مقالات

انوع مختلف چسب – نحوه استفاده از آنها + نکات

همه ما در برخی مواقع از چسب استفاده کرده‌ایم، چه برای پروژه‌های هنری و صنایع دستی یا برای چسباندن چیزهای شکسته.چندین نوع دیگر نیز وجود دارد که برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته شده اند.

چسب ها، محصولات مفیدی هستند که به معنای واقعی کلمه از فروپاشی اشیا جلوگیری می کند. همانطور که گفته شد، بیش از ده ها نوع مختلف چسب وجود دارد که هر کدام هدف منحصر به فرد خود را دارند. که از برخی از چسب ها به عنوان لوازم مدرسه استفاده می شود، تا انواع تخصصی دیگرکه توسط متخصصان از جمله نجار، پینه دوز و لوله کش استفاده می شود.

اگر می خواهید در مورد انواع چسب ها بیشتر بدانید، به لیست ما نگاهی بیندازید.

انواع چسب

اغلب اوقات، ما از هر بطری چسبی که در دسترس داریم روی چندین چیز استفاده می کنیم و انتظار داریم که کار کند. اما نکته کلیدی در اینجا این است که میزان چسبندگی برای کاری و هر سطوحی به مواد و هدفی که فرد می خواهد به آن دست یابد نیز بستگی دارد. به همین دلیل است که ما این لیست از انواع را جمع آوری کرده ایم تا به شما در انتخاب بهتر چسب کمک کنیم.

همچنین ببینید: بهترین و انواع چسب ماستیک چیست؟

چسب کاردستی/ چسب سفید

این رایج‌ترین چسبی است که در مدارس، خانه‌ها و ادارات یافت می‌شود و یک کالای ضروری در هر کیت کاردستی است. بدون شک بهترین گزینه برای چسباندن کاغذ و سایر موارد متخلخل مشابه مانند ورق و کارت است.این چسب مبتنی بر آب دارای سمیت صفر تا کم است که استفاده از آن را برای کودکان و بزرگسالان ایمن می کند. در صورت ریختن یا استفاده نامرتب به راحتی از روی سطوح و پوست جدا می شود. معمولاً، چسب کاردستی تنها حدود چند دقیقه یا حداکثر یک ساعت طول می‌کشد تا خشک شود.

چسب چوب

چسب چوب به هر چسبی که به طور خاص برای محکم کردن قطعات چوب و سطوح چوبی استفاده می شود. به عنوان مثال، چسب اپوکسی، چسب پلی اورتان و چسب پوست انواع مختلفی از چسب چوب هستند.

از این مواد چسبنده برای ساخت مبلمانی مانند تخت، میز، صندلی، کمد، وسایل چوبی تزئینی مانند قاب و … استفاده می شود. چسب های مختلف چوب برای کاربردهای مختلف بر اساس کیفیت چوب و هدف خود ساخت چوب در نظر گرفته شده است. با این حال، همه آنها دارای خواص زیر هستند.

چسب چوب معمولاً زمان بیشتری برای چسباندن به چند ساعت یا حتی یک روز نیاز دارد تا کاملاً خشک شود. در حالی که این اتفاق می افتد، شما باید قطعات را محکم به هم فشار دهید تا به چسبندگی کافی برسید.

ممکن است علاقمند باشید بخوانید: روش های پاک کردن چسب چوب

چسب پارچه

این یکی دیگر از انواع تخصصی چسب است، زیرا اکثر چسب ها نمی توانند دو تکه پارچه را در کنار هم نگه دارند. چسب پارچه چه در تعمیر اثاثه یا لوازم داخلی قدیمی باشد و چه ترمیم شلوار جین فرسوده، برای کنار هم قرار دادن تکه های پارچه و منسوجات بسیار خوب عمل می کند. بسته به نیاز شما، چندین چسب پارچه وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.این چسب ها حتی پس از خشک شدن نیز انعطاف پذیر می مانند و معمولا ضد آب هستند تا بتوانید لباس یا پارچه را بدون نگرانی بشویید.معمولا برای استفاده این چسب ها شکل ماده روی پارچه هستند که باید ابتدا حرارت ببینند تا چسبندگی لازم را پیدا کنند.

چسب 123

چسب 123 نام خود را به دلیل خاصیت چسبندگی عالی خود گرفته است که آن را به گزینه ای مناسب برای کنار هم قرار دادن مواد سنگین مانند فلز، شیشه، سرامیک، چوب، چرم و غیره تبدیل می کند.این چسب از ترکیبات سیانواکریلات است که به دلیل چسبندگی سریع و توانایی ایجاد پیوندهای فوق العاده قوی را دارد.عملکرد چسب 123 به نوع سطحی که قرار است استفاده شود بستگی دارد.هنگام مصرف باید بسیار مراقب باشید تا انگشتان دستتان به هم نچسبند برای پاک کردن آن می توانید مقاله راههای پاک کردن چسب 123 از روی سطوح مختلف را بخوانید.

چسب حرارتی

چسب حرارتی به آن دسته از چسب هایی گفته می شود که به صورت جامد در دسترس هستند و قبل از استفاده باید حرارت داده شوند. پس از ذوب، می توانید آن را مانند هر چسب مایع معمولی دیگر، تقریباً روی همه مواد به جز فلز اعمال کنید. خواص سه گانه استحکام بالا، خشک شدن سریع و سهولت استفاده، آن را به انتخابی مناسب برای مصارف خانگی تبدیل کرده است.چسب حرارتی به صورت چوب های بلند و شفاف عرضه می شود که باید یکی یکی در تفنگ چسب قرار داده شوند. این چسب ها در عرض های مختلف برای استفاده خشن و ظریف موجود هستند. پس از خنک شدن، چسب به سرعت جامد شده و اجسام را محکم می کند.

همچنین بخوانید: چسب حرارتی چیست و چطور با چسب حرارتی کار کنیم؟

چسب اپوکسی

اپوکسی ها را می توان در بسیاری از پروژه های هنری و صنایع دستی و حتی برای چسباندن تصاویر و چسباندن یادداشت ها روی یخچال استفاده کرد.

چسب های اپوکسی در ایجاد ابعاد عالی هستند، بنابراین می توانید از آنها برای شکل و ثبات بیشتر هنر خود استفاده کنید. همچنین، جدا کردن آنها بسیار آسان است، بنابراین مشکلی برای اصلاح قرار دادن اشتباه این ورق های چسبنده وجود نخواهد داشت.

اپوکسی ها معمولاً در اجزای دو قسمتی موجود هستند که به صورت تک واحدی فروخته می شوند. بخش اول حاوی رزین است، در حالی که قسمت دوم سخت کننده را تشکیل می دهد. برخی از آنها چند منظوره هستند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای اشیایی مانند چوب، مرمر، پلاستیک و غیره فرموله شده اند.

آنها به لطف قدرت منسجم برتر خود، توانایی های عالی برای پر کردن شکاف دارند. و به این ترتیب، آنها یک گزینه مناسب برای تعمیرات خانگی هستند زیرا می توانند در شرایط سخت مقاومت کنند.

باید توجه داشت که در حین تهیه چسب و مخلوط کردن اجزای آن، برای رسیدن به نسبت مناسب به برچسب توضیح چسب مراجعه کنید. بلافاصله پس از مخلوط کردن چسب را بمالید و از اپلیکاتور یکبار مصرف استفاده کنید تا به طور یکنواخت روی سطح پخش شود.

چسب اسپری

چسب اسپری یکی دیگر از چسب های چند منظوره است که برای استفاده بر روی سطوح مختلف طراحی شده است و نیاز به پوشش بیشتری دارد. با این حال، دوام و چسبندگی می تواند بر اساس ماده ای که روی آن اسپری می شود متفاوت باشد. اینها معمولاً در پروژه های صنایع دستی، تعمیرات خانگی و حتی برنامه های اداری استفاده می شود. هنگام استفاده از چسب اسپری، ضروری است که در اتاقی با تهویه مناسب کار کنید. پس از پاشش، اجازه دهید تا ماده به طور کامل تبخیر شود تا به هم بپیوندد.

چسب پلی اورتان

فوم و چسب پلی اورتان خود یک جزء ضروری برای بسیاری از انواع چسب است، اما با نام عمومی نیز فروخته می شود. مشابه اپوکسی ها، پلی اورتان را می توان در سیستم های یک یا دو قسمتی خریداری کرد. گفته می شود، این یک عامل ضد آب است که می تواند مقاومت کششی بالایی را تحمل کند.اگر نیاز به چسباندن بتن، پلاستیک، آلومینیوم، فولاد، چوب یا هر ماده دیگری برای مدت طولانی دارید، چسب پلی اورتان راه حل نهایی برای نیازهای شما است. با این حال، ما گیره را برای استحکام ساختمان توصیه می کنیم، که می تواند بین 6-8 ساعت به دست آید.

همچنین ببینید: بهترین چسب برای چسباندن نمد

چسب براق

همانطور که از نام آن پیداست، چسب براق یک چسب کاردستی فانتزی است که در بین بچه ها بسیار محبوب است. کوچولوهای شما عاشق آزمایش با این چسب براق خواهند بود زیرا سرگرمی بیشتری را برای پروژه های مدرسه و خانه به ارمغان می آورد. به آنها چند کاغذ و بسته ای از این چسب های درخشان بدهید و بگذارید ساعت ها از سرگرمی پر زرق و برق لذت ببرند.

اینها در مجموعه ای از رنگ های روشن هستند که گاهی اوقات ممکن است یک روکش فلزی نیز داشته باشند. پس فقط از هنرمندان کوچک خود لذت ببرید و خلاقیت آنها را تشویق کنید.این چسب در لوله های پلاستیکی باریک برای جابجایی آسان عرضه می شود. بعلاوه، به سرعت خشک می شود و می توان آن را به سادگی از روی سطح جدا کرد یا با استفاده از حلال های رایج در صورت لکه شدن پارچه، آن را پاک کرد. با این حال، ما نظارت بزرگسالان را توصیه می‌کنیم تا زمانی که فرزندان شما به پروژه‌های هنری خود می‌روند.

چسب های قلمی

قلم‌های چسب معمولاً حاوی یک چسب مایع شفاف هستند که به سرعت خشک می‌شود و یک روکش تمیز و شفاف ایجاد می‌کند. آنها با نوک های متفاوت در دسترس هستند و برای ایجاد خطوط نازک برای پر کردن شکاف های کوچک و اتصال ریز اجسام کوچک مناسب هستند.برای چسباندن دقیق از آن بر روی وسایل کوچک استفاده کنید.

شاید علاقمند باشید: چسب حرارتی چیست و چطور با چسب حرارتی کار کنیم؟

چسب ماتیکی

همه ما در دوران کودکی خود از یکی از این موارد استفاده کرده ایم، زیرا آنها بخشی جدایی ناپذیر از هر کاردستی هستند. میله های چسب در لوله های پلاستیکی حاوی یک رول چسب نرم و خمیری هستند که می توان مستقیماً با مالیدن آن روی سطح اعمال کرد.

پس از استفاده به سرعت خشک می شود و از نظر جابجایی و تمیز کردن کاملاً کاربر پسند است. چسب های باکیفیت چسبندگی طولانی مدتی ایجاد می کنند، اما گاهی اوقات ممکن است قطعاتی که زودتر به هم وصل شده اند شل شوند.اینها معمولاً در پروژه های کاغذی استفاده می شوند که به حداقل چسبندگی نیاز دارند. چسب‌های چسب به سرعت خشک می‌شوند و سطح شفافی از خود به جا می‌گذارند که آن‌ها را برای مهر و موم کردن پاکت‌ها، برچسب‌گذاری، کاردستی کاغذ، مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *