چیزی که مونتاژ می کنید باید جدا شود یا خیر، و اگر چنین است، چسب چگونه باید حل شود.

همچنین باید زمان کار، یعنی زمانی که در طی آن امکان تغییر موقعیت عناصری که به هم می‌چسبانید، و زمان گیرش نهایی، یعنی زمانی که باید قبل از استفاده از مونتاژ منتظر بمانید را در نظر بگیرید. در شرایط عادی به عنوان یک قاعده، چسب های دو جزئی نسبت به چسب های یک جزئی زمان کار و زمان گیرش نهایی کمتری دارند. چسب سیانواکریلات که زمان گیرش چند ثانیه ای دارد استثنایی است که قاعده را تایید می کند. چه زمانی باید از چسب اپوکسی استفاده کرد؟

چسب اپوکسی

اگر به چسبی نیاز دارید که مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشد، چه از نظر ضربه، برش یا پوسته شدن، می توانید از چسب اپوکسی استفاده کنید.

چسب های اپوکسی در قالب های یک یا دو جزئی موجود هستند.

چسب های اپوکسی را می توان بر اساس ویژگی های اصلی پس از عمل آوری به سه نوع طبقه بندی کرد:

چسب های سفت و سخت، که مقاومت برشی خوب و دوام بسیار خوبی را ارائه می دهند. این چسب ها به ویژه با بسترهای سفت و بارهای استاتیکی بالا استفاده می شوند.

چسب های نرم (انعطاف پذیر) مقاومت خوبی در برابر ضربه و پوسته شدن دارند و همچنین مقاومت خوبی در دمای پایین دارند. این چسب ها به خصوص برای چسباندن مواد مختلف که ضریب انبساط یکسانی ندارند استفاده می شوند.

چسب اکریلیک

چه زمانی باید از چسب اکریلیک استفاده کرد؟

چسب های اکریلیک عمدتا برای چسباندن مواد مختلف مانند پلاستیک، شیشه یا چوب به فلز استفاده می شود. آنها مقاومت مکانیکی خوبی دارند، اما به خوبی چسب های اپوکسی نیستند. با این حال، چسب های اکریلیک به طور کلی ارزان تر از چسب های اپوکسی هستند.

زمان پخت چسب های اکریلیک یک جزئی نسبتا طولانی است، حدود 5 تا 30 دقیقه، اما می توان آن را با حرارت دادن تسریع کرد.

همچنین بخوانید: چگونه شیشه را به چوب بچسبانیم؟

چسب پلی اورتان

چه زمانی باید از چسب پلی اورتان استفاده کرد؟

چسب های پلی اورتان به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، به عنوان مثال برای چسباندن صفحات عایق. آنها چسب های بسیار انعطاف پذیری هستند، اما مقاومت مکانیکی محدودی را در مقایسه با چسب های اپوکسی، به ویژه در دمای بالای محیط، ارائه می دهند.

چسب های پلی یورتان تک جزئی با واکنش با رطوبت محیط عمل می کنند. آنها را می توان با یک تفنگ حرارتی برای کاهش زمان پخت استفاده کرد. اگر سطح رطوبت کم باشد، ترجیحاً از چسب پلی اورتان دو جزئی استفاده شود.

چسب های مبتنی بر اورتان عمدتاً برای چسباندن یا تعمیر مواد مبتنی بر لاستیک مانند لباس غواصی استفاده می شود.

چسب 123

چه زمانی باید از چسب سیانواکریلات استفاده کرد؟

چسب های سیانواکریلات به صورت مایع یا ژل تولید می شوند. این چسب ها در درجه اول برای اتصال سریع طراحی شده اند و مقاومت برشی خوبی دارند. در دمای اتاق، تنظیم تقریباً آنی است.

چسب 123 را بر روی قطعاتی که قرار است با نفوذ به یکدیگر متصل شوند، اعمال کرد، آنها با اثر مویرگی پخش می شوند. از سوی دیگر، ژل ها به ویژه برای سطوح عمودی و مواد متخلخل مناسب هستند.

چسب سیانواکریلات فقط در صورت وجود رطوبت به سطحی می چسبد. بنابراین، اگر سطحی کاملاً خشک شود، مؤثر نخواهد بود زیرا چسبندگی ایجاد نمی کند. برای حل این مشکل می توانید یک لایه نازک آب روی سطح بمالید تا فرآیند پخت آغاز شود.

چسب های سیانواکریلات برای چسباندن قطعات فلزی، فایبرگلاس، سرامیک، مقوا، لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. توجه داشته باشید که برای پلاستیک های مقاوم در برابر حرارت بهتر است از رزین اپوکسی استفاده شود.

عیب این چسب ها این است که مقاومت ضربه ای کم و مقاومت کمی در برابر دماهای بالا دارند.

همچنین بخوانید: انوع مختلف چسب – نحوه استفاده از آنها + نکات

چسب سیلیکون

چه زمانی باید از چسب سیلیکون استفاده کرد؟

چسب های سیلیکونی چسب های انعطاف پذیری هستند که مقاومت بالایی در برابر تنش های دینامیکی و خواص آب بندی خوبی دارند. همچنین مقاومت خوبی در برابر حلال ها، اشعه ماوراء بنفش و دمای بالا دارند. با این حال، مقاومت مکانیکی آنها خیلی بالا نیست.

چسب های سیلیکونی تک جزئی برای پخت نیاز به رطوبت بالایی دارند. اگر رطوبت کم باشد، چسب دو جزئی ترجیح داده می شود. چه زمانی باید از چسب دو جزئی استفاده کرد؟

صرف نظر از نوع چسب، چسب های دو جزئی این مزیت را دارند که برای پخت به شرایط محیطی وابسته نیستند و تا زمانی که مخلوط به درستی دوز شده باشد، زمان پخت آنها به خوبی کنترل می شود.

مخلوط کردن را می توان به صورت دستی یا خودکار با نازل کارتریج انجام داد. اگر به صورت دستی مخلوط کنید، لازم است هر جزء را به درستی دوز کنید. برخی از چسب های دو جزئی می توانند گازهای کم و بیش مضر تولید کنند، بنابراین استفاده از آنها در مکان هایی با تهویه مناسب ترجیح داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *