مقالات

حقایقی که باید در مورد چسب های 123 بدانید

1-چسب 123 یکی از سریع ترین چسب های موجود در بازار هستند. فرمول‌های مختلف زیادی وجود دارد که زمان‌های مختلفی برای خشک شدن دارند که از چند ثانیه تا بیش از یک دقیقه متغیر است. به عنوان یک قاعده کلی، آنها نیازی به گیره ندارند، بنابراین می توانید اجسام را تا زمانی که چسب خشک شود در جای خود نگه دارید. هنگامی که رطوبت روی بستر و هوای اطراف آنها وجود داشته باشد، به سرعت پلیمریزه یعنی سخت و جامد می شوند.

2- سیانواکریلات ها یا همان چسب های 123 به دلیل زنجیره های بلند پلیمری که این دو سطح را به هم متصل می کند بسیار قوی هستند. آن ها می توانند به طیف گسترده ای از مواد مانند لاستیک، پلاستیک، فلز، سرامیک، چوب و غیره را بچسبانند.

می تواند در طیف وسیعی از دماها (40- تا 250 درجه فارنهایت) استفاده شود که برای اکثر موارد خوب است. هنگامی که از چسب 123 استفاده می کنید، یک پیوند قوی و ضد آب ایجاد می کند که نمی تواند شکسته شود. می توانید آن را با حرارت بالا (بالای 350 درجه فارنهایت) یا یک حلال جداکننده خاص مانند استون یا نیترومتان حذف کنید.

4- هنگام استفاده از چسب بهتر است آن را با دست اعمال کنید، مهم است که قبل از استفاده سطح مورد نظر تمیز و خشک شوند. به محض خشک شدن چسب، تمام قطعات را به سرعت فشار داده و نگه دارید. ممکن است در کمتر از یک دقیقه یا بیشتر از یک دقیقه اتفاق بیفتد، بسته به مدت زمان خشک شدن و سفت شدن چسب.

کمتر از چیزی که نیاز دارید از چسب استفاده کنید. معمولاً برای پوشاندن یک سانت یک قطره لازم است، اما اگر سطح متخلخل باشد، به مقدار بیشتری نیاز خواهید داشت. چسب اضافی لزوما چسبندگی را قوی تر نمی کند. روی برخی از سطوح خشک شدن چسب 123 بیشتر طول می کشد، اما برای افزایش سرعت می توانید از شتاب دهنده استفاده کنید.

5- بهترین راه برای جلوگیری از چسبیدن چسب به دست و چشم استفاده از دستکش های پلاستیکی یا لاستیکی یکبار مصرف (به سبک پارچه های غیر بافته) است. مانند بریدن پیاز، CA می‌تواند چشم‌ها و ریه‌های شما را آسیب ببیند، اما خیلی خطرناک نیست. با این حال، می تواند بسوزد. همچنین به پوست می چسبد، پس مراقب باشید که چسب روی پوستتان نریزد.

موارد استفاده چسب 123

هنگامی که بستن چیزی امکان پذیر نیست استفاده از چسب برای بستن پیشنهاد خوبی است.

تعمیر و نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی (MRO) نوعی برنامه کاربردی است.

کاربردهای اتصال لاستیک و پلاستیک مهندسی با این چسب ایده آل است.

مواقعی وجود دارد که ظاهر مهم است و سرعت مونتاژ بسیار مهم است.

چسباندن مواد مختلف به یکدیگر

خارج از کاربردهای معمولی (چند واقعیت جالب)

سیانواکریلات ها برای مدت طولانی برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، مانند:

در پزشکی قانونی اثر انگشت ساخته می شود (صحنه جرم)

باستان شناسان باید در طول کار خود فسیل های شکننده را ایمن نگه دارند.

چسباندن دوباره لاکِ لاک پشت زنده بعد از شکستن

گذاشتن کرم های پلاستیکی روی قلاب ماهی

قطعات و مستعمرات مرجان های آب شور را می توان روی صخره ها و شاخه ها قرار داد.

تقویت و آب بندی یک مدل پرینت سه بعدی ساخته شده از دانه ها

بیشتر بخوانید: آیا برای چسباندن ناخن مصنوعی می توان از چسب 123 استفاده کرد؟

4- استفاده از چسب

راه های زیادی برای کنار هم قرار دادن سیانواکریلات ها وجود دارد. هنگامی که آن را با دست اعمال می کنید، مهم است که با یک سطح تمیز و خشک شروع کنید. به محض خشک شدن چسب، تمام قطعات را به سرعت فشار داده و نگه دارید. این ممکن است در کمتر از یک دقیقه یا بیشتر از یک دقیقه اتفاق بیفتد، بسته به مدت زمان خشک شدن و سفت شدن چسب. شما نمی خواهید قطره یا مهره را پخش کنید. در عوض، اجازه دهید وقتی قطعات را به هم می‌پیوندید، منقبض شود.

از کمترین چیزی که نیاز دارید استفاده کنید. معمولاً برای پوشاندن یک اینچ مربع یک قطره لازم است، اما اگر سطح متخلخل باشد، به مقدار بیشتری نیاز خواهید داشت. چسب اضافی چیزها را قوی تر نمی کند. خشک شدن 123 روی برخی از سطوح بیشتر طول می کشد، اما برای افزایش سرعت می توانید از اسپری شتاب دهنده استفاده کنید.

5- هشدارها

بهترین راه برای جلوگیری از چسبیدن چسب به دست و چشم استفاده از دستکش های پلاستیکی یا لاستیکی یکبار مصرف (به سبک پارچه های غیر بافته) است. مانند بریدن پیاز، CA می‌تواند چشم‌ها و ریه‌های شما را آسیب ببیند، اما خیلی خطرناک نیست. با این حال، می تواند بسوزد. همچنین به پوست می چسبد، پس مراقب باشید که چسب روی پوستتان نریزد.

6 – نگهداری و ماندگاری

اندازه ظرف بر مدت زمان نگهداری CA و مدت زمان نگهداری آنها در قفسه یا انبار تأثیر می گذارد. مقدار کمتری از چیزی ماندگاری کوتاه تری نسبت به مقادیر بزرگتر دارد. اگر بطری در دمای اتاق نگهداری شود، باید حداقل یک سال یا بیشتر دوام بیاورد. اطمینان حاصل کنید که ظروف باز را در یخچال قرار ندهید زیرا می تواند باعث مسدود شدن نوک و سفت شدن چسب در ظرف شود. راهی برای دو برابر کردن ماندگاری وجود دارد، اما به شرطی که بطری ها باز نشده باشند. اگر هنگام باز کردن آنها سرد هستند، آنها را دوباره در یخچال قرار ندهید

نکات مهم دیگری که باید در مورد سیانواکریلات بدانید

زمانی که نیازی به بستن نیست عالی هستند.

زمان درمان کوتاه: کمتر از یک دقیقه

طولانی مدت و ضد آب است.

وسیله ای که می توان آن را در آب دفن کرد.

روی سطحی که قرار است با سطح دیگری مات شود، مانند یک تکه کاغذ بمالید.

در حین درمان نه منبسط می شود و نه کوچک می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *