مقالات

علت سیاه شدن چسب آکواریوم

سیاه شدن چسب آکواریوم

چسب های سیلیکون و یا آکواریوم از جمله چسب هایی هستند که به دلیل فراگیری مصرفشان از خانه تا صنعت، امروزه بسیار کاربردی هستند و به عنوان درزگیر یا عایق در اغلب مکان ها  به کار می روند. اما نکته حائز اهمیت این است که از چسب های سیلیکون یا آکواریوم معمولا در مکان مرطوبی مانند سینک ظرفشویی استفاده می شود بنابراین این چسب مستعد سیاه شدن و تیرگی هستند و به دلیل قرار گرفتن در مجاورت رطوبت و تماس مستقیم با آب باعث ایجاد قارچ و باکتری در چسب می شود.این سیاه شدن بیشتر شبیه چیزی مثل کپک است نمی توان آن را با خراش دادن هم تمیز کرد.

شرکت های تولید کننده برای حل این معضل چسب های که عرضه  می کنند را عموما با ویژگی ضد قارچ و ضد باکتری روانه بازار می کنند تا به مصرف کنندگان این اطمینان را بدهند که محصولاتی که ارائه می شود ضد قارچ است و در اثر مجاورت دائم با آب آنتی باکتریال هستند و سیاه نمی شوند.در واقع فقدان مهارکننده های کپک در سیلیکون نیز می تواند دلیلی بر کپک زدن چسب سیلیکون یا آکواریوم باشد.ولی باید حتما این نکته را مدنظر قرار بدهید که اگر سیلیکون با انگشت کثیف یا چیزی شبیه به آن استفاده شود، علیرغم وجود بازدارنده‌ها، می‌تواند کپک ایجاد کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از چسب های سیلیکون و آکواریوم آنتی باکتریال می پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه از چسب آکواریوم استفاده کنیم؟

با توجه به کاربردها و انواع گوناگون چسب سیلیکون و آکواریوم سیلیکون هایی که ضد قارچ و باکتری هستند به طور قطع پایه اسیدی باید داشته باشند بنابراین از سیلیکون های خنثی نباید انتظار ضد قارچ و ضد باکتری بودن را داشته باشیم.اگر جلبک و رشد کپک درمان نشود، درزگیر سیلیکونی پوسیده می شود.در ادامه به معرفی چند نمونه از چسب های آکواریوم ضد باکتری و ضد قارچ می پردازیم:

چسب سیلیکون و آکواریوم همه کاره کاسپین :

این چسب همه کاره است برای اکثر سطوح ها مورد استفاد قرار می گیرد و ضد باکتری است و با مناسب ترین قیمت در فروشگاه اینترنتی تکنو پخش به فروش می رسد.قابل ذکر است این چسب به دلیل اسیدی بودن برای چسباندن آکواریوم مناسب نیست.

چسب سیلیکون و آکواریوم جی مکس 300:

جهت مصارف عمومی است و ضدقارچ و ضد باکتری نیز می باشد و برای انواع درزگیری و عایق ساختمان به کار می رود.

چسب سیلیکون و آکواریوم آینه پروسیل شفاف

مناسب برای آینه ، شیشه و آکواریوم دارای خاصیت آنتی باکتریال ، آنتی یو وی ، ضد آب است

چسب سیلیکون و آکواریوم سفید و مشکی ABC

چسب سیلیکون 280 گرم ABC یکی از محصولات تک جزئی تکنوپخش است که بر پایه سیلیکون استوکسی تولید شده است. چسب سیلیکون ای بی سی یکی از چسب‌های پرطرفدار و پرکاربرد در حوزه ساختمان سازی است. سیلیکون موجود در چسب سیلیکون   ABC سفید و مشکی دارای خاصیت آنتی باکتریال است و باعث مقاومت در برابر قارچ و کپک می‌شود.

چسب سیلیکون و آکواریوم لازیو

از این چسب برای آب بندی و اتصال شیشه های شفاف استفاده می شود. در نماهای داخلی و خارجی ساختمان این چسب کاربرد فراوانی دارد. در صنعت ماشین سازی از چسب سیلیکون عمومی استفاده می کنند. سیلیکون لازیو چسبندگی خوبی روی آلومینیوم، استیل، مس، pvc، سنگ، کاشی و سرامیک دارد مناسب برای آب بندی و محافظت در برابر رشد قارچ و کپک چسب سیلیکون چند منظوره لازیو LAZIO انعطاف پذیری قابل توجهی دارد.

مضرات چسب آکواریوم چیست؟

برای آگاهی از مضرات چسب آکواریوم ابتدا باید برچسب روی چسب آکواریوم یا سیلیکون را مطالعه کرد. فرمولاسیون و ترکیبات چسب های آکواریوم در کارخانه های مختلف با هم فرق دارند بنابر همین نکته میزان مضرات چسب آکواریوم با برندهای مختلف هم متفاوت می شوند. اما باید این نکته را در نظر داشت که چسب های آکواریوم یا سیلیکون بعد از خشک شدن تبدیل به یک لایه سیلیکونی می شوند که فقط درزها را پوشانده اند و ضرری ندارند.

اما پیش از کامل خشک شدن چسب سیلیکون یا آکواریوم چون احتمال اینکه مواد شیمیایی آن با آب یا مواد خوراکی که در مجاورت آن قرار دارد ترکیب شود زیاد است.از مضرات دیگر چسب آکواریوم آسیب به چشم و دستگاه تنفسی و حساسیت های پوستی می باشد. تا زمانی هم که چسب مستقیما با چشم یا پوست تماس نداشته باشد و بوی آن هم برای چند ساعت استشمام نشود مشکلی پیش نخواهد آمد. بعد از خشک شدن چسب آکواریوم، در محیط هایی که در دسترس کودکان و حیوانات است اگر بعد از خشک شدن بلعیده نشوند قائدتا مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر بعد از خشک شدن خصوصا اگر توسط کودکان و حیوانات خانگی بلعیده شود دارای خطر است.

بیشتر بخوانید: بهترین چسب برای آکواریوم چیست؟

آیا چسب آکواریوم برای ماهی ها و آبزیان مضر است؟

تا زمانی که ژل چسب آکواریوم خشک نشده باشد مانند دیگر موجودات زنده برای ماهی ها هم مضر خواهد بود. اما برای اطمینان بهتر است بعد از چسباندن چسب آکواریوم دو الی سه روز صبر کرده تا چسب خشک شود. سپس ماهی ها را به آکواریوم منتقل کنید.


باید به این نکته توجه داشت چسب آکواریوم را روی سطوح متخلخلی چون شن، سنگ یا پارچه استفاده نکنید. چرا که روی این سطوح چسب آکواریوم یا سیلیکون به راحتی نمی چسبد و ممکن است چسب به آرامی داخل آب آکواریوم حل شود. همانطور که قبلا نیز گفته شد حل شدن چسب آکواریوم در آب مصرفی چه برای ماهی ها چه برای سایر موجودات زنده مضر است.

بیشتر بخوانید: چگونه چسب سیلیکون یا آکواریوم را پاک کنیم؟

آیا استنشاق بوی چسب آکورایوم مضر است؟

استنشاق بوی موادی که در آن ترکیبات شیمیایی داشته باشد نه فقط در چسب آکواریوم در همه مواد مضر است عوارض بوی چسب آکواریوم خصوصا برای کسانی که به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت مبتلا هستند و یا افراد عادی که به طور متوالی در معرض استنشاق مواد شیمیایی قرار می گیرند می تواند مضر باشد بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف حتما از ماسک استفاده کنید و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی در مجاورت این چسب تا زمانی که بوی چسب از بین نرفته است قرار نگیرند.

نکات ایمنی برای پیشگیری از مضرات چسب آکواریوم

-هنگام کار حتما از دستکش استفاده شود.

-از ماسک صنعتی در حین کار استفاده کنید

-بدون تفنگ و گان مخصوص چسب را استفاده نکنید

-اگر دچار بیماری تنفسی هستید با چسب آکواریوم کار نکنید

-تا قبل از اینکه چسب کاملا خشک نشده است روی آن آب نریزید و مواد خوراکی کنارش قرار ندهید.

-زمان استفاده از چسب به هیچ عنوان دست به صورت یا چشم نزنید.

-بعد از اتمام کار با چسب دشتگاه تهویه را روشن کرده و پنجره ها و درب ها را باز کنید. -منتظر بمانید چسب خشک شود سپس ازسطح مورد نظر استفاده کنید.

ممکن است علاقمند باشید: چسب آکواریوم ANTIA (مخصوص ماهی)

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه کپک چسب آکواریوم دور سینک آشپزخانه خود را برطرف کنیم؟

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید ترکیبات شیمیایی موجود در تمام چسب‌ها برای بدن انسان و سایر موجودات زنده سمی هستند و اگر با پوست هم تماس داشته باشند، به آن آسیب می‌رسانند. چسب آکواریوم تا زمانی که وارد دستگاه تنفسی نشده و بلعیده نشود خطر آفرین نیست بنابراین برای استفاده بهینه بهتر از نکات ایمنی استفاده از چسب های آکواریوم را رعایت کنیم. بنابراین منظور از سمی بودن آن، این نیست که به هیچ وجه نباید استفاده شود. با رعایت نکات ایمنی و استفاده اصولی از چسب آکواریوم، دغدغه‌ای بابت چسب آکواریوم سمی و غیرسمی نخواهید داشت.در نتیجه هر چسب سیلیکونی مناسب چسباندن شیشه های آکواریوم نیست برای چسباند آکواریوم چسب سیلیکون با گرید متفاوت تز از چسب های سیلیکون معمولی و همه کاره تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *