مقالات

نصب و درزگیری پنجره دوجداره

نصب پنجره دوجداره

امروزه نصب و استفاده از پنجره‌های دوجداره بسیار رواج پیدا کرده است، به‌طوری‌که ما در اکثر خانه‌ها شاهد وجود پنجره دوجداره به‌جای سایر انواع پنجره‌ها هستیم. دلیل محبوبیت پنجره دوجداره، ساختاری است که در تولید آن‌ها به کار گرفته شده و این پنجره‌ها را به پنجره ای مناسب برای هر ساختمانی تبدیل کرده است. پنجره دوجداره از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است و علاوه بر استحکام و دوام فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار شیک و خاص است و جلوه خاصی را به فضای داخلی و بیرونی خانه می‌بخشد. اما خوب است بدانید که عملکرد و دوام پنجره دوجداره بسیار وابسته به نصب صحیح این پنجره‌ها است. نصب پنجره دوجداره به‌اندازه‌ای پراهمیت است که اگر به‌درستی صورت نگیرد اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ازاین‌رو لازم است تا عملیات و مراحل نصب آن به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و صحیح انجام گیرد. در این مقاله به معرفی و تشریح مراحل نصب پنجره دوجداره پرداخته شده است. تا انتهای این مطلب با تکنوپخش باشید تا با این مراحل به طور کامل آشنا شوید.

پنجره دو جداره

مراحل نصب پنجره دوجداره

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم عملکرد صحیح و کیفیت نهایی پنجره دوجداره کاملاً بستگی به نصب صحیح آن دارد. همچنین شما می‌توانید انواع ملزومات پنجره دوجداره را از تکنوپخش تهیه کنید. برای نصب صحیح پنجره دوجداره باید به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

1.محل نصب پنجره دوجداره را بررسی و تمیز کنید

قبل از شروع هر کاری لازم است تا محل نصب پنجره را به‌خوبی بررسی کنید تا کاملاً تمیز و عاری از مصالح اضافی باشد. حتماً دقت داشته باشید که اگر در محل نصب حفره‌هایی وجود داشت آن‌ها را با استفاده از گچ یا سیمان پر کنید.

2.محل پیچ‌ها را مشخص کنید

در اولین گام بعد از بررسی و پاک‌سازی محل نصب پنجره دوجداره لازم است محل پیچ‌ها را تعیین کنید. اتصال پنجره یک اتصال مکانیکی است که توسط پیچ و متناسب با محل نصب انجام می‌گیرد.

مراحل نصب پنجره دوجداره

3.محل نصب را برای اتصال پیچ سوراخ کنید

بعد از انجام مراحل قبل نوبت به سوراخ کردن محل نصب پنجره دوجداره برای نصب می‌رسد. برای سوراخ کردن محل نصب با مته باید به‌اندازه پیچ دقت کنید. برای مثال برای استفاده از پیچ ۶.۵ ، قطر مته باید ۵ میلیمتر باشد.

4.پنجره دوجداره را به‌صورت افقی و عمودی تراز کنید

در این مرحله باید ابتدا با استفاده از فیلر از تراز افقی و گونیا بودن پنجره دوجداره در محل نصب مطمئن شوید. بعد از قرارگیری پنجره در موقعیت افقی پنجره را به‌صورت عمودی نیز تراز کنید و در همین وضعیت پنجره دوجداره را نصب کنید.

درزگیری پنجره دو جداره

5. درزگیری را به‌درستی انجام دهید

بعد از آن که پنجره دوجداره را به‌درستی نصب کردید باید عملیات درزگیری را انجام دهید. شما باید فاصله بین چارچوب پنجره دوجداره و دیوار را می توانید با چسب درزگیر ماستیک یا چسب سیلیکون و فوم و چسب پلی اورتان بنابر اندازه درزهای پنجره پر کنید. بعد از سپری شدن حداقل 15 ساعت از درزگیری با فوم، میزان بیرون‌زده فوم از دو طرف پنجره دوجداره را با کاتر ببرید، طوری که با پنجره دوجداره هم سطح شود.

6.درزگیری را با استفاده از چسب سیلیکون تکمیل کنید

پس از انجام مرحله درزگیری توسط تزریق فوم‌ها، استفاده از چسب سیلیکون برای تکمیل کار درزگیری اجباری است. حتماً از چسب سیلیکون و یا چسب پلی سولفاید از سمت بیرون و داخل پنجره دوجداره، جهت آب‌بندی و درزگیری بهتر استفاده کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید: درزگیری ایزوگام پشت بام

بهترین روش برای دزگیری درب و پنجره دو جداره

اگر می‌خواهید در مصرف انرژی در خانه صرفه‌جویی کنید، باید کار عایق‌بندی را به‌خوبی انجام دهید تا اتلاف انرژی به حداقل مقدار ممکن خود برسد. درزگیری درب و پنجره دوجداره یکی از کارهایی است که در این راستا حتماً باید انجام شود. نورپردازی کارآمد و استفاده از وسایل خانگی کم‌مصرف، همگی جزو کارهایی است که می‌توان برای صرفه‌جویی انجام داد. برای حفظ کیفیت و اطمینان از عملکرد خوب درب و پنجره دوجداره شما در هر شرایط آب‌وهوایی، ضروری است که تمام شکاف‌ها بسته شوند.

برای درزگیری درب و پنجره های خود می توانید از انواع چسب مناسب درزگیری استفاده کنید مثل :

چسب درزگیر ماستیک | درزگیر ماستیک نوعی درزگیر با قدرت چسبندگی بالا است

چسب پلی سولفاید | نوعی چسب ساختمانی است که در نصب در و پنجره های دو و سه جداره کاربرد دارد.

چسب سیلیکون | این چسب برای کارهایی مانند درزگیری شیشه، درزگیری کناره های کاشی و سرامیک، اجرای روشویی و سینک و … کاربرد دارد.

دلایل اهمیت و استفاده از درب و پنجره دوجداره

درب و پنجره‌های دوجداره برخلاف نوع معمولی آن‌ها وظیفه این را دارند که به‌عنوان یک عایق در برابر صدا و حرارت عمل کنند. ساختار درب و پنجره‌های دوجداره بسیار متفاوت‌تر از انواع معمولی است. از دولایه که در قسمت میانی آن هوا یا گاز دیگری قرار دارد، شکل می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید هوا عایق صدا و حرارت است همین امر از مزیت‌های استفاده از آن‌هاست مخصوصاً در شهرهای بزرگ و پرجمعیت که میزان سروصدا خیلی بیشتر است.

روش‌های درزگیری درب و پنجره دوجداره

یک عایق‌بندی با مشکل موجه شده نباید نادیده گرفته شود زیرا در طی زمان به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود. گزینه‌های اصلی که می‌توانید برای درزگیری انجام دهید، در ادامه شرح داده‌ایم.

تلاش برای تعمیر به‌صورت سریع

با این روش‌ها شما سعی می‌کنید از استراتژی‌هایی استفاده کنید که در برابر نفوذ رطوبت و هوا مقاومت کند. این کار از طریق عایق‌بندی داخلی و خارجی پنجره به کمک درزگیر، یا درزگیرهایی که خودشان هم به‌عنوان چسب عمل می‌کنند، استفاده کنید. این موارد می‌تواند در محل اتصال پنجره به دیوارها استفاده شود. این روش تنها می‌تواند مانند یک روش تسکین‌دهنده عمل کند و نیاز به کارهای بعدی را به تعویق می‌اندازند

تعمیرات حرفه‌ای

بسیاری از شرکت‌ها و مراکز وجود دارد که برای رسیدگی به درزگیری درب و پنجره‌های دوجداره به منزل شما سر می‌زنند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. برای مثال اگر از پنجره‌های معمولی استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را با یک پنجره‌ی دوجداره، تعویض کنید و این کار را به این شرکت‌ها بسپارید. این در بدترین حالت ممکن است که شما نیاز داشته باشید تعویض را انجام دهید.

به کار بردن چسب‌های مخصوص درزگیری درب و پنجره دوجداره

به‌منظور عایق‌بندی این نوع درب و پنجره‌ها وسایل و تجهیزات مختلفی در بازار وجود دارد. یکی از آن‌ها نوعی لاستیک است که در عایق‌بندی هر چه بیشتر به شما کمک می‌کند. می‌تواند از نفوذ سرما و آب جلوگیری کند. تنها برای این نوع خاص از درب و پنجره‌ها کاربرد دارد. مواد شیمیایی که در ساختار این لاستیک‌ها وجود دارد، اگر از نوع اصلی باشد، حتی می‌تواند در برابر زنگ‌زدگی لبه‌های پنجره، افزایش مقاومت در برابر سرما و گرماهای شدید و … کمک‌کننده باشد. موردی که در مورد لاستیک‌های درزگیر مهم است، دوام و طول عمر بالای آن‌هاست. اگر بعد از مدتی کیفیت خود را از دست دهند، با دو مشکل مواجه هستید، درزگیری درب و پنجره‌ها و برداشتن لاستیک‌های فاسد شده از روی درب و پنجره.

چسب‌های سیلیکونی خاصی وجود دارد که می‌تواند امر عایق‌کاری را راحت‌تر کند. هر زمانی که احساس کردید، لاستیک‌های درزگیر، کارایی خود را ازدست‌داده‌اند، می‌توانید از این چسب‌ها استفاده کنید. از ویژگی‌های بارز این چسب‌ها، ضد آب بودن آن‌هاست و در روزهای بارانی به‌خوبی می‌توانند مانع ورود آب شوند. زمانی که چسب‌های سیلیکونی خشک شوند، همچنان نرم و قابل‌انعطاف هستند. همین ویژگی باعث کاربرد راحت‌تر آن‌ها می‌شود. به‌راحتی آن‌ها را رنگ کنید تا همرنگ درب و پنجره‌ی شما شوند و دیگر متوجه حضور آن‌ها نشوید.

وکیوم کردن درب و پنجره‌های دوجداره

عمل وکیوم کردن همان چیزی است که در بسته‎بندی محصولات از آن استفاده می‌شود. در کارخانه‌ها یک‌لایه پلاستیک را به‌دور دسته‌ای از محصولات می‌کشند و با حرارت، پلاستیک حالت جمع‌تری به خود می‌گیرد تا زمانی که به ابعاد محصولات برسد. در درزگیری درب و پنجره‌ی دوجداره هم همین عمل را می‌توان انجام دهد. به‌عبارتی‌دیگر شما می‌توانید به‌راحتی یک پلاستیک را بر روی درب یا پنجره بکشید و سپس با یک وسیله‌ی حرارتی، به‌اندازه‌ای آن را گرم کنید که به سطح شیشه‌ها بچسبد. به‌این‌ترتیب حتی کوچک‌ترین بخشی از درب یا پنجره را برای عایق‌کاری از دست نخواهید داد

ملزومات و قطعات پنجره دوجداره

 

1.اسپیسر

اسپیسر و یا فاصله‌انداز یکی از ملزومات اساسی است که در ساخت پنجره دوجداره به کار گرفته می‌شود. به‌طورکلی اسپیسر در صنعت ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است. کار اصلی اسپیسرها تأمین کردن فاصله بین میل‌گرد و قالب است. معمولاً اسپیسر در پنجره دوجداره قاب‌های شیشه‌ای پنجره را از هم جدا می‌کند. درواقع کاربرد اصلی اسپیسر در پنجره دوجداره جداکردن دو قاب شیشه‌ای موجود در آن و محفوظ ساختن گازی در بین آنها است. اسپیسرها به چهار نوع اسپیسر ساده، اسپیسر بوتیل دار، اسپیسر بندبل – خم شو و اسپیسر بندبل – بوتیل دار تقسیم می‌شوند و هریک کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال اسپیسر بوتیل دار، دارای چسب بوتیل سرد بوده و آماده استفاده می‌باشند و دیگر نیازی به چسب بوتیل در صورت استفاده از این اسپیسرها نیست.

2.تاکوز- زیر شیشه

تاکوز یک قطعه پلاستیکی جهت پرکردن فضای خالی بین پروفیل و شیشه دوجداره است. شیشه‌ها در پنجره دوجداره به دلیل جلوگیری از شکستن و همچنین راحتی در نصب در یک کادر پروفیل قرار می‌گیرند. ازاین‌رو بدیهی است که فاصله‌ای بین پروفیل و شیشه دوجداره ایجاد شود. این فاصله نباید خالی بماند زیرا سبب تغییر حالت پروفیل شده و در نهایت پنجره دوجداره از حالت رگلاژ خارج می‌شود. به همین دلیل استفاده از تاکوز- زیر شیشه در پنجره دوجداره بسیار مهم است.

ممکن است مطالعه مقاله نقش تاکوز یا زیر شیشه در پنجره های دو جداره چیست؟ برای شما مفید باشد.

3.قاپک

عموماً از قاپک برای نگه‌داشتن، کشیدن و جابه‌جایی و بلندکردن شیشه پنجره دوجداره توسط فشار منفی هوا استفاده می‌شود. قاپک با عناوین دیگری چون مکنده شیشه، قاپک ورق گیر، قاپک حمل شیشه و قاپک وکیوم شیشه نیز شناخته می‌شود.

4.کانکتور پنجره دوجداره

کانکتور یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قطعات موجود در پنجره‌های دوجداره است. دلیل اهمیت این قطعه، تأثیرگذاری بالای آن در تولید و مونتاژ یک پنجره دوجداره است. کاربرد اصلی کانکتور در پنجره دوجداره، اتصال پروفیل فریم و مولیون است. کانکتوها در 2 نوع کانکتور فلزی پنجره دوجداره و کانکتور پلاستیکی پنجره دوجداره موجود هستند که باتوجه‌به تفاوت در جنس آن‌ها دارای عملکرد متفاوتی می‌باشند.

6.اسپانیولیت

اسپانیولت نوعی یراق به شمار می‌رود که کاربرد آن در پنجره دوجداره قفل‌کردن امتداد طولی پروفیل لنگه پنجره به چهارچوب توسط چندزبانه کوچک است. خوب است بدانید که اسپانیولت از قطعات کلیدی پنجره دوجداره است که در سایزهای متفاوت در دسترس بوده و توسط دستگیره معمولی و یا قفل درب عمل می‌نماید.

7.زاماک

زاماک نیز یراقی است که در درب و پنجره دوجداره به کار می‌رود و کاربرد اصلی آن قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه پنجره به فریم است. خوب است بدانید که زاماک نقش اساسی در بحث رگلاژ پنجره دوجداره ایفا می‌کند و لازم است تا زاماک موجود درست تنظیم شود تا رگلاژ درب و پنجره دوجداره بدون مشکل انجام شود.

8- چسب

از ملزمات دیگر و بسیار مهم پنجره های دو جداره چسب ها هستند که باتوجه به عملکردشان در ساخت و نصب پنجره های دو جداره کاربرد دارند. مانند چسب پلی سولفاید که برای به هم چسباندن شیشه ها در روند تولید پنجره دو جداره مورد استفاده قرار می گیرند.از چسب درزگیر ماستیک و چسب سیلیکون نیز جهت پر کردن درزهای پنجره و نصب قاب آن به کار برده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *