مقالات

بهترین و انواع چسب ماستیک چیست؟

بهترین چسب ماستیک

چسب ماستیک نوعی چسب است که برای پروژه‌های مختلف ساختمانی استفاده می‌شود از چسب ماستیک برای چسباندن کاشی، چوب یا فلز استفاده می شود. روش استفاده از چسب ماستیک که معمولاً توسط ظرف مشخص می شود نیز بسته به نحوه استفاده از چسب مهم است. سه نوع چسب ماستیک وجود دارد و هر کدام قدرت و غلظت متفاوتی را دارند. در نتیجه زمان خشک شدن یا پخت آنها متفاوت است، این مورد را به خصوص برای پروژه هایی که باید به سرعت انجام شوند، باید حتما در نظر داشت.

رنگ در مورد چسب ماستیک اهمیت زیادی دارد، زیرا معمولاً اگر چسب قابل دید باشد، به ویژه برای پروژه هایی که در آن چسب می تواند توجه افراد را جلب کند، مانند چوب یا فولاد صادق است. این امر باعث می شود بسیاری از کاربران چسبی را انتخاب کنند که بتواند با مواد ترکیب شود. اگر از چسب بر روی مواردی استفاده می‌شود که به آنها توجهی نمی‌شود و اتصال و چسباندن چسب ماستیک اهمیت پیدا می کند. در این صورت رنگ آنقدرها مشکل ساز نیست.

روش چسباندن چسب ماستیک

روش های مختلفی برای چسباندن چسب ماستیک وجود دارد، با روش های کلی از جمله تفنگ درزبندی، ماله چسب را به اطراف پخش می شود. مصرف کننده باید اولویت برنامه خود را در نظر بگیرد و اینکه چه روشی برای پروژه خود مناسب تر است را انتخاب کند.

سه نوع غلظت برای چسب ماستیک وجود دارد که اغلب بر اساس میزان آب مصرف شده در هنگام تشکیل چسب و هر کدام با ویژگی های متفاوت تعیین می شود. غلظت سبک به راحتی جریان می یابد اما کمترین قدرت را دارند. غلظت های متوسط هم از نظر جریان و هم از نظر قدرت در وسط قرار دارند. اعمال غظت بالا دشوار است اما قوی ترین پیوندها را تشکیل می دهند. غلظت سبک و متوسط نیاز اکثر مشاغل را برآورده می کند، اما برخی از پروژه هایی که به چسب بسیار قوی نیاز دارند ممکن است به چسب های ماستیک با غلظت بالایی نیاز دارند.

زمان خشک شدن اولیه چسب ماستیک سریعتر از اکثر چسب های دیگر است، اما ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا چسب کاملاً ببندد. معمولاً بین 20 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد تا این چسب تشکیل شود، اما ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا کاملاً آن را درمان کند. اگر کاربر مخصوصاً به چسب ماستیک سریع گیر نیاز دارد، بهتر است به جای مصرف یک روز کامل، چسبی تهیه کنید که ظرف چند ساعت بهبود یابد.

ماستیک آینه چیست؟

بسته به نام تجاری، ماستیک آینه ای یا به پشت آینه یا روی دیوار زده می شود. همچنین معمولاً روی سطوحی که قبلاً از گرد و غبار و کثیفی تمیز شده اند استفاده می شود. مقدار ماستیک مصرفی به طور کلی به دو عامل بستگی دارد، نوع سطح و اندازه و نوع آینه ای که قرار است نصب شود. معمولاً ماستیک های آینه در دمای ایده آل دیوار و آینه بهترین اتصال را دارند. این دما معمولاً روی بسته بندی محصول درج می شود.

پس از استفاده از ماستیک، بهتر است که آینه را در اسرع وقت به دیوار نصب کنید. این برای کمک به اطمینان از اتصال چسب به سطح است. در طول زمان چسباندن، آینه را نیز باید با استفاده از گیره و چسب نواری یا هر نوع وسیله نصب دیگر به دیوار محکم کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود. زمان چسباندن بسته به نوع ماستیک متفاوت است، اما معمولاً حدود 48 ساعت طول می کشد.

ماستیک های آینه می توانند از نظر قیمت، کیفیت و جنس متفاوت باشند. بسیاری از انواع نیز طوری طراحی شده اند که ماستیک به پشت آینه آسیبی وارد نمی کند. آنها همچنین می توانند در رنگ های مختلف موجود باشند، اما رایج ترین رنگ ماستیک سفید است.

بیشتر بخوانید: نحوه چسباندن آینه به دیوار

ماستیک کاشی چیست؟

ماستیک کاشی نوعی چسب است که برای چسباندن کاشی‌ها به دیوارها، کف و میزها استفاده می‌شود. در حالی که ملات سنتی نازک از مواد اولیه آلی ساخته می شود، ماستیک با استفاده از ترکیبات پلیمری مصنوعی ساخته می شود. ماستیک کاشی به عنوان یک جایگزین آسان برای استفاده برای ملات در نظر گرفته می شود، اما ممکن است کار با آن دشوارتر از محصولات کاشی پوست کنده و بچسب باشد. این ماده اغلب هنگام نصب کاشی های جدید در پروژه های بازسازی آشپزخانه یا حمام استفاده می شود.

این ماده معمولاً با کاشی های سرامیکی یا چینی نسبتاً کوچک استفاده می شود، اما به ندرت برای کاشی های سنگی مانند گرانیت یا ملات استفاده می شود. این به این دلیل است که این مواد نسبتاً متخلخل هستند و ممکن است رطوبت موجود در ماستیک را جذب کرده و باعث از بین رفتن آن شود. ماستیک کاشی به طور کلی برای کف ها توصیه نمی شود زیرا برای پشتیبانی از تردد پا خیلی نرم است.

ماستیک فقط باید در مواردی استفاده شود که سطح زیرین نسبتاً خشک و مهر و موم شده باشد. هنگامی که از ماستیک کاشی استفاده می شود، کاشی ها باید دوغاب و مهر و موم شوند تا از نفوذ آب از طریق اتصالات جلوگیری شود. در حمام ها و سایر مناطق مرطوب معمولاً به جای ماستیک کاشی از ملات استفاده می شود.

برای استفاده از این ماده، آن را با استفاده از ماله بریده بر روی سطح نصب بمالید. خطوط در بستر ماستیک باید به صورت افقی روی دیوار کشیده شوند تا در حین خشک شدن ماستیک، کاشی ها را در برابر نیروی گرانش نگه دارند. ممکن است هنگام نصب کاشی های سنگین تر، قاب یا تکیه گاه اضافه شود، زیرا ممکن است ماستیک برای تحمل وزن کاشی ها تا زمانی که چسب خشک شود کافی نباشد.

ماستیک کاشی مزایای بسیاری را به کاربران ارائه می دهد. کار با آن آسان است و بر خلاف ملات معمولاً از قبل مخلوط می شود. ممکن است برای کاربران مبتدی مخلوط کردن ملات به نسبت مناسب برای استفاده موثر مشکل باشد، که ممکن است در طول زمان باعث ایجاد ترک و مشکلات نگهداری شود. ماستیک همچنین برای نگه‌داشتن کاشی‌های کوچک روی سطوح عمودی مانند دیوارهای حمام و پس‌پاش‌های آشپزخانه بسیار مؤثر است.

علاوه بر این مزایا، تعدادی از معایب احتمالی نیز وجود دارد که باید هنگام استفاده از ماستیک در نظر گرفته شود. در حالی که می توان از ملات برای صاف کردن سطح غیر همسطح در حین نصب استفاده کرد، ماستیک برای این نوع استفاده به اندازه کافی ضخیم نیست. اگر از ماستیک کاشی برای رساندن سطوح پایین به سطح سطوح بالاتر استفاده شود، کاشی ها احتمالاً در طول زمان دچار ترک خوردگی و سایر علائم آسیب می شوند. همچنین ماستیک برای استفاده در فضای باز توصیه نمی شود، زیرا به طور کلی قادر به مقاومت در برابر تغییرات دما و رطوبت ناشی از باران یا برف نیست.

ماستیک سقفی چیست؟

ماستیک سقف یک محصول سقفی است که برای آب بندی سقف استفاده می شود تا آب نتواند به آن نفوذ کند. انواع مختلفی از محصولات به عنوان ماستیک شناخته می شوند. به طور کلی، ماستیک های سقفی چسبناک هستند و پس از اعمال و خشک شدن به سطحی انعطاف پذیر و لاستیکی خشک می شوند. بسیاری از فروشگاه های سخت افزار این محصولات را حمل می کنند و با هماهنگی خاصی نیز می توان آنها را سفارش داد. هنگامی که افراد برای تعویض یا تعمیر سقف توسط افراد حرفه ای هماهنگی می کنند، می توانند در مورد محصولاتی که مورد استفاده قرار می گیرند بپرسند.

یکی از انواع ماستیک سقف، درزگیر یا سیمان است که در هر قسمتی از سقف که نفوذ آب ممکن است رخ دهد، مانند لبه های چشمک زن، درزها و گوشه ها و روی میخ ها و پیچ ها استفاده می شود. این می‌تواند در سطل‌هایی باشد که به افراد اجازه می‌دهد آن را با چاقوی پالت استفاده کنند، یا در لوله‌هایی که می‌توان آن را در تفنگ درزبندی نصب کرد. هنگامی که افراد به طور دوره ای سقف ها را بازرسی می کنند، مهم است که مناطقی را که ماستیک در آن استفاده شده است بررسی کنید تا مطمئن شوید که از بین نمی رود، ترک نمی خورد یا پوسته پوسته نمی شود.

نوع دیگری از ماستیک سقف، درزگیر سقفی است که به گونه ای طراحی شده است که روی کل سقف معمولاً در چندین لایه اعمال می شود. می توان از آن برای افزایش عمر سقف با عایق رطوبتی استفاده کرد. ماستیک را می توان با غلتک، سمپاش و سایر دستگاه ها اعمال کرد. اساساً غشایی بر روی سقف موجود ایجاد می کند که در برابر نفوذ آب مقاومت می کند و از ساختار زیرین محافظت می کند. اگر سقف به شدت آسیب دیده باشد، ماستیک نمی تواند آن را تعمیر کند، اما سقف کهنه ممکن است برای چندین سال دیگر با یک لایه ماستیک محافظت شود. می توان از چاقوهای پالت برای اعمال ماستیک سقف روی سطح استفاده کرد.

در هر دو مورد، ماستیک به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیر باشد. بدون ترک خوردگی منبسط و منقبض می شود و به آن اجازه می دهد در شرایط آب و هوایی متغیر زنده بماند. عایق رطوبتی تا زمانی دوام خواهد داشت که ماستیک سقف کشسان باقی بماند و ترک نخورد یا تراشه نخورد. می توان آن را با رنگ های مختلف برای بهره وری انرژی یا برای هماهنگی با طرح رنگ و سقف موجود رنگ آمیزی کرد. استفاده از ماستیک سفید روی سقف می تواند به انعکاس گرما کمک کند و در آب و هوای گرم هزینه های سرمایش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در رابطه با دوام ماستیک های سقفی باید دید چقدر و در چه محیطی قرار است استفاده بشود. هر چه سقف بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، ماستیک سقف سریعتر از بین می رود. یک متخصص سقف می تواند در مورد محصولات مناسب و روش های کاربردی مشاوره ارائه دهد و سقف را برای تعیین اینکه آیا تعمیرات اضافی مورد نیاز است یا خیر بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *