مقالات

عایق صوتی چیست و معرفی انواع عایق صوتی

عایق صوتی چیست و معرفی انواع عایق صوتی

انتقال صوت به طبقات مختلف ساختمان مخصوصاً در زندگی آپارتمان‌نشینی یکی از معضلات بزرگ است. زندگی در مناطق شلوغ شهری با سروصدای زیادی همراه است. در این صورت شما نیاز دارید تا از یک عایق صوتی استفاده کنید. این عایق صوتی می‌تواند انتقال صدای داخل به بیرون را تاحدامکان کاهش دهد و از طرفی هم صداهای خارجی به داخل درز نکنند. عایق‌های صوتی در مدل‌های مختلف و بنا به کاربردی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند، مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.در سایت تکنو پخش محصولاتی مانند چسب و فوم پلی اورتان موجود است که برای انواع عایق بندی و عایق صوتی کاربرد دارد. در این مقاله ما درباره اینکه عایق صوتی چیست صحبت می کنیم و انواع عایق صوتی را به شما معرفی می کنیم.در سایت تکنو پخش محصولاتی مانند چسب و فوم پلی اورتان موجود است که برای انواع عایق بندی و عایق صوتی کاربرد دارد.

 عایق صوتی چیست؟

فنّاوری این روزها به‌سرعت در حال پیشرفت است. یکی از آن‌ها که این سال‌ها به‌شدت مورد استقبال قرارگرفته است، عایق‌های صوتی است. این عایق‌ها به‌منظور کاهش عبور صوت از محیطی به محیط دیگر استفاده می‌شوند. به‌عنوان یک تعریف کلی در مورد عایق‌های صوتی می‌توان این‌گونه بیان داشت که هر وسیله‌ای که منجر به کاهش یا حذف صددرصدی فشار صوتی گردد را عایق صوتی می‌نامند. برای آن‌که کاهش بسامد صدا رخ دهد، می‌توان کارهای مختلفی انجام داد. برای مثال از منبع صوت دور شویم، یا آن‌که از مواردی استفاده کنیم که صدا را یا به خود جذب کندو یا آن‌ها را منعکس کند. دسته‌ای از کارهای حذف سروصدا به عایق صوتی برمی‌گردد که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

مزایای استفاده از یک عایق صوتی چیست؟

شما با استفاده از یک عایق صوتی می‌توانید سروصدا را کنترل کنید. علاوه‌برآن طنین یا پژواکی که در اثر برخورد و منعکس شدن صدا به وجود می‌آید را می‌توانید حذف کنید. سروصداهای ناخواسته را می‌توانید تنها محدود به یک ناحیه مشخص کنید.

مشخصات یک عایق صوتی مناسب چیست؟

مشخصات یک عایق صوتی مناسب چیست؟
مشخصات یک عایق صوتی مناسب چیست؟

از نکاتی که سبب مناسب بودن عایق می‌شود می‌توان به چگالی مناسب آن اشاره کرد. اگر چگالی خوبی داشته باشد حالت آکوستیک را حفظ می‌کند اگر عایق خریداری کرده‌اید، چگالی مناسب ندارد و یا ضخامت آن به‌اندازه کافی نیست، سریعاً این نکات را در نظر بگیرید و اقدام به تعویض آن کنید. بسته به این‌که سروصدای محیط چقدر است، باید عایق‌های صوتی مختلفی استفاده کنید. علاوه‌برآن باید به این‌که آن را در چه مکانی و برای چه بخشی از خانه به کار می‌برید هم استفاده کنید. اگر ساکن ساختمان‌های مسکونی هستید که هر طبقه چندین واحد دارد، شاید نیاز به عایق کردن دیوارهای مشترک و حتی سقف و کف خانه داشته باشید؛ اما اگر هر طبقه از ساختمان مختص یک خانواده است، عایق کردن کف و سقف کافی است.

بیشتر بخوانید: فوم ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع عایق‌های صوتی

عایق صوتی را به شکل‌های مختلف و برای مکان‌های مختلف می‌سازند. انواع عایق صوتی به دسته‌های دو طرف صاف و شانه تخم‌مرغی تقسیم می‌شوند.

عایق دوطرفه صاف برای مکان‌هایی مانند خودروها مناسب است. اگر دیوار مشترکی در خانه دارید، این عایق‌ها گزینه‌ی خوبی هستند. سقف آپارتمان‌ها هم می‌تواند توسط این دسته از عایق‌ها پوشانده شود. مکان‌های عمومی مانند قطارها، مترو، هواپیما و … به‌منظور عایق‌کاری می‌توانند از این نوع عایق صوتی استفاده کنند.

یکی از نکاتی که در مورد عایق‌های صوتی دوطرفه جالب است این است که از آن‌ها می‌توان برای عایق حرارتی هم استفاده کرد. مخصوصاً در سالن‌های ورزشی هم برای جلوگیری از ورود گرما در فصل‌های گرم سال و هم برای جلوگیری از سرما در فصل زمستان.

عایق‌های شانه تخم‌مرغی

عایق‌های شانه تخم‌مرغی
عایق‌های شانه تخم‌مرغی

این دسته از عایق صوتی‌ها همان‌طور که از اسمشان هم مشخص است، ساختاری شانه تخم‌مرغی دارند و برای حذف و جذب صداهایی با فرکانس‌های بیشتر مناسب باشند. برای مثال در مکان‌های عمومی و بزرگ مانند آمفی‌تئاترها برای جلوگیری از پژواک، در توربین‌ها برای کاهش صدای موتور، پمپ‌های فشارقوی، کمپرسورها، کنسرت‌ها و سینماها این نوع عایق صوتی به‌خوبی عمل می‌کنند.

اگر محیط خانه شما فضای کمی دارد، بهتر است از انواع دو رو صاف استفاده کنید؛ زیرا شانه تخم‌مرغی‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

عایق‌های روکار

این دسته از عایق‌ها مانند یک‌لایه بر روی دیوار خانه قرار می‌گیرند و به‌صورت فوم‌های صداگیری هستند که یک‌طرف آن‌ها چسب‌دار بوده و برای استفاده از آن‌ها تنها کافی است که چسب را برداشته و روی سطح مدنظر بچسبانیدش. این دسته از عایق‌های صوتی به دلیل نسوز بودن می‌توانند در جاهایی با حرارت مستقیم شعله آتش قرار گیرند و شعله‌ور نشوند. ازآنجایی‌که به‌صورت روکار بوده‌اند، باید ظاهری زیبا داشته باشند و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته شوند. این عایق‌ها می‌توانند به‌صورت تزئینی به کار روند و با دکوراسیون داخلی خانه شما متناسب شوند و جلوه بهتری به آن بدهند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد عایق های ذکر شده همگی نوعی مواد هستند که برای عایق بندی استفاده می شوند اما بهتر است بدانید خود چسب ها هم به تنهایی کار عایق بندی را انجام می دهند مانند وقتی که یک فاصله و درز قابل توجهی بین در و پنجره ها و درزهای دیوار باشد می توان با انواع چسب ها آن فضای های خالی را پر کرد به این نوع چسب ها اصلاحا چسب درزگیر – ماستیک می گویند که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه این محصولات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *