مقالات

کاشی کاری گام به گام دیوار با چسب کاشی

کاشی کاری یک کار ماهرانه است اما ما در تکنو پخش به شما کمک کنیم تا بهترین پوشش را برای کاشی کاری بر روی دیوار خود داشته باشید. چه در حال کاشی کاری کل حمام، یک کابین دوش، یک بین کابینتی آشپزخانه یا یک بخش کوچک در اطراف شومینه باشید، آموزش گام به گام ما به شما کمک می کند تا به یک نتیجه عالی برسید.

قبل از شروع کاشیکاری کارهای خود را برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید شامل موارد زیر باشد:

محاسبه تعداد کاشی

 چسب مورد نیاز

 آماده سازی دیوار

 برنامه ریزی موقعیت کاشی ها

ابزار و مواد- برای بستن اطراف لبه های کاشی که باید بسته شود

مواد پرکننده دیوار-اگر سوراخی در دیوار دارید که نیاز به پر کردن دارد. اما اگر سوراخ دیوار بزرگتر از اندازه مشت شما است، توصیه می کنیم برای انجام تعمیر از یک متخصص استفاده کنید.

حتما بخوانید: چسب کاشی پرسلان چیست؟

چسب کاشی – برای صرفه جویی در وقت، چسب کاشی آماده را توصیه می کنیم

جدا کننده کاشی یا اسپیسر

درزگیر بهداشتی – ما درزگیر ضد کپک یعنی همان چسب سیلیکون و آکواریوم را برای پیشنهاد می کنیم

دوغاب – ما دوغاب آماده را توصیه می کنیم

پارچه های چند منظوره

تزئینات کاشی – در صورت نیاز.

متر نواری

مداد چینی گراف یا قلم نمدی – در صورت لزوم، برای علامت گذاری کاشی برای برش

ماله

برش کاشی

فایل کاشی – در صورت نیاز

اره برقی – در صورت نیاز، برای برش کاشی

ابزار گروتینگ

چکش پنجه ای

اسفنج

سطل

 تفنگ فشنگ – در صورت لزوم. برخی از چسب درزگیر و ماستیک و یا چسب سیلیکون همراه با تفنگ ماشه ای عرضه می شوند و نیازی به تفنگ کارتریج ندارند.

صاف کننده درزگیر

کیت ایمنی که شامل دستکش ایمنی، ماسک ضد گرد و غبار، عینک ایمنی می باشد. هنگام برش کاشی، از عینک ایمنی و ماسک گرد و غبار استفاده کنید تا از شما در برابر پرواز قطعات و لبه های تیز محافظت کند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب چسب کاشی چیست؟

نحوه کاشی کاری دیوار با چسب کاشی

مرحله 1

مقداری چسب کاشی را با ماله بردارید و آن را روی دیوار فشار دهید و از گوشه ای که ترازهای چوبی گذاشته شده است شروع کنید. سپس آن را با ماله های مخصوص شیاردار پهن کنید و با حرکات افقی دور از گوشه کار کنید. لبه ماله شیاردار را با زاویه حدود 45 درجه نگه دارید. سعی کنید همزمان روی بیش از یک متر مربع کار نکنید، زیرا قبل از اینکه همه کاشی ها را در جای خود تراز قرار دهید، این عملی زمان بر است و نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد در این صورت چسب ممکن است شروع به سفت شدن کند.

یک چسب کاشی مناسب برای کاشی های خود انتخاب کنید همچنین اگر اندازه کاشی های شما بزرگتر از 20*20 است، روی دیوار و همچنین پشت کاشی ها چسب بزنید. تا کاشی ها پیش از خشک شدن چسب کاشی سقوط نکنند.

گام 2

اولین کاشی خود را در گوشه قرار دهید، لبه های آن را روی گوشه ها و کل کاشی را محکم به دیوار فشار دهید. سپس یک کاشی بالای آن و یکی در کنار کاشی اصلی اضافه کنید و با استفاده از یک عمل چرخاندن، آنها را محکم به داخل چسب فشار دهید.

در حین کار، چسب های اضافی را از روی کاشی ها با یک اسفنج مرطوب پاک کنید – اگر بگذارید خشک شود، جدا کردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

در حالی که چسب خیس است، یک تکه تخته را روی کاشی ها نگه دارید و با یک پتک لاستیکی روی تخته ضربه بزنید. این کار باعث می شود تا کاشی ها ظاهری صاف و یکنواخت داشته باشند.

برخی از کاشی‌ها در ارتفاع‌های مختلف قرار می‌گیرند، در این صورت باید از دست خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه آنها به صورت جداگانه روی چسب قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: چگونه کف حمام خود را با استفاده از چسب عایق، ضد آب کنیم؟

گام 3

جداکننده های کاشی را در گوشه های بین کاشی ها قرار دهید و موقعیت های کاشی را در صورت نیاز تنظیم کنید. آنها را محکم فشار دهید و روی دیوار قرار دهید تا بتوانید روی آنها دوغاب بزنید.

گام 4

کاشی دیگری را بالای آخرین کاشی که گذاشتید و دیگری را در کنار آن اضافه کنید. تا زمانی که قسمتی را که با چسب کاشی پوشانده شده است، کاشی کاری را به این روش ادامه دهید.یک متر مربع دیگر چسب و کاشی بزنید تا تمام کاشی ها را ثابت کنید.

گام 5

برای مدت زمانی که در دستورالعمل چسب کاشی مشخص شده است، بگذارید خشک شود.

مرحله 6

چوب های عمودی را با کندن میخ های آن با چنگال چکش بردارید.

مرحله 7

کاشی های کامل را به قسمت دیگر دیوار ثابت کنید، از گوشه کنار کاشی هایی که قبلاً تعمیر کرده اید شروع کنید.

مرحله 8

هنگامی که تمام کاشی ها ثابت شدند و خشک شدند، چوب افقی را بردارید.لبه ها و گوشه های دیوار را هم پر کنید. برای اطلاع از نحوه انجام این کار، به “چگونه گوشه ها را کاشی کنیم” بروید.

چه نکاتی را برای بهبمود کاشیکاری به کار ببندیم؟

یکی از بخش‌های مهم در خدمات ساختمانی، سرامیک‌ کاری و کاشی کاری برای پوشش نهایی کف و دیوارهای ساختمان است. دقت و ظرافت در انجام این دوکار تاثیر زیادی بر روی زیبا شدن ساختمان‌ دارد. انجام کاشی کاری و سرامیک کاری حتما باید توسط افراد ماهر به عهده گرفته شود.

1.تراز کردن سطوح

قبل از شروع کاشی کاری دیوار، حتما باید وضعیت دیوارها را از نظر تراز و شاقول بودن و قائمه بودن زاویه‌ها چک کنید. اگر در این مرحله مشکلی وجود داشت حتما باید روشی را برای اصلاح آن پیدا کنید. اگر اشکالات کوچکی وجود داشت می‌توانید ضخامت چسب کاشی مورد استفاده را کمتر کنید. برای مشکلات بزرگتر نیز باید سطوح را با آستر اضافی بپوشانید و پس از آن کاشی کاری را شروع کنید.

2.به کاربردن ملات ماسه و سیمان

سطح موردنظر برای کاشی کاری حتما باید پوششی از ملات ماسه و سیمان داشته باشد.  درصورتی که گچ و خاک، کاهگل یا ملات‌های دیگری بر روی سطح وجود داشت، حتما 24 ساعت قبل از کاشی کاری به فکر درست کردن آن باشید. برای درست کردن ملات ماسه سیمان، باید ماسه و سیمان را به نسبت 6 به 1 ترکیب نمایید. سپس ملات حاصل را با ضخامت 3 الی 5 سانتیمتر بر روی سطح انتخابی بپوشانید.

3.مرطوب کردن کاشی

قبل از نصب کاشی‌ها باید آن‌ها در ظرف آب فرو کنید و سریعا خارج نمایید. اگر کاشی به مدت زیادی داخل آب باشد، زنجاب خواهد شد.

4.بندکشی مناسب

توجه داشته باشید که در انجام کاشی کاری حوض و استخر اندازه عرض بندها باید 2 تا 3 میلیمتر باشد. همچنین معمولا فضای بین کاشی و دیوارها حدودا 3 سانتیمتر می‌باشد. به همین دلیل این فضا باید کاملا با ملات پر شده و کاملا سطح پشت کاشی پوشانده شود. پس از انجام این مرحله بهتر است تا 12 ساعت هیچ تماسی با سطح یا دیوار بندکشی شده صورت نگیرد.

5.از خرده آجر و سیمان سفید مطلقا استفاده نکنید.

برخی از افراد به جای چسب کاشی  از خرده آجر، سیمان سفید و گل رس برای چسباندن کاشی‌ها استفاده می‌کنند. این کار در ساختمان سازی ممنوع است. همچنین اگر در چندین مرحله قبل در ساخت ملات ماسه سیمان، از سیمان سفید استفاده شد حتما باید به جای ماسه از پودر کوارتز با همان نسبت قبلی استفاده شود تا مشکلی پیش نیاید. پودر کوارتز همان سنگ شیشه می‌باشد.

6.عایق کاری سرویس های بهداشتی

در سرویس‌های بهداشتی منازل عایق کاری در بدنه دیوارها قرار دارد. به همین دلیل فراموش نکنید که روی عایق کاری سیمی توری نصب شود و به دیوار محکم گردد. درواقع عایقکاری که پشت کاشی کاری قرار دارد هرگز نباید چروک باشد.

7.شرایط هوا

فعالیت های کاشی کاری هرگز نباید در محیط‌ هایی که در معرض یخ‌زدگی هستند، انجام شود.

درصورتی که نکات بالا را در کاشی کاری رعایت کنید، عمر کاشی‌هایتان نیز بیشتر خواهند شد. پس از نصب و بندکشی کاشی‌ها مراقب باشید تا به خوبی بچسبند و ضربه ای به آن‌ها وارد نشود. در غیر اینصورت بعد از چندین سال کاشی‌ها در جای خود  لق می‌زنند و دوباره باید وقت و هزینه خود را صرف آن نمایید. علاوه بر این تمیز نگه داشتن کاشی‌ها نیز در حفظ سالیانه آن‌ها اثر خواهد داشت.

تمامی مراحلی که گفته شد برای نصب کاشی یا سرامیک به کار می رود. بسیاری با این سوال موجهه می شوند که آیا نصب کاشی یا سرامیک بر روی کاشی یا سرامیک قبلی امکان پذیر است یا خیر؟

چسباندن سرامیک بر روی سرامیک قبلی با چسب کاشی به راحتی امکانپذیر است و هیچ گونه مانعی ندارد در صورتی که سرامیک قبلی شکستگی داشته باشد و آب به لایه های زیرین آن نفوذ کرده باشد و و به عایق و ایزوگام زیرین آسیب وارد شده باشد در این صورت بهترین راهکار این است که همه سرامیک های قبلی تخریب و کنده شوند و یک عایق کاری با ایزوگام یا چسب عایق انجام بگیرد سپس اقدام به سرامیک کاری یا کاشیکاری مجدد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *