مقالات

چگونه دیوارهای خود را برای کاشی کاری آماده کنیم؟

آماده سازی دیوار برای کاشی کاری

کلید موفقیت آمیز بودن کاشی کاری دیوار در ارزیابی و آماده سازی سطحی است که کاشی ها را پشتیبانی می کند. هر گونه اهمال در آماده سازی سطح می تواند کار کاشی کاری شما را به خطر بیندازد و بعداً مشکلاتی ایجاد کند.

نصب کاشی بدون آماده سازی کافی دیوار، منجر به ریزش کاشی می شود. پس چگونه یک دیوار را برای کاشی کاری آماده می کنید؟ بسته به سطح دیوار و روش ها، محصولاتی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود. از این مطلب مفید که توسط فروشگاه اینترنتی تکنو پخش از بزرگترین پخش کننده های انواع چسب های ساختمانی تهیه شده است برای آماده سازی کاشی کاری دیوار خود استفاده کنید.

مراحل آماده سازی سطح دیوار برای کاشی کاری

مراحل کاشی کاری دیوار بسته به سطحی که با آن کار می کنید، نوع کاشی هایی که استفاده می کنید و محل کاشی کاری متفاوت خواهد بود. صرف نظر از این سه متغیر، در اینجا مراحل اولیه نحوه آماده سازی دیوار برای کاشی کاری آورده شده است:

هر گونه میخ، پیچ، قلاب عکس و سایر اتصالات را بردارید

گچ سست را بردارید

هر کاغذ دیواری قدیمی را حذف کنید

هر شکاف یا سوراخی را در دیوار پر کنید

دیوار را بررسی کنید تا ببینید که آیا همسطح است یا خیر

در صورت لزوم سطح را سنباده بزنید

تمام گرد و غبار را با جاروبرقی تمیز کنید و دیوارها را پاک کنید

پس از تکمیل این مراحل اولیه، می توانید سراغ کاشی کاری بروید

آماده سازی استاندارد کاشی کاری دیوار

کاشی‌های دیواری را می‌توانید روی بسیاری از سطوح مختلف اعمال کنید، به شرطی که همسطح باشند و به درستی آماده شوند. بی توجهی در مرحله آماده سازی باعث شکستن یا بلند شدن کاشی ها از دیوار می شود.

* نکته: تکنیک لایه‌بندی به این معناست که یک لایه فیلر بزنید و قبل از زدن لایه بعدی بگذارید خشک شود.

با برنامه ریزی نصب کاشی دیواری خود شروع کنید.

اندازه گیری دقیق سطح را انجام دهید.

تعداد کاشی های مورد نیاز خود را بشمارید.

در صورت شکستن چند درصد، 10 درصد دیگر اضافه کنید تا بپوشانید.

نگه داشتن تعداد کمی بیشتر در صورت آسیب در آینده، به خصوص هر جا که الگو و طرح اهمیت دارد، همیشه مفید است. بعید است که همان دسته یا جایگزینی را پیدا کنید، یعنی 6 ماه تا یک سال پس از کاشت دیوار.

همچنین بخوانید: اسپیسرهای کاشی چرا در کاشی کاری مهم هستند؟

نحوه آماده سازی انواع دیوار برای کاشی کاری

دیوار با پوسیدگی رنگ

هرگونه پوسیدگی رنگ دیوارها را با کاردک بردارید، سوراخ ها و ترک ها را تعمیر کنید، نقاط ناهموار را سنباده بزنید. دیوار را با جاروبرقی تمیز کنید تا تمام آثار گرد و غبار یا ذرات سنگین از بین برود. برای پاک کردن گرد و غبار، روغن و چربی باقی مانده از آمونیاک را با یک پاک کننده مبتنی بر TSP (تری سدیم فسفات) استفاده کنید. پس از خشک شدن کامل دیوار، نصب کاشی می تواند آغاز شود.

ابتدا باید علائم رنگی را که محکم یا محکم در جای خود ثابت نشده است، بردارید.

سپس شکاف ها و سوراخ های موجود را پر کنید و از کاغذ سنباده برای رفع نواحی ناهموار استفاده کنید.

مطمئن شوید که گرد و غبار یا ذرات سنگین وجود ندارد.

دیوار و کف را جاروبرقی بکشید.

از یک پارچه یا پارچه خشک استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه چیز کاملا تمیز است.

برای اطمینان از عدم وجود گرد و غبار، روغن یا گریس از تری سدیم فسفات استفاده کنید.

نکته مهم: دیوارها باید قبل از کاشی کاری کاملاً خشک باشند.

سطوح چوبی

سطوح چوبی نیاز به بتونه کاری دارند. با سمباده زدن با سنباده متوسط شروع کنید. تا یک سطح یکنواخت ایجاد شود و به اندازه کافی زبر برای چسب زدن کاشی باشد. محل را جاروبرقی بکشید و با یک اسفنج مرطوب آن را پاک کنید. قبل از استفاده از چسب اطمینان حاصل کنید که سطح کاملاً خشک شده است.

تخته سه لا

کاشی کاری روی تخته سه لا توصیه نمی شود. تخته سه لا به تغییرات دما پاسخ می دهد و متورم و جمع می شود. این می تواند منجر به ترک خوردن کاشی و دوغاب شود و باعث آسیب دائمی شود. برای جلوگیری از این امر، یک تخته بتنی را روی تخته سه لا به عنوان پشتیبان کاشی مناسب نصب کنید.

گچ تازه

خشک شدن گچ تازه تا 30 روز طول می کشد. پس از خشک شدن، از کاغذ سنباده متوسط برای زبری بافت استفاده کنید تا چسبندگی چسب کاشی بهتر شود.

کاشی کاری روی کاشی

اگر سطحی که می‌خواهید کاشی‌کاری شود، از قبل کاشی‌کاری شده است، می‌توانید روی کاشی‌های موجود را با یک اسکنه شیار ایجاد کنید. باید کاشی های از قبل نصب شده را تمیز کرده و هر گونه شکستگی را جایگزین کنید. در مرحله بعد باید سطح کاشی ها را سمباده بزنید تا در تماس با آنها ناهموار باشد و سپس یک پرایمر روی آنها بمالید. پس از اتمام این مراحل، می توانید شروع به پخش ملات نازک روی سطح کنید. 24 ساعت صبر کنید و سپس می توانید نصب کاشی های جدید را شروع کنید.

در هنگام برداشتن کاشی های قدیمی چه کاری باید انجام داد

کاشی های “توخالی” را بررسی کنید. بهترین راه این است که از گوش های خود استفاده کنید و هر قطعه را بکوبید. اگر توخالی را دیدید، آن را بردارید و حفره را پر کنید. در غیر این صورت، به مرور زمان نصب کاشی تازه خود را به خطر می اندازید.

بسیار مهم است که قبل از استفاده از هر گونه چسب، سطح از گرد و غبار یا مواد شیمیایی پاک باشد.

اکثر انواع سنگ کاری می توانند برای سرامیک کاشی های وینیل بر خلاف چوب انجام دهند. به جز تخته سه لا که برای کارهای بیرونی در نظر گرفته شده است، تقریباً سایر مواد مبتنی بر چوب نیاز به آماده سازی بیشتری دارند.

اگر راه دیگری وجود ندارد، می‌توانید روی کاشی‌های چینی و سرامیک تا زمانی که جامد هستند و می‌توانند کاشی‌کاری جدید را پشتیبانی کنند، کاشی کنید. با این حال، اگر مقرون به صرفه باشد، همیشه بهتر است کاشی های قدیمی را از بین ببرید زیرا چسب قدیمی ممکن است در طول زمان تسلیم وزن شود.

دلیل نیاز به استفاده از پرایمر این است که بیشتر چسب های کاشی باید روی سطحی حداقل کمی متخلخل پخش شوند تا به درستی کار کنند و سطح لعاب کاشی متخلخل نباشد. با استفاده از پرایمر می توانید بین کاشی از قبل نصب شده و چسبی که برای نصب کاشی جدید استفاده می کنید، پیوستگی ایجاد کنید.

چگونه روی کاشی کاشی کنیم؟

به طور کلی، شما دو گزینه دارید.

می‌توانید کاشی‌های قدیمی‌تان را بچسبانید، و تمام تلاش خود را برای حمل یک رستیل موفق انجام دهید، یا کل دیوار را اسکنه کنید. اگرچه دومی بسیار توصیه می شود، اما می توانید روی کاشی ها کاشی کنید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که کاشی های قدیمی خود را با یک دیسک سنگ زنی کار کنید و پس از اتمام کار دیوار را تمیز کنید. به این ترتیب سطح بهتری برای چسباندن چسب فراهم می کنید.

نکته: از تراز کردن الگوی جدید خود با خطوط تزریق قدیمی خودداری کنید.

برای آماده سازی دیوار کاشی کاری شده قدیمی برای نصب جدید به چه ابزاری نیاز دارید؟

قلم مو؛

غلتک رنگ؛

عایق رطوبتی با رنگ؛

ورق های پلاستیکی؛

ابزار چاقو؛

منگنه؛

ماسک گرد و غبار؛

دستکش کار؛

عینک ایمنی؛

تخته سیمانی؛

استریتج;

مداد؛

متر نواری؛

اره کلید برای دیوار خشک؛

مته؛

پیچ های چوبی؛

کاشی کاری روی گچ قدیمی

وضعیت گچ قدیمی تعیین می کند که آیا باید مستقیماً روی آن کاشی کاری کنید یا خیر. اگر گچ خیلی قدیمی باشد و در حال تجزیه باشد، وزن کاشی ها را تحمل نمی کند. در این صورت بهتر است آن را با یک لایه گچ تخته جایگزین کنید.

از یک آستر اکریلیک و یک چسب پایه سیمانی استفاده کنید. پرایمر به عنوان مهر و موم عمل خواهد کرد. چگونه گچ قدیمی را برای کاشی کاری آماده کنیم؟

این واقعا بستگی به سن و شرایط دیوار دارد. بسیاری از املاک در لندن دارای گچ لاتین هستند که ممکن است برای نصب کاشی های جدید بسیار قدیمی باشد. اگر شک دارید، بهترین راه برای اطمینان این است که با یک متخصص مشورت کنید. از نظر فنی می تواند کار کند، اما اگر نامناسب باشد، بهتر است آن را بردارید و از گچ تخته تازه استفاده کنید.

در برخی موارد، گچ ممکن است هنگام استفاده از چسب واکنش نشان دهد. به همین دلیل بسیار توصیه می شود که از پرایمر اکریلیک استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سطح را برای چسب آماده کنید. ابتدا باید از شکاف ها یا سوراخ های موجود مراقبت کنید. پس از انجام این کار، یک لایه نازک از پرایمر بمالید و بگذارید خشک شود. یک بار دیگر سنباده بزنید تا زمینه برای چسباندن چسب فراهم شود.

کاشی کاری روی کاغذ دیواری

هرگز روی کاغذ دیواری کاشی نکنید. چرا که سطح آن برای چسبندگی مناسب بیش از حد صاف و براق است. کاغذ دیواری وزن کاشی ها را پشتیبانی نمی کند. کاغذ دیواری را با روش نوار و ماسه یا بخار پز بردارید. قبل از اعمال کاشی از رطوبت سطحی مطمئن شوید.

کاغذ دیواری معمولی براق‌تر و صاف‌تر است، در حالی که کاغذ آستر حس خامی بیشتری به آن می‌دهد.

ساده ترین راه برای پاک کردن کاغذ دیواری قدیمی با بخار است اما خطر آسیب آب و عوارض را به همراه دارد. به همین دلیل است که همیشه صاف کردن و ماسه زدن امن تر است. با این حال، اگر همچنان می‌خواهید چربی آن را کاهش دهید، مطمئن شوید که مواد تخت کاشی شما در برابر رطوبت آسیب‌پذیر نباشد (دیوار خشک غیر مقاوم در برابر رطوبت یکی است)، در غیر این صورت ممکن است در نهایت نیاز به بازسازی سنگین حمام داشته باشید.

یکی از راه‌های متعادل کردن زمان و تلاش، خیس کردن دیوار در آب گرم است. برخلاف بخارپزها، رطوبت به عمق بخار نفوذ نمی کند. هنگامی که سطح به اندازه کافی نرم شد، از یک کاغذ دیواری استفاده کنید و همه چیز را جدا کنید.

فقط قبل از استفاده از چسب مطمئن شوید که سطح آن عاری از گرد و غبار، خاک، چربی و رطوبت باشد.

همچنین بخوانید: حلال چسب کاغذ دیواری چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟

این سطوح برای زیرلایه و کاشی کاری نامناسب هستند:

تخته رشته ای جهت دار (OSB)؛

چوب فشرده؛

تخته خرده چوب؛

سنگ کاری سنگین؛

ام دی اف (به دلیل نفوذپذیری در برابر رطوبت، اصلاً در حمام استفاده نمی شود).

کفپوش چوبی مهندسی شده؛

تخته های چوبی جامد.

نحوه تهیه دیوار خشک برای کاشی کاری

گچ تازه به یک ماه زمان نیاز دارد تا مواد جا بیفتد و ببندد. پس از آماده شدن برای کاشی کاری، نیازی به چسباندن درزها نیست.

پس از انجام سمباده، باید مطمئن شوید که گرد و غبار و ذرات سنگین روی سطح باقی نمانده است. آن را با جاروبرقی تمیز کنید، از یک پارچه یا پارچه مرطوب برای پاک کردن آن استفاده کنید. هنگام استفاده از چسب اطمینان حاصل کنید که سطح کاملاً خشک است.

برای حمام، تخته گچ مقاوم در برابر رطوبت را در نظر بگیرید.

نحوه تهیه دیوار خشک رنگ شده یا بافت دار برای کاشی کاری

یا با PVA یا یک لایه نازک چسب درمان کنید (آب بیشتری برای رقیق کردن اضافه کنید و از آن برای پر کردن استفاده کنید).

طرز تهیه تخته سه لا برای نصب دیوار کاشی

می توانید از تخته سه لا برای کاشی کاری کف استفاده کنید اما وقتی صحبت از دیوارها می شود نامناسب است. حاوی روغن هایی است که به تغییرات دما حساس هستند. گرما فقط چسبندگی چسب را شل می کند. از آنجایی که تخته سه لا تحت تغییر اندازه مداوم قرار می گیرد، کاشی ها و دوغاب می توانند ترک بخورند و آسیب جبران ناپذیری به بار آورند.

اگرچه کاشی های دیوار نمی توانند منبسط و منقبض شوند، تخته سه لا را می توان برای کاشی کاری کف خود استفاده کرد. تیلرهای حرفه ای از PVA برای آب بندی سطح استفاده می کنند.

نحوه انتخاب چسب مناسب

انواع مختلفی از چسب ها وجود دارد و انتخاب اشتباه می تواند دلهره آور باشد. به طور کلی، کاشی های دیواری انواع مختلفی دارند سرامیک، سنگ طبیعی، روکش سنگ، چینی، شیشه و غیره. هر نوع دارای ویژگی های خاصی است، و انتخاب چسب مناسب برای هر نوع کاشی متفاوت است به همین منظور چند نوع چسب کاشی هم وجود دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع چسب کاشی به صفحه این محصول در تکنو پخش مراجعه نمایید.به طور کلی دو نوع چسب کاشی در بازار موجود است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

چسب های کاشی خمیری آماده مصرف

عمدتاً برای افراد مبتدی استفاده می شوند ( ولی حرفه ای ها از نوع پودر چسب کاشی استفاده می کنند)

پودر چسب کاشی استاندارد

به شکل گرد و غبار است و برای مخلوط کردن نیاز به آب دارد. این چیزی است که حرفه ای ها عمدتا از آن استفاده می کنند. همچنین انواع مختلف خود را دارد. برخی از محصولات برای کاشی و برخی دیگر برای سنگ کاری هستند.

چسب کاشی پودری پرسلانی هنکل Ceresit CM17 عمدتاً توسط کاشی‌کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود زیرا بسیار سریع خشک می‌شود و به شما امکان می‌دهد موقعیت کاشی‌ها را دوباره تنظیم کنید. چه در حال کاشی کاری حمام یا آشپزخانه خود هستید، چسب مورد استفاده باید ضد آب باشد.

نحوه تراز کردن دیوارساده ترین راه این است که از یک تکه چوب مسطح بلند استفاده کنید و از آن برای بررسی ضربه های دیوار استفاده کنید. آن را روی آن بلغزانید و در حالی که در آن هستید، دیدگاه خود را تغییر دهید. برآمدگی هایی که بیش از 4 یا 5 میلی متر نیستند مشکلی ندارند. هر چیزی در بالا نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر دیوار صاف نباشد، چسب ممکن است چسبندگی خود را از دست بدهد. اگر لایه چسب شما بیش از حد ضخیم باشد، ممکن است وزن کاشی ها را بدون توجه به اینکه آن را روی بتن، تخته سیمانی، تخته سه لا یا دیوار خشک بمالید، تحمل نکند.

سطوح بتنی، تخته سه لا، دیوار خشک یا رنگ شده، قبل از اینکه کاشی کاری شوند نیاز به آماده سازی مناسب دارند. گچ تازه تا 30 روز طول می کشد تا خشک شود و سطوح چوبی می توانند از یک لایه رنگ پلی اورتان استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که آجر خام، بلوک و سیمان عمدتاً ناهموار هستند.

هنگامی که می خواهید هر یک از موارد ذکر شده در بالا را کاشی کنید، باید یا رندر و گچ کاری کنید یا از یک تخته پشتی کاشی استفاده کنید.

در این مورد، شما باید نوع مناسب تخته پشتی کاشی را انتخاب و استفاده کنید: سیمان، فیبر، گچ شیشه ای یا دیوار خشک مقاوم در برابر آب. تخته های پشتی کاشی ضد آب هستند که آنها را به گزینه ای عالی برای مناطق نزدیک به سینک، حمام و اتاق های مرطوب تبدیل می کند. بهترین برای حمام پشتیبان کاشی های تخته سه لا است.

با این حال، شما باید مطمئن شوید که تخته ها محکم به دیوار ثابت شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *