مقالات

انواع چسب سیلیکون (معرفی 30 مدل متنوع چسب سیلیکون در فروشگاه تکنو پخش)

چسب های سیلیکون یا اصطلاح عمومی تر آن چسب های آکواریوم دارای انواع مختلفی هستند درادامه این مقاله به معرفی انوع چسب سیلیکون و آکواریوم در فروشکاه تکنو پخش می پردازیم.

به طور کلی چسب سیلیکون دارای دو نوع اسیدی و خنثی است چسب سیلیکون اسیدی همان چسب آکواریوم و یکی از انوع چسب سیلیکون و تک جزئی است.به دلیل اسیدی بودن بوی نامطبوعی دارند در برار تغییرات دما نیز مقاومت بالایی دارند. در رنگ های گوناگون برای درزگیری فضاهای مرطوب تولید می شوند.

چسب های سیلیکون خنثی از انواع دیگر چسب های سیلیکون هستند که بوی نامطبوعی ندارند چسب های آینه و دکوراتیو از نوع چسب های سیلیکون خنثی می باشند. نکته آخر اینکه چسب های سیلیکون عایق حرارتی بسیار مناسبی نیز هستند همین امر موجب کارایی هر چه بیشتر این چسب ها شده است.

چسب سیلیکون چیست؟

این چسب به شکل چسب مایع است. به طور معمول، ظاهری مانند یک ژل دارد. این ترکیب شیمیایی متفاوت از سایر چسب های آلی مبتنی بر پلیمر است. برخلاف سایر چسب ها، چسب سیلیکون خاصیت ارتجاعی و پایداری خود را در دماهای بالا و پایین حفظ می کند.

کاربردهای چسب سیلیکون چیست؟

از آنجایی که سیلیکون چسبندگی قوی ایجاد می‌کند و در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و هوا مقاوم است، بنابراین کاربردهای زیادی برای آن وجود دارد.

-یکی از رایج‌ترین کاربردهای چسب‌های سیلیکونی برای تعمیرات اساسی در خانه است. برای مثال می‌توان از چسب سیلیکونی برای درزبندی ترک‌ها استفاده کرد. درزگیرهای سیلیکونی مقاوم در برابر آب برای تعمیر نواحی اطراف سینک ظرفشویی و سایر مناطقی که اغلب آب در آنها یافت می‌شود ایده آل هستند.

-اگرچه چسب سیلیکونی ماده مناسبی برای استفاده برای مواردی که وزن زیادی دارند، نیست همچنین بسیاری از مشاغل ساختمانی باید چسبندگی بالایی باشد.شیشه پنجره‌ها اغلب با چسب سیلیکونی به قاب‌ها بسته می‌شوند زیرا در برابر آب و هوا مقاوم هستند. چسب سیلیکون آینه لازیو از این نوع چسب ها به شمار می آید. درزگیرهای سیلیکونی معمولاً برای چسباندن سطوحی مانند پلاستیک، فلز و شیشه به یکدیگر استفاده می‌شود. این نکته هم نباید فراموش کرد که آکواریوم‌ها اغلب با سیلیکون مهر و موم و چسبانده شده اند. و نامشان هم در روی محصول حتما قید می شود مانند چسب سیلیکون ماهی لازیو که با چسب های دیگر سیلیکون تفاوت دارند چرا که همه چسب های سیلیکونی برای آکواریوم که ماهی دارد مناسب نیستند و حتما باید مخصوص آکواریوم باشند تا ضرری برای ماهی ها نداشته باشند.

-از آنجایی که سیلیکون می‌تواند خاصیت چسبندگی خود را در دمای بالا حفظ کند، معمولاً در خودروها، دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم خانگی استفاده می‌شود. اغلب از چسب‌های سیلیکونی به عنوان یک عامل اتصال برای قطعات در موتورهای اتومبیل، مانند واشر اتومبیل استفاده می‌شود.که اصطلاحا چسب واشر ساز نیز گفته می شود. از جمله چسب سیلیکونی واشر ساز تسلا از همین نوع چسب‌ها می‌باشد. در لوازم خانگی و دستگاه‌های الکترونیکی، از سیلیکون برای چسباندن کابل‌ها و حسگرها در جای خود استفاده می‌شود.به نظر شما دیگر کاربردهای چسب سیلیکون چیست اگر مواردی را می دانید لطفا در بخش نظرات آن را برای ما بنویسید.

ویژگی های چسب سیلیکون چیست؟

به دلیل ویژگی‌های پلیمر سیلیکون،چسب‌های سیلیکونی ویژگی‌های مختلفی دارند و در برندهای مختلف کیفیت چسب های سیلیکون مانند هر محصول دیگری متفاوت است ممکن است کارایی متفاوتی داشته باشند اما هر چه قدر چسب سیلیکون بی کیفیت باشد استحکام پایین تری خواهد داشت و بعد از مدتی رنگ آن در اثر نفوذ باکتری ها به ویژه در محیط های مرطوب تیره می شود.به چند نمونه از آنها اشاره می شود:

-ساختار ژله ای و سبکی دارد و مانند چسب ماستیک سنگین نیست

-خاصیت انعطاف پذیری دارند و بر روی هم سطوح عمودی و هم افقی قابل اجرا هستند.

-ضد آب هستند و قابلیت درزگیری در مقابل نفوذ آب دارند.

-بادوام و مستحکم هستند و برای مدت طولانی باقی می مانند.

-به انواع سطوح از جمله پلاستیک، شیشه، سرامیک و غیره….می چسبند.

-خشک شدن آنها زمان بر است و سطح مورد نظر باید طی چند ساعت تحت فشار قرار داد.

-بعد از خشک شدن امکان تغییر نداشته و مقاومت بالایی دارد و باید فقط تراشیده شوند تا مجددا چسب زده شود

-در انتخاب رنگ چسب سیلیکون و همخوانی آن بر روی سطحی که استفاده می شود باید دقت کرد چرا که امکان رنگ پذیری را ندارند.

بیشتر بخوانید:سیلیکون امولشن چیست؟

انواع چسب سیلیکون

چسب های سیلیکون انواع مختلفی دارند و به سه دسته سیلیکون های همه کاره، سیلیکون الکتریکی و حرارتی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم:

چسب سیلیکون حراراتی و نسوز

چسب سیلیکون حرارتی یکی از انواع چسب سیلیکون است وافرادی که با اجسامی که بسیار داغ سروکار دارند باید چسب سیلیکونی با دمای بالا خریداری کنند. یک چسب سیلیکونی عالی با درجه حرارت بالا می‌تواند دمای بالای 600 درجه فارنهایت را تحمل کند. همچنین در برابر لرزش و شوک مقاوم است.

بنابراین، این نوع سیلیکون برای اتصال اجسام مانند پوشش سوپاپ‌ها، محفظه‌های ترموستات و پمپ‌های سوخت در خودروها مناسب است. همچنین می‌توان از آن برای برخی اهداف صنعتی مانند آب بندی انواع واشر، عایق کابل و کانال کشی استفاده کرد.

چسب سیلیکون و آکواریوم ماهی

کارخانجات تولید کننده چسب سیلیکون یک سری چسب هایی را تولید می کنند که حالت اسیدی کمتری دارد و جهت چسباندن شیشه آکواریوم از آن استفاده می شود و برای اینکه به چسب سیلیکونی که در مجاورت ماهیان و سایر آبزیان قرار می گیرد و برای آبزیان حالت مسمومیت ایجاد نکند به چسب سیلیکون مخصوص ماهی مشهور هستند در ادامه نمونه هایی از چسب سیلیکون ماهی را می آوریم.

چسب آکواریوم ANTIA مخصوص ماهی

چسب سیلیکون و آکواریوم ماهی لازیو

چسب سیلیکون و آکواریوم ماهی سوما فیکس

چسب سیلیکون آیینه

چسب های سیلیکون آیینه هم همانطور که از نامشان پیداست جهت چسباندن آیینه با انواع سطوح کاربرد دارند و ویژگی منحصر به فرد این نوع چسب های سیلیکون هم این است که وقتی به آیینه زده می شود جیوه آیینه را از بین نمی برند چون بعضا دیده شده است اگر برای چسباندن آیینه ای از چسب سیلیکون مخصوص استفاده نشود جیوه پشت آیینه از بین می رود و آیینه به مرور زمان کدر می شود.

برندهای چسب های سیلیکون مخصوص آیینه فروشگاه تکنو پخش به شرح زیر هستند.

سیلیس ماده اصلی چسب سیلیکون است؛ یک ماده معدنی رایج که در ماسه، خاک، گرانیت و سنگ‌ها وجود دارد و در همه جای طبیعت و در واقع یک چهارم پوسته زمین را تشکیل می‌دهد.

چسب سیلیکون مخصوص چسباندن آینه، از سیلیکون پلیمریزه ساخته می‌شود. این یک ماده شیمیایی بی‌اثر، بی‌خطر و غیرسمی است که کاربردهای مختلفی دارد. این چسب انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر حرارت است که می‌تواند برای صنایع الکترونیک، خودروسازی و ساخت و ساز هم استفاده شود.

ویژگی های چسب سیلیکون مخصوص آینه

 مواد اولیه تولید سیلیکون در حجم بالایی تولید می‌شود که تولید چسب برای چسباندن آینه را آسان می‌کند. چسب سیلیکون را می‌توان در هر صنعتی از تولید هواپیما گرفته تا نصب پنجره‌ها مورد استفاده قرار داد به همین دلیل باید دارای ویژگی های زیر باشد:

مقاومت در برابر دما و انواع محیط داشته باشد

 -قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل پذیری داشته باشد

– دوام بالایی با گذشت زمان داشته باشد

 شفافیت داشته باشد که زیبایی آن را از بین نبرد

-غیر اسیدی باشد که به جیوه آینه آسیب نزند.

-ضد آب چرا که در محیط های مرطوب استفاده می شود

  -استفاده آسان برای کاربر داشته باشد

– از نظر محیط زیست ایمن باشد

آینه یک بستر منحصر به فرد و دشوار است که چسباندن آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. چسب‌های شیشه و آینه باید به اندازه کافی قوی باشند تا یک اتصال ضد آب ایجاد کنند، اما همچنین به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر باشند که تحت فشار چند جهته، نچسبند. از این رو، چسب سیلیکونی پرکاربردترین چسب برای چسباندن و آب‌بندی شیشه آینه است.

با چسب مخصوص چسباندن آینه، نه تنها می‌توانید هر آینه‌ای را در هر شکل و سایزی بچسبانید، بلکه آن را از آسیب و خوردگی جیوه حفظ خواهید کرد. این چسب‌ها به دلیل تحمل حرارتی بالا، خشک شدن سریع و ظاهر شفافی که دارند، در میان نصابان محبوب‌ترین و بهترین نوع چسب مخصوص چسباندن آینه هستند.

بیشتر بخوانید: چسب سیلیکون مخصوص آینه چه ویژگی هایی دارد؟

چسب سیلیکون حرارتی

چسب سیلیکونی حرارتی هم به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که در برابر دمای زیاد، آب و روغن دارند به چسب های سیلیکونی واشرساز معروف هستند و بیشتر در کارهای صنعتی اتوکلاوها ، دودکش، کوره، واشر ساز، اجاق گاز، دیگ بخار مورد استفاده قرار می گیرند.

چسب حرارتی واشرساز آر‌ تی وی لازیو

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چسب سیلیکون

چسب سیلیکون همه کاره

چند نمونه از برندهای چسب سیلیکون که همه کاره هستند و جهت چسباندن انواع سطوح برای چسباندن، آب بندی، درزگیری کاربرد دارند از برندهای مختلف به شرح زیر است:

چسب سیلیکون و آکواریوم همه کاره کاسپین

چسب سیلیکون و آکواریوم جهانی (یونیورسال) آنتیا ANTIA

چسب سیلیکون و آکواریوم LE800

چسب سیلیکون و آکواریوم پمادی جی مکس

چسب سیلیکون و آکواریوم آلفا سیلور

چسب سیلیکون و آکواریوم جی مکس 300

چسب سیلیکون و آکواریوم جی مکس ۲۰۰

چسب سیلیکون آرازیم مشکی

چسب سیلیکون و آکواریوم سون شفاف

چسب سیلیکون و آکواریوم واکر WACKER مدل GP

چسب سیلیکون و آکواریوم متال سیل

چسب آکواریوم آکفیکس مدل 100E حجم 325 گرم

چسب سیلیکون و آکواریوم اکسترالوک شفاف

چسب سیلیکون و آکواریوم نیک باند شفاف

چسب سیلیکون و آکواریوم آلفا فیکس

چسب سیلیکون و آکواریوم شفاف اسپرو

بیشتر بخوانید:چگونه چسب سیلیکون یا آکواریوم را پاک کنیم؟

چسب سیلیکون مشکی برای ماشین

به یک سری از چسب های سیلیکون که با رنگ مشکی جهت چسباندن شیشه و آینه اتومبیل استفاده می شوند چسب های سیلیکون مخصوص ماشین گفته می شوند که در ادامه یک نمونه از این محصول را که در تکنو پخش موجود است را می آوریم

چسب سیلیکون مخصوص شیشه اتومبیل آرازیم

تفاوت چسب سیلیکون با چسب آکواریوم چیست؟

 این دو چسب یکی است اما در ایران به نام چسب آکواریوم شناخته‌شده است. برخی افراد عقیده دارند چسب سیلیکون و آکواریوم با یکدیگر متفاوت هستند اما هر دو یک نوع چسب هستند و برای درزگیری سرویس بهداشتی و … مورداستفاده قرار می‌گیرند. به خاطر ضدآب بودن این نوع چسب، می‌توان گفت که این چسب در تمامی موارد صنعتی و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. جهت خرید چسب سیلیکون راهنمای خرید چسب سیلیکون را مطالعه فرمایید.

شروع کار با چسب و درزگیر سیلیکونی

از چسب سیلیکونی می توان برای موارد زیادی استفاده کرد، اما بر خلاف سایر چسب ها نیاز به خشک شدن دارد. پخت به این معنی است که اجازه دهید چیزی خشک شود، و اگرچه سخت نیست، زمان زیادی می برد. اگر درزگیر ضخیم باشد، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا خشک شود. چسب های سیلیکونی می توانند در کمتر از 24 ساعت خشک شوند. در اینجا چند نکته و ترفند وجود دارد که به شما کمک می کند از چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی حداکثر استفاده را ببرید.

موارد استفاده از چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی

هر زمان که ممکن است از پرایمر استفاده کنید


پرایمرها مهم هستند زیرا کمک می کنند درزگیرها به سطحی که می خواهید محافظت کنید بچسبند. به همین دلیل است که آنها مهم هستند. پرایمرهایی وجود دارند که ماندگاری کوتاهی دارند، اما می توانند به بهبود چسبندگی تا 20 درصد کمک کنند. آنها را می توان با قلم مو یا پارچه استفاده کرد و به پیوند شما کمک می کند.

مدت زمان ماندگاری درزگیر را در نظر بگیرید


از آنجایی که اکثر درزگیرهایی که امروزه فروخته می شوند با سرعت 2-3 میلی متر در 24 ساعت پخت می شوند، در لوله دوام زیادی نخواهند داشت. اگر در مکان های گرم و مرطوب نگهداری شوند، ماندگاری کوتاهی دارند. اطمینان از قرار گرفتن آنها در یخچال به ماندگاری طولانی تری آنها کمک می کند و اطمینان از اینکه همیشه نازل های خود را وصل کرده اند نیز به درمان کندتر آنها کمک می کند. بدیهی است که تا زمانی که برای استفاده از آنها آماده نشده اید، لوله ها را باز نکنید.

فضای کار خود را آماده کنید


به خاطر داشته باشید که افراد دیگر و همچنین حیوانات خانگی ممکن است با فضایی که شما در آن کار می کنید تماس پیدا کنند. مطمئن شوید که اپلیکاتور سیلیکونی شما دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی است. در این مورد، منطقه ای را انتخاب کنید که تهویه مناسبی داشته باشد.

یک راه آسان برای حذف درزگیر


همیشه، مردم می خواهند بدانند آیا ماده جادویی وجود دارد که می تواند به آنها کمک کند تا از شر درزگیر خلاص شوند. این درست نیست. این تنها راه خلاص شدن از شر درزگیر است. می توانید از سیم پنیر یا چاقوی تیز استفاده کنید یا می توانید آن را با سنباده جدا کنید.

نبایدهای استفاده از چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی

عدم انتخاب چسب مناسب

چسب و درزگیر سیلیکونی باید قبل از خرید آنها برای پروژه خود بررسی شوند. چسب هایی وجود دارند که برای مواد خاصی ساخته می شوند

عدم بررسی تاریخ انقضا


باید مطمئن شوید که چسب ها و درزگیرهای سیلیکونی که می خواهید بخرید قدیمی نباشند. این یک چیز کوچک است که به راحتی فراموش می شود. اگر یک درزگیر سیلیکونی از عمر مفید خود گذشته باشد، به گونه ای تغییر می کند که خوب نیست. مدت زمان زیادی طول می کشد تا لوله هایی که از رده خارج شده اند خشک شوند و دیگر مفید نباشند.

تمیز نکردن سطح


اگر روی سطوحی که با آن کار می کنید، کثیفی، روغن، گریس یا باقی مانده دیگری وجود داشته باشد، ایجاد یک چسب قوی و خوب دشوار خواهد بود. قبل از شروع کار، مطمئن شوید که سطوح را کاملا تمیز کرده و بگذارید خشک شوند.

عدم پیروی از دستورالعمل ها

انواع مختلفی از درزگیرها و چسب ها وجود دارد و دستورالعمل های مختلفی برای نحوه استفاده از آنها ارائه می شود. به عنوان مثال، مدت زمان خشک شدن درزگیر برای هر کدام متفاوت است. ممکن است قبل از استفاده لازم باشد با چیزهای دیگر مخلوط شوند. برای انجام این کار، همیشه دستورالعمل ها را بخوانید و آنها را به ترتیب کامل و صحیح دنبال کنید.

سخن پایانی

مجموعه تکنو پخش به طور تخصصی در زمینه فروش انواع چسب فعالیت دارد چسب های سیلیکون نیز یکی از انواع چسب ها هستند که بسیار در صنعت و صنایع گوناگون کاربرد دارند.چسب های سیلیکونی و آکواریومی را به صورت آنلاین خرید کنید و برای اطلاع از قیمت عمده با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *